Klasszikus

Szemfényvesztés

2009.02.27. 00:00
Ajánlom
Amikor a világ egyik legkeresettebb fiatal zongoristája, Gyenyisz Macujev 2007 decemberében Csajkovszkij b-moll zongoraversenyének szólistájaként lépett fel Budapesten Tyemirkanov káprázatosan elegáns szentpétervári zenekarával, robusztus virtuozitása egyfajta egészséges ellenpontnak tűnt a zenekar tökéletesre csiszolt, arisztokratikus előadásmódja mellett.

A szibériai zongoraművész egyértelműen azt a benyomást keltette, hogy elsősorban a technikai bravúrok, az energikus hangsúlyok, brutális erejű hangtömbök és szárnyaló futamok boszorkánykonyhájához vonzódik. Éppen ezért semmi meglepő nem volt abban, hogy 2008-2009-es évadban novemberre hirdetett, de végül február 25-re halasztott szólóestjének műsorára is 19. századi kompozíciókat tűzött. Végtére is ez a korszak hozta létre azt a nyak- (illetve inkább ujj- és hangszer-) törő mutatványok hatására alapozott művészi attitűdöt, amelyik nem feltárni, értelmezni, megmagyarázni igyekszik az alkotásokat, beavatva ezzel a hallgatóságot a művek létezésének törvényeibe, hanem lenyűgözni akarja a közönséget az emberfeletti teljesítmény transzcendens nagyszerűsége által, amely az emberi értelem számára jószerével megközelíthetetlen, az érzékeken keresztül mégis magával ragadó szellemi élményként hat.

Az első benyomás azonban, ahogyan ez rendszerint lenni szokott, ebben az esetben is egyoldalú képet mutatott. A mostani szólóesten Macujev művészi személyisége lényegesen összetettebbnek mutatkozott, bár valamelyest kiforratlannak is. Amit korábban az erősségének könyveltünk el, arról kiderült, hogy könnyen válik valódi tartalom és összpontosítás nélküli lendületté, ugyanakkor viszont olyan erényekkel kápráztatott el, amelyekre az első találkozás alapján nemigen számítottunk. Játékának izgalmasan új vonásait legkövetkezetesebben Csajkovszkij Évszakok című ciklusában (op. 37b) bontakoztatta ki, az este legszebb, legegységesebb részeként alkotva meg a darabok változatos hangulati elemekből összeállított füzérét. Finoman nosztalgikus ábrándozással ringó tempóiból, briliánsan kacér keringőjéből, természetes, éneklő dallamíveiből és lágy, mégis gyönyörű fényű billentéséből olyan megkapó egyszerűség, ugyanakkor olyan határozott egyéniség áradt, amely – a londoni Times lelkesedését alátámasztva – valóban Horowitzra emlékeztetett.

A végtelen gonddal összeillesztett, apró részletek magától értődő szépségének szuggesztivitása azonban, ha nem is tűnt el egészen, töredezetten a háttérbe szorult, amikor a hangverseny második felében a zord és energikus virtuozitás átvette a hatalmat. Az új cél a kirobbanó erejű, ragyogó, de mindenen átgázoló lendület felszabadítása lett. A maradéktalanul megvalósított törekvés már Liszt I. Mefisztó-keringőjét is átformálta némileg: a számító okosság hideg fényével riogató, fegyelmezett kompozícióból Macujev előadásában lehengerlően vérbő, de a túlvilági tervezés tökéletességével hadilábon álló darab lett, amely hajszoltan száguldott a végkimerülés felé.

Muszorgszkij zongoraciklusában, az Egy kiállítás képeiben aztán a fenyegető sodrás szétforgácsolta a narratív képek formáját is. Súlyos tremolók, acélos oktávskálák, testes akkordok dörögtek egymás után, szédítő kitartással, de anélkül, hogy lélegzetelállító hangzó megjelenésükön kívül bármi mást jelentettek volna. Eközben a szokatlanul bőkezűen adagolt agogika az idő egyenletes haladásának rendjét mosta el, kérdésessé téve a jelentőségteljesen megváratott hangok valódi súlyát és szerepét. A méltóságteljes fenség helyett vad ámokfutásba torkolló művet végül teljesen maga alá temette az őt felépítő elemek hátborzongató önállósodása. Ráadásul ezek az elemek is egyre kevésbé voltak hibátlanok, egyre sokasodtak a melléütések, az inkább csak iránnyal és erővel rendelkező, de pontos távolságot ki nem jelölő ugrások és futamok. Ugyanakkor, bár mindez nem használt a zenei élmény intellektuális vetületének, Macujev láthatóan keveset törődött ezzel a hiányossággal. Az akarat mágikus hatalmának kiterjesztésére koncentrált, és – igazi 19. századi virtuózhoz illően – az egyszeri megvalósulás kifogástalan precizitása helyett a szándék fokozódó kérlelhetetlenségével hódította meg hallgatóit, akik szűnni nem akaró ünnepléssel jutalmazták.

(2009. február 25. 19:30 Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Gyenyisz Macujev (zongora); Csajkovszkij: Évszakok, op. 37b; Liszt: I. Mefisztó-keringő; Muszorgszkij: Egy kiállítás képei)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.