Klasszikus

Szakrális?

2004.03.30. 00:00
Ajánlom
A Mátyás-templomban játszott március 27-én este a Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekar. Műsorukon a nagyböjti időszakhoz kapcsolódóan két mű szerepelt: Rimszkij-Korszakov Nagy orosz húsvét című nyitánya és Janáček Glagolita miséje. A címe alapján mindkét darab szakrálisnak tűnik. S közben egyik sem igazán az; legalábbis nem „használati zenék”, nemigen lehetne őket elképzelni egy istentisztelet részeként. Ami persze nem meglepő, hiszen a szerzők programja sem a szertartás szolgálata volt.

Rimszkij-Korszakov például ezt írja darabjáról: „A nyitányban a régi jóslatnak, az evangéliumi elbeszélésnek és a húsvéti istentiszteletnek az emléke pogány vigadozással társul. (…) Az ünnepnek a legendákba nyúló oldalát, a komor és titokzatos szombat estéről a féktelen vasárnap reggeli pogány vigadozásra való áttérését akartam nyitányomban megjeleníteni.” S mindez jól elfért a Mátyás-templom színes, ódon falai között. Hiszen színes és ódon, legalábbis stilizáló ez a zene is, a szerző szándékához híven dohos, nagy idők atmoszféráját árasztja. Vissza-visszatérő daktilusai, nagy rézfanfárjai, de szólóhegedű-futamai és hárfaakkordjai is egyaránt betöltötték a templom terét, kirajzolódott a darab összes finomsága és nagyvonalúsága. Régen voltam itt koncerten, úgyhogy már maga az is nagy élmény volt, hogy egy-egy akkord lecsengése másodpercekig tart. Ebben az akusztikában persze minden jól szól, még az is, ami nem. Hát még az, ami – esetünkben – tényleg!

A zenekart a Glagolita misében négy szólista, Henrietta Lednárová, Eva Blahová, Michal Lehotsky és Martin Gurbal, valamint a Cseh Filharmonikus Kórus (karnagya Petr Fiala) egészítette ki. Gyönyörűen szólt az énekkar! Tagjai erős, de nem harsány, telt, rezonanciadús hangon énekeltek, a szöveget is biztos értettem volna, ha történetesen tudok csehül. Mivel azonban nem tudtam, sőt, ez azóta se változott, meg kellett elégednem a tiszta hangzók Paradicsomával, ami még így is nagy élvezetet jelentett.

Janáček 1884-ben a Jenufán dolgozva kezdett el foglalkozni egyfajta sajátos énekbeszéddel, amely a cseh nyelv természetes ritmusára, lüktetésére, dallamára, azaz süllyedésére, emelkedésére épül, azt hivatott zenei eszközökkel tükrözni. Talán a módszer szülte (de persze az is lehet, hogy Janáček természetes szerzői berendezkedése szülte a módszert, az ilyesmit legtöbbször csak sejteni lehet vagy azt se…), hogy a mise zenéje nem annyira melodikus. Félreértés ne essék, egyáltalán nem dallamnélküli, de nem ez a legfőbb jellemzője. Inkább kisebb motívumokból építkezik, mint nagy ívekből. A fő összetartó erő pedig inkább a forma, mint a melódia.

Sem a darab, sem az énekesek mimikája, a karmester, Héja Domonkos mozdulatai vagy az előadás bármely összetevője nem volt teátrális. A mise mégis sokkal inkább színpadra való, mint áhítatra (amivel persze nincs egyedül a zenetörténetben, és ez nem is értékítélet). Egyrészt sok olyan elem van benne egyszerre, amely így halmozottan erre utal: zenekari nyitánya, zárszava van, orgonabetétet tartalmaz. Somogyi-Tóth Dániel játszotta, igen virtuózan. Másrészt mert a szerző bizonyíthatóan így gondolta. „A nemzet biztonságban való hitét akartam kifejezni, nem vallási alapon, hanem az Istent tanúul hívó erkölcs és erő alapján.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.