Klasszikus

Szemben a sorssal – Händel: Saul

2004.03.16. 00:00
Ajánlom
Vegyünk egy kis hatalomvágyat, féltékenységet, bosszút. Keverjük e három nemes erényt némi szerelmi bonyodalommal, férfiszerelemmel, sok kórusfúgával, díszítsük a legváltozatosabb felépítésű és karakterű áriákkal, majd öntsük az egészet az ószövetségi Saul-történet formájába. Nevezzük a szakácsot Georg Friedrich Händelnek, a pincért pedig Paul McCreeshnek.

Charles Jennens (1700-1773) vagyonos művészetpártoló, Shakespeare szövegeinek szerkesztője, Händel barátja és zenéjének lelkes híve remek dramaturgiai érzékkel tömörítette oratórium-librettóvá az Ószövetség 26 fejezetét (1 Sámuel 15 – 2 Sámuel 5). Saul emberi gyengeségének története örökérvényű: a Góliátot legyőző s ezzel Izrael népét a Filiszteusoktól megmentő Dávid ugyan nem tör hatalomra, Saul féltékenységének köszönhetően azonban mégis király lesz – Saul trónján. Az oratórium szövegkönyve mellőzi a Bibliában található epikus részeket (Dávid bujdosásának részletes leírását), viszont kibővíti az érzelmi szempontból gazdag cselekményszálakat: így kapja az eredetiben jelentéktelen szerelmi történet, a Dávid és – Saul kisebbik lánya – Mikál között zajló románc Händel életművének talán legcsodálatosabb áriáit. Különös hangsúlyt kap az oratóriumban a Dávid és Jonathán – Saul fia – között támadt férfiszerelem, amely legfeljebb a kifejezetten naiv hallgató számára jelenthet puszta önfeláldozó barátságot. Az antik görögség vagy Shakespeare számára természetes férfiszerelem nem idegen sem Händel korától, sem az Ószövetségtől (lásd: 1 Sám 18,1-5). Ahogy az aljasság, az álszentség, az irracionális gonoszság sem.

Händel oratóriumai hasonló szerepet játszottak a korabeli angol társadalomban, mint két évezreddel korábban az antik görög tragédiák Athénban. A bibliai történet – mint mitikus alapanyag – mindenki számára ismert volt, így nem a tárgy, hanem a feldolgozásmód volt érdekes a közönség számára. És Isten kiválasztott népében természetes elégedettséggel ismerhettek magukra. Az operai nagyvállalkozó Händelt tehát nem csak vallási, hanem üzleti megfontolások is vezették a bibliai témák felé. És amikor az 1718-as Esther – az első angol nyelvű oratórium – operaszerű bemutatója után London püspöke a műfaj erkölcstelenségére hivatkozva betiltotta vallási témák operai feldolgozását, Händel egyszerűen elhagyta a díszletet, a jelmezt és a színpadi mozgást, így nem csak zenéje kaphatott nagyobb hangsúlyt, de a felesleges, ám nem elhanyagolható kiadásoktól is megkímélte magát. Az Esther sikere ellen aztán a püspök sem tehetett semmit, s ez indította a nagy angol nyelvű Händel-oratóriumok sorát.

Az 1738-ban keletkezett s mindvégig nagy sikerrel játszott Saul előkelő helyet foglal el ebben a sorban. Már egyedülállóan gazdag hangszerelése is kiemeli az életműből: a hatalmas zenekarban különös hangszerek is helyet kapnak, például az akkori Angliában ismeretlen harsona, mely a 17. század folyamán eltűnt az országból, s a Händel által felkért külföldi zenészek hozták vissza, illetve egy kifejezetten a Saul előadására készített billentyűs harangjáték, melynek Händel által elképzelt története a Bibliáig nyúlik vissza (az autentikus zenélés fikciója nem 20. századi jelenség!). De fontosabb a hangszerelésnél a dráma: Saul tébolyának zenei megjelenítése. Noha a mű Dávidot dicsőítő, kötelezően optimista C-dúr záró kórusa oldja a feszültséget, Bach Passióit kivéve nem ismerek tragikusabb művet a 18. század első feléből. Ahogy Saulon fokozatosan elhatalmasodik a téboly, a zene is egyre sötétebbé válik. S amikor a harmadik felvonásban Saul megérti, hogy a benne burjánzó féltékenységgel valójában Isten üzeni, hogy Dávidot szemelte ki utódául, s az endori boszorkány által megidézett Sámuel próféta ráébreszti arra, hogy az ember nem mehet szembe saját sorsával: Saul elhallgat, a dráma megtörik s rövid zenekari közjáték illusztrálja a csatát, melyben a meghasonlott Saul életét veszti.

Paul McCreesh interpretációjáról felesleges beszélni: nem érdemes a zsargon megszokott luftballonjait pukkasztgatni. Az énekesek – Andreas Scholl (Dávid), Neal Davies (Saul), Nancy Argenta (Mikál), Mark Padmore (Jonathán) – és a Gabrieli Consort & Players előadása egyszerűen tökéletes. Örüljünk, hogy egy ilyen mű hozzáférhető ilyen előadásban, s hogy újra szembesít minket valaki azzal, hogy a féltékenység, a hatalomvágy, az emberi gonoszság emberségünk éppoly fontos része, mint a jóság, a szeretet, a bizalom vagy képtelenségünk a sorsunkkal való őszinte szembenézésre.

Bizony, ez is rólunk szól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.