Klasszikus

Száz kiváló zenész, együtt ők a Nemzeti Filharmonikusok

2018.03.03. 10:21
Ajánlom
Irányításával új utat jelölt ki a zenekar számára, de igyekszik Kocsis Zoltán örökségét méltóképpen ápolni. Hamar Zsolt egy éve a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója, aki márciusban két fővárosi koncertet is ad az együttessel.
Hamar Zsolt

Hamar Zsolt (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Egy éve került a zenekar élére, és azt ígérte, a Filharmonikusok „hasonló lesz, de nem ugyanaz”, céljuk, hogy minél több helyre eljusson a zene. Hol tartanak most a közös munkában?

Útközben vagyunk. Ez azt jelenti, hogy elindultunk, de egy pillanatra sem dőlhetünk hátra, hiszen hosszú ez az út, rögös, de jól érzem magam rajta. Miközben a repertoárt a közismertség irányába bővítjük, ebben az évadban nagyjából tíz élő szerzőtől adunk elő műveket, vállalva azt, hogy kortárs művet játszani rizikót jelent.

Amikor zeneigazgató lett, azt mondta, többet szeretnének játszani a törzsrepertoárból. Közérthetőbbek szeretnének lenni?

Nem szívesen veszem magamra a popularitás bélyegét,

hiszen több olyan művet játszunk, amelyeket az elmúlt években nem játszott az együttes, és a hallgatóság tetszésére igényt tarthatnak, mégsem feltétlenül csak ezért játsszuk ezeket. Mondok egy példát: az évben Carl Maria von Weber két közkedvelt nyitányát is előadjuk, mivel úgy vélem, ez elengedhetetlen ahhoz, hogy német romantikát, Brahmsot, Brucknert és Wagnert játsszunk.

Azt hiszem, a Nemzeti Filharmonikusok az elmúlt években egy elefántcsonttoronyba zárta magát. Két jól bevált helyszínt használtak, a Müpát és a Zeneakadémiát, az új évadban viszont bérletünk van a Vigadóban – ahol az átépítéssel még jobb lett az akusztika, mint előtte –, az Olasz Intézetben, és templomi koncerteket is adunk.

A másik változás a következő: a Nemzeti Filharmonikusok pár éve a hagyományos bérletrendszer helyett áttért a szabad felhasználású bérletrendszerre, amely eredményekkel kecsegtetett, de nem túl biztonságos konstrukció. Én, konzervatív emberként viszont szívesen ragaszkodom a megszokott, hagyományos bérletrendszerhez, így mindkét modellt működtetjük. Aki az általam összeállított menüsort akarja végigkóstolni, azoknak a bérleteinket ajánljuk, akik pedig önállóan szeretnének válogatni, azoknak megmaradt erre a lehetőségük.

Két szólista lesz márciusban, Louis Lortie Grieg a-moll, és Polina Charnetckaia pedig Saint-Saëns Egyiptomi-zongoraversenyét játssza.

Kiváló művészek, de őket Kocsis Zoltántól örököltem. Persze ennél jobb ajánlólevélre, mint Kocsis meghívása, nincsen szükségük.

Hamar Zsolt

Hamar Zsolt (Fotó/Forrás: Berényi Gyula)

Sok ilyen dolog van, ami Kocsis-örökség?

Az évadban mindenképpen, de arra ezzel együtt is a sajátomként tekintek.

Korábban azt mondta, hogy Kocsis Zoltán szemérmesen fejezte ki magát, Ön nagyon közvetlenül. Ez mit jelent?

Kocsist valóban sok szempontból szemérmes embernek tartom, magamat pedig extrovertáltabbnak, de nem szeretnék összehasonlításokat tenni köztem és közte. A zene és a zenélés számomra mindig a csapatjáték gyönyörűségét jelenti, amelyben van hierarchia, de nekem karmesterként a zenészre partnerként kell tekintenem.

Úgy gondolok a Nemzeti Filharmonikusokra, mint száz, külön-külön is kiváló zenészre, és az egyéni kifejezésre bátorítom őket.

A karrierjét tekintve olyan, mintha mindennek a célja az, hogy most ezt a zenekart vezethesse.

Nagyon hálás vagyok, hogy az elmúlt tíz-húsz évben olyan tapasztalatokat szereztem, amelyekből most a Filharmonikusok élén profitálok. Néhány napja Bernsteinről olvastam – akinek nagy rajongója vagyok –, hogy asszisztens karmesterként kezdte a New York-i Filharmonikusoknál. Aztán más irányban folytatódott a pályája, míg végül zeneigazgatója lett az együttesnek. Ha most itt ülne az asztalnál, lehet, hogy ő is hasonlóról számolna be.

Én sokszor érzem úgy, hogy minden, ami történt velem, azért történt, hogy itt és most helytállhassak.

A Nemzeti Filharmonikusok március 5-én a Müpában Louis Lortie, március 13-án a Zeneakadémián Polina Charnetckaia zongoraművésszel játszik. Mindkét koncerten Hamar Zsolt vezényel. Ugyancsak vele és a zenekarral indul március 30-án a Budapesti Tavaszi Fesztivál, ahol Liszt Ferenc oratóriuma, a Szent Erzsébet legendája hangzik el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.