Klasszikus

Szemben a sorssal – Händel: Saul

2004.03.16. 00:00
Ajánlom
Vegyünk egy kis hatalomvágyat, féltékenységet, bosszút. Keverjük e három nemes erényt némi szerelmi bonyodalommal, férfiszerelemmel, sok kórusfúgával, díszítsük a legváltozatosabb felépítésű és karakterű áriákkal, majd öntsük az egészet az ószövetségi Saul-történet formájába. Nevezzük a szakácsot Georg Friedrich Händelnek, a pincért pedig Paul McCreeshnek.

Charles Jennens (1700-1773) vagyonos művészetpártoló, Shakespeare szövegeinek szerkesztője, Händel barátja és zenéjének lelkes híve remek dramaturgiai érzékkel tömörítette oratórium-librettóvá az Ószövetség 26 fejezetét (1 Sámuel 15 – 2 Sámuel 5). Saul emberi gyengeségének története örökérvényű: a Góliátot legyőző s ezzel Izrael népét a Filiszteusoktól megmentő Dávid ugyan nem tör hatalomra, Saul féltékenységének köszönhetően azonban mégis király lesz – Saul trónján. Az oratórium szövegkönyve mellőzi a Bibliában található epikus részeket (Dávid bujdosásának részletes leírását), viszont kibővíti az érzelmi szempontból gazdag cselekményszálakat: így kapja az eredetiben jelentéktelen szerelmi történet, a Dávid és – Saul kisebbik lánya – Mikál között zajló románc Händel életművének talán legcsodálatosabb áriáit. Különös hangsúlyt kap az oratóriumban a Dávid és Jonathán – Saul fia – között támadt férfiszerelem, amely legfeljebb a kifejezetten naiv hallgató számára jelenthet puszta önfeláldozó barátságot. Az antik görögség vagy Shakespeare számára természetes férfiszerelem nem idegen sem Händel korától, sem az Ószövetségtől (lásd: 1 Sám 18,1-5). Ahogy az aljasság, az álszentség, az irracionális gonoszság sem.

Händel oratóriumai hasonló szerepet játszottak a korabeli angol társadalomban, mint két évezreddel korábban az antik görög tragédiák Athénban. A bibliai történet – mint mitikus alapanyag – mindenki számára ismert volt, így nem a tárgy, hanem a feldolgozásmód volt érdekes a közönség számára. És Isten kiválasztott népében természetes elégedettséggel ismerhettek magukra. Az operai nagyvállalkozó Händelt tehát nem csak vallási, hanem üzleti megfontolások is vezették a bibliai témák felé. És amikor az 1718-as Esther – az első angol nyelvű oratórium – operaszerű bemutatója után London püspöke a műfaj erkölcstelenségére hivatkozva betiltotta vallási témák operai feldolgozását, Händel egyszerűen elhagyta a díszletet, a jelmezt és a színpadi mozgást, így nem csak zenéje kaphatott nagyobb hangsúlyt, de a felesleges, ám nem elhanyagolható kiadásoktól is megkímélte magát. Az Esther sikere ellen aztán a püspök sem tehetett semmit, s ez indította a nagy angol nyelvű Händel-oratóriumok sorát.

Az 1738-ban keletkezett s mindvégig nagy sikerrel játszott Saul előkelő helyet foglal el ebben a sorban. Már egyedülállóan gazdag hangszerelése is kiemeli az életműből: a hatalmas zenekarban különös hangszerek is helyet kapnak, például az akkori Angliában ismeretlen harsona, mely a 17. század folyamán eltűnt az országból, s a Händel által felkért külföldi zenészek hozták vissza, illetve egy kifejezetten a Saul előadására készített billentyűs harangjáték, melynek Händel által elképzelt története a Bibliáig nyúlik vissza (az autentikus zenélés fikciója nem 20. századi jelenség!). De fontosabb a hangszerelésnél a dráma: Saul tébolyának zenei megjelenítése. Noha a mű Dávidot dicsőítő, kötelezően optimista C-dúr záró kórusa oldja a feszültséget, Bach Passióit kivéve nem ismerek tragikusabb művet a 18. század első feléből. Ahogy Saulon fokozatosan elhatalmasodik a téboly, a zene is egyre sötétebbé válik. S amikor a harmadik felvonásban Saul megérti, hogy a benne burjánzó féltékenységgel valójában Isten üzeni, hogy Dávidot szemelte ki utódául, s az endori boszorkány által megidézett Sámuel próféta ráébreszti arra, hogy az ember nem mehet szembe saját sorsával: Saul elhallgat, a dráma megtörik s rövid zenekari közjáték illusztrálja a csatát, melyben a meghasonlott Saul életét veszti.

Paul McCreesh interpretációjáról felesleges beszélni: nem érdemes a zsargon megszokott luftballonjait pukkasztgatni. Az énekesek – Andreas Scholl (Dávid), Neal Davies (Saul), Nancy Argenta (Mikál), Mark Padmore (Jonathán) – és a Gabrieli Consort & Players előadása egyszerűen tökéletes. Örüljünk, hogy egy ilyen mű hozzáférhető ilyen előadásban, s hogy újra szembesít minket valaki azzal, hogy a féltékenység, a hatalomvágy, az emberi gonoszság emberségünk éppoly fontos része, mint a jóság, a szeretet, a bizalom vagy képtelenségünk a sorsunkkal való őszinte szembenézésre.

Bizony, ez is rólunk szól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Klasszikus

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A karmester, aki zenekari állással mentett meg zsidókat a lengyel holokauszt idején

A rettegett Hans Frank, a lengyelek hentese rajongott a zenéért. Hans Swarowsky karmester pedig a tűzzel játszott, amikor kihasználta ezt a rajongást, hogy zsidó és lengyel életeket mentsen meg a világháború alatt.
Klasszikus ajánló

Magyar és tajvani zeneműveket mutatott be Eötvös Péter alapítványa Berlinben

Berlinbe érkezett a világhírű zeneszerző és karmester, Eötvös Péter alapítványának felkérésére írt új zeneműveket bemutató nemzetközi turné, a hangversenyt múlt héten csütörtökön tartották a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB).
Klasszikus hír

Itt a lehetőség: felvételt hirdet a Magyar Rádió Gyermekkórusa

Nagycsoportos óvodások és általános iskolás gyermekek jelentkezését várja a magyar és külföldi zeneélet elismert énekkara.
Klasszikus portré

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Klasszikus lemez

Nicola Benedetti is fellép a Grammy-átadón

A skót hegedűművész is ott lesz január 26-án az egyik legnagyobb zenei díj átadóján. Az is lehet, hogy kap valamit.