Klasszikus

Szabó Ildikó lesz a következő világhírű csellistánk?

2018.05.01. 10:14
Ajánlom
Négyévesen kezdett csellózni, tizennégy évesen jelent meg első szólólemeze. Második lett a Pablo Casals gordonkaversenyen, végigkoncertezte Németországot, elnyerte Alfred Brendel elismerő szavait.

Muzsikuscsaládban született: édesanyja Lénárt Ágota zongoraművész, édesapja Szabó Péter, a Budapesti Fesztiválzenekar szólócsellistája. „A cselló szerintem az emberhez legközelebb álló hangszer, mert a hangterjedelme és a hangszíne a leghasonlóbb az emberéhez: lehet rajta basszusban és szopránban is énekelni – valami egészséges középút a szélsőségek között” – mondta a négyéves korában választott hangszerről, amelyen a Tóth Aladár Zeneiskolában kezdett tanulni.

Szabó Ildikó

Szabó Ildikó (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Tizenegy évesen került a Zeneakadémia különleges tehetségeinek osztályába Mező Lászlóhoz. 2007 és 2010 között nyarait Amerikában, Starker János tanítványaként töltötte. Tanulmányait Berlinben folytatta: „A muzsikusok általában nem azért költöznek külföldre, mert hangulatos a város, szép a kilátás vagy jó a levegő. De még csak nem is az egyetem mint intézmény miatt. Mestert választunk. Én Jens Peter Maintz miatt jöttem Berlinbe, feltétlenül tőle szerettem volna tanulni” – mesélte később az Új Európa Alapítvány tehetségprogramjának támogatottjaként.

Tizennégy évesen a Hungarotonnál rögzítette a csellóirodalom virtuóz darabjait többek közt Popper bravúrdarabját, a Tündértáncot. Többször fellépett a a Fesztiválzenekar Kakaókoncertjein, valamint szólistaként Csajkovszkij Pezzo Capriccioso-t játszotta. Ebben az együttesben játszik édesapja is. Fischer Iván így értékelte Szabó Ildikót.

„Technikája kiváló, mintha nem ismerne nehézséget. Egy vérbeli előadó, akinek van mondanivalója, és ezt szívesen osztja meg a közönséggel.”

Mire a 2014-es Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaversenyre került sor, a hazai kritikusok évek óta ódákat zengtek róla. A budapesti versenyen 157 művész között második helyezést ért el, illetve a közönségdíjat és hét különdíjat. „A különdíjaknak köszönhetően nagyon sok új felkérést kaptam, amik mind nagyon jelentős színpadi tapasztalatok. Emellett a verseny presztízse miatt felfigyeltek rám olyan szervezők, ügynökök, akik különböző fesztiválokra és koncertekre hívnak meg” – mondta később a Fideliónak.

„A forma és a hangzás, ami lenyűgözött”

Kapcsolódó

„A forma és a hangzás, ami lenyűgözött”

A Pablo Casals Nemzetközi Gordonkaverseny második helyezettje és közönségdíjasa, Szabó Ildikó Berlinben él és tanul. Az év utolsó harmadában azonban többször találkozhattunk vele itthon is. A fiatal gordonkaművésszel fellépéseiről és elképzeléseiről beszélgettünk.

Ahogy külföldi felkérései egyre sokasodtak, kevesebbet hallottuk itthon. 2016-ban a Solti-teremben adott kamarakoncertet koreai zenészpartnerekkel, a rákövetkező évben Csabay Domonkos kísérte szólóestjét. 2018-ban a „Brahms triói” kamarasorozatban lépett fel Lajkó Istvánnal,  Matthias Schornnal , Zempléni Szabolccsal és Miriam Helms Åliennel a Zeneakadémián. „Magyar zenésznek lenni nagyon jó ómen. Bárhol jártam a világban, kultúránkat nagyra értékelték. Azon kell dolgoznunk, hogy ez így maradjon. Nagyszerű lenne, ha a fiatal tehetségeink Magyarországon nemzetközi szintű menedzselésben részesülnének.”

A tavalyi évadban debütált a berlini Konzerthausban egy Alfred Brendel tiszteletére rendezett fesztiválon. Játszott már az új Elbphilharmonie épületében, megnyerte a Német Zenei Versenyt, és eljutott a tengerentúlra is, Los Angelesben a Pjatigorszkij Fesztiválon csellózott fiatal kollégák társaságában. Sikerrel szerepelt Franciaországban a Menuhin Fesztiválon, Milánóban Kodály Szólószonátájával, Csehországban a Martinu Filharmónia szólistájaként.

„Szabó Ildikó különleges interpretációja tele van energiával és érzelmekkel, (...) egyszerre eredeti és teljességgel autentikus” – írta róla egy kritikus egy lauterbachi koncert után.

Szabó Ildikó

Szabó Ildikó (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Áprilisban töltötte be 25. életévét, hiába résztvevője a hazai zenei életnek már egy-másfél évtizede, fiatal korát tekintve érdemes odafigyelnünk rá. Példaképeiről így beszélt:

„(...) Négy nyarat töltöttem Starker Jánosnál Bloomingtonban és nem is tudom, hogy ezek után még mit kívánhatnék magamnak. Persze fáj, hogy Rosztropovicsot nem hallhattam élőben. Több olyan művész van, akit legszívesebben feltámasztanék, például Shafrant, Tortelier-t vagy Casalst.

Szomorúsággal tölt el, ha belegondolok, hogy Jacqueline du Pré most lenne 71 éves. Ő kicsit olyan nekünk, csellistáknak, mint Schubert vagy Mozart. Ki tudja, még hova és hogyan fejlődhetett volna, ha nem ment volna el oly hamar. Akár ma is tanulhatnék tőle.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.