Klasszikus

Szárnysuhogás

2003.10.24. 00:00
Ajánlom
Ha az ember meglátja egy hangversenyplakáton régi kedvenc vonósnégyesének nevét, előbb-utóbb rájön: ez a vonósnégyes nem az a vonósnégyes. Hiába kerestük volna a Juilliardék pesti szereplésekor Claus Adamot vagy Takács-Nagy Gábort a róla elnevezett vonósnégyesben.

Nincs ez másképp a Borogyin Vonósnégyesnél sem: az alapítótagok közül csak Valentin Berlinszkij (cselló) játszik ma is, ő és Andrej Abramenkov (2. hegedű) az a két zenész, aki Richter utolsó felvételén (Schumann Zongoraötös, 1994 június) a vonósnégyes tagjaként közreműködik a mai gárdából; Rubén Aharonian (1. hegedű) és Igor Naidin (brácsa) "jövevény" hozzájuk képest.

Az első említendő pozitívum a műsorválasztás. Borogyinék nem estek abba a csapdába, mint Takácsék vagy Alban Bergék, mikor Mozarttal kezdtek: ott Mozart "bemelegítés" volt. Úgy meg minek? Ezt tudhatta az orosz gárda is, és nehéz, de érdekes műsorral álltak elő: Prokofjev F-dúr (Op. 92), Sosztakovics 8. (Drezdai) és Csajkovszkij F-dúr (Op. 22) kvartettjével.

Prokofjev műve a háborús kitelepítésnek köszönhető - a Kaukázus-vidék dallamkincse prokofjevizálódik e darabban, sajátos humorral, táncossággal, de cseppet sem sekélyesen. Úgy látszik, a hét esztendő, mióta ebben az összeállításban muzsikál a vonósnégyes, elég volt, hogy egymás gondolatait is megérezzék. Nem szeretek a színpadon ülni, ilyen közelségből a vonó és a húr találkozásának akcidentalitása el tudja nyomni az angyalok szárnysuhogását. Most mégis örülök: részben kizárólag szárnysuhogást hallok, részben közelről tapasztalom, a négy ember mennyire eszköztelenül kommunikál. Magától értetődik minden - pedig nem olyan zene ez, ami "magától" megy.

A primárius arca rezdüléstelen, szomorú, sokat tapasztalt. Vezeti a kvartettet, de nem hangosabb, nem fontosabb, mint a többiek: a hangszíne más, de csak egy picit. A csellista tetszik legjobban, ez a kedves, öreg bácsi, a százhatvan centijével és a csodálatosan göcsörtös kezével. A mély hangjai ragadnak meg először, majd - a második tételben - az is kiderül: nem gond, ha a fogólapon kell játszani. Ő a másik legfontosabb szólam. A többiek se gyengébbek: el vagyok bűvölve attól, amilyen alázattal szólaltja meg hangszerét Andrej Abramenkov. Holott tud ő szólózni is. De közös mind a négyükben, hogy csak néznek maguk elé bánatosan, miközben hangszerükből árad a zene.

És hát a kotta! Én ilyen szétjátszott kottát még nem láttam. Szerintem külön neve van minden egyes lapjának, a sarka úgy hiányzik, mint mondjuk a mackó fél füle.

Prokofjev optimistán emelkedik felül az élet nehézségein, Sosztakovics pesszimistább alkat, akinek legdepressziósabb műve talán épp a Drezdai vonósnégyes. A drezdai sikertelen gyógykezelés szülte darab egyfajta művészi végrendelet, mely önreflexióban és önidézetben gazdag, kezdve a szerző nevének kezdőbetűit jelentő, vezérmotívumszerű témán (D-Esz-C-H, D. Sch.). A különböző karakterű tételek egybefolynak, a létösszegzés, a búcsú a dominál: a cselló percekig tart egy hangot, efölött alig-zene, de milyen halkan, ilyen halkan nem is lehet játszani. Valami különleges gyantájuk van ezeknek? Lendületet se vesznek egy-egy akcentus, sforzato előtt.

Miközben ezen gondolkodom, a zene teljesen magával ragad. A viharos részeknél már csak ezek a hatalmas csendek kötik le jobban minden idegszálamat. Mikor véget ér a mű, levegőt se merek venni. A teremben tíz másodpercig csönd van.

Csajkovszkij se gyerekjáték: a beethoveni példától igazán csak a Scherzo tételben szakad el - más műveiben is a legjátékosabb tétel a legmodernebb -, fordulatos, súlyos zene ez, és nagyon orosz. Nézem a zenészeket: arcukon a nehézségnek nyoma sincs. És a megérdemelt taps után úgy gondolják: mi is megérdemeljük a ráadást. Stravinsky 3 darabjából a középsőt adják elő, végül visszatérnek a kedvenchez: Sosztakovicshoz, aki számos vonósnégyesét eleve nekik ajánlotta, és megmutatják két másik arcát: az Elégia fájdalmas szépsége elviselhetőbb, mint az Op. 110-es kvartetté, a Polka mély iróniája még egyszer alkalmat ad, hogy a vonósnégyes megmutassa: mindent tud.

Nem tudom, mi lett volna, ha Mozarttal kezdenek, de ez ma este nem is érdekes. Az sem, milyen volt a régi Borogyin Vonósnégyes - ugyanis ez a koncertjük messze felülmúlja azt a szintet, amit lemezeikről ismerünk. De ha az abszolúthoz mérjük, akkor elárulom: ilyen vonósnégyest színpadon még nem hallottam.

(A Borogyin Vonósnégyes a Zeneakadémián, okt. 17.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.