Klasszikus

"Szellemes és szabad lélek"

2015.03.23. 14:15
Ajánlom
Az Óbudai Danubia Zenekar április 2-i koncertjének szólistája Fejérvári Zoltán zongoraművész lesz.

Fejérvári Zoltán nemrég így nyilatkozott Fideliónak Stravinskyről és a Cappriccioról:  „Bartók és Stravinsky kapcsolatáról éppen a közelgő Stravinsky-maraton miatt gondolkodtam. Ha csak a két kortárs zeneszerzőt említem, kevés magyarázatra szorul, ha azt mondom, Bartók nyelvét sokkal jobban beszélem és értem, hiszen egy zenei hagyományba születtünk. Úgy vélem, Bartók korai alkotói szakaszában éppen Stravinsky művészetét érezte magához a legközelebb. Még az úgynevezett neostílusok előtt, szinte ugyanúgy próbálta meg beépíteni hazájának népzenei kultúráját a klasszikus zenei hagyományba, ahogy az Stravinsky is tette. Stravinskyt én egy elképesztően szellemes és szabad léleknek gondolom, ami alatt azt értem, hogy gyakorlatilag alig kötötte valamiféle zenei hagyomány. Meglátásom szerint sokkal kevésbé csatlakozott be a Beethoventől Liszten keresztül húzódó zeneszerzői hagyományba, nem engedte, hogy túlzottan lekössék a tradíciók. Stravinsky különös szabadsággal és játékkal bánik mindenféle zenei anyaggal a reneszánsztól a kora barokkon át a jazzig és a kabarézenéig.

A Capricco nem egy hagyományos zongorakoncert, talán inkább kamara-zongoraverseny. A műben a szimfonikus zenekart szólisztikus hangszerek egészítik ki, melyek közül a zongora kapja a főszerepet. A vonóskar olyan módon van elosztva, - második hegedű nélkül, négy szólamot különböztet meg Stravinsky -, hogy minden szólamból egy hangszer vezető szerephez jusson. Elsősorban ezek felelgetnek a zongorának, illetve folyamatos párbeszéd alakul ki a darabban, így a zongora mindig a rivalda fényben tud maradni, de szüntelenül ellene beszélnek más szólamok. Bogányi Tibor karmesterrel, akivel most először dolgozom együtt, abban maradtunk, hogy a zongora furcsa szerepe miatt a próbafolyamatok során fogjuk eldönteni, hogy egy magányos szólóhangszerként kezeljük, vagy megpróbáljuk minél jobban elhelyezni a szimfonikus zenekaron belül. A mű neoklasszikus stílusban íródott, ami elsősorban a formán mutatkozik meg, de a belső tartalmakat mégis Stravinksy tölti meg. Ez a kettősség adja a mű iróniáját. A magam részéről a kompozíció játékos kamarajellegét szeretném kihangsúlyozni."

Fejérvári Zoltán zenei tanulmányait nyolc évesen kezdte. 2000-2005 között a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendéke, 2006-tól 2008-ig a madridi Escuela Superior de Musica Reina Sofia ösztöndíjas hallgatója, ahol Dmitrij Baskirov és Claudio Martinez Mehner voltak a tanárai. Ezután a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait Kemenes András, Várjon Dénes és Wagner Rita növendékeként. Több nemzetközi zenei fesztivál résztvevője volt az évek során: Tiszadobi Zongorafesztivál, Encuentro de Música de Santander, chateauruox-i Lisztomania, IMS Prussia Cove. 2010-ben II. díjat nyert a Manchesteri Nemzetközi Zongoraversenyen. Fellépett szólistaként több hazai zenekarral, így a Telekom Szimfonikus Zenekarral (Concerto Budapest), valamint a Nemzeti Filharmonikusokkal és a Budapesti Vonósokkal.

A koncertről ide kattintva olvashat bővebben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.