Klasszikus

Szempontok

2007.05.29. 00:00
Ajánlom
Somogyi-Tóth Dániel május 24-én, a Belvárosi Szent Mihály templomban tartott orgonakoncertjéről két közönségbeszámoló is érkezett szerkesztőségünkbe. Az egyiket Molnár Ágnes zenekedvelő, a másikat Selmeczi Vilmos hivatásos zenész írta.

Molnár Ágnes véleménye így hangzik: Somogyi-Tóth Dániel nevét már régebben is ismertem, de bevallom akkor még csak a légifotói miatt figyeltem fel rá. Azóta több ismerősömtől is hallottam, hogy érdemes lenne ellátogatni koncertjeire, de eddig valahogy nem került sor rá. Egészen május 20-ig, amikor is először hallottam őt játszani a Mátyás templom orgonáján.

Lelkes orgonarajongó amatőrként nehéz szakmailag releváns véleményt írni, de talán nekünk, a közönség tagjainak nem is ez a feladatunk, hanem a muzsika élvezete. Somogyi-Tóth Dániel játéka pedig lenyűgözött. Ezen a Mátyás templomi koncerten minden darab, amit játszott, teljesen magával ragadó volt. Érezhető volt, hogy Somogyi-Tóth Dániel nem csak a regisztrálás sokszínűségével, a technikai színvonal csiszolásával készült a darabok megszólaltatására, hanem komoly lelki munka van a háta mögött.

Figyelemre méltó volt, ahogyan az oboa darabok kíséretében közreműködött. Nagyon pontosan találta el azokat a finom arányokat, hogy az orgona, mint monumentális hangszer ne nyomja el az oboát, de ne is veszítse el az önálló jellegét. Úgy gondolom, hogy erre azok a művészek képesek, akik igazi figyelemmel és érzékenységgel tudnak figyelni művésztársukra, akik képesek akár háttérbe is vonulni, a muzsika hiteles interpretációja érdekében.

Ezután a koncert után – mert ugye egy koncert nem koncert egy művész megítélésére – kíváncsian vártam a pár nappal később (május 24.) megrendezésre kerülő, a Szent Mihály templomban tartott estet. A hozzáértőknek biztos nem kell ecsetelni, hogy milyen különbség van (nem minőségi!) a két templom akusztikája és pláne orgonája között (a Mátyás templom orgonája egy ötmanuálos, 85 regiszteres Rieger, a Szent Mihály templomé pedig egy kétmanuálos, 25 regiszteres, de mechanikus (szintén) Rieger).

Ezek fényében egész különleges volt hallani és pláne látni, ahogy Somogyi-Tóth Dániel megszólaltatta Liszt BACH prelúdium és fúgáját. Azt hiszem egészen más úgy hallgatni a zenét, hogy közben láthattuk azt a bravúrt is, hogy miközben ujjai peregtek a billentyűkön, közben még regisztrált is. Már a Mátyás templomi koncerten, de itt a Szent Mihályban is eszembe jutott egy ismerősömmel folytatott vitám: szerinte az orgona nem az a hangszer, amiben nagyon át lehetne vinni az érzelmeket. Már akkor is ellenkeztem, de a tegnapi est is rácáfolt, számomra a Boelmann Gótikus szvitt harmadik tétele nem csak a regisztráció finomságától volt szívhez szóló, hanem az átélt játéktól is.

Sok orgonistát láttam már játszani, de továbbra is az a véleményem, hogy egy orgonista nem csak akkor játszik elegánsan, ha faarccal és egyenes derékkal ül az orgonapadon. Somogyi-Tóth Dániel arcán, mimikáján, testének mozdulatain gyönyörűen nyomott lehetetett követni az érzelmek hullámzását, a muzsikába való tökéletes beleolvadást, ami hitelessé és élvezhetővé tette a tegnap esti játékát. Persze ezt elősegítette, hogy mind a Mátyás-templomban, mind a Szent Mihály templomi koncerten, minden darabot fejből és szívből játszott.

Selmeczi Vilmos így ír az eseményről: A Fidelio Orgonakoncert topicjában figyeltem fel erre a koncertre – itt lelkes orgonazene-rajongó fórumosok ajánlanak hétről-hétre koncerteket. Az Angolkisasszonyok templomában már többször voltam hangversenyen – legutóbb éppen Deák Lászlót hallottam itt – és igen megtetszett a szerény méretű, de nagyon szép hangú orgona.

Kíváncsian ültem be a templomba, ahol Somogyi-Tóth Dániel Bach-Dupré Sinfonia a 29. kantátából című darabbal indította a programot. Ennek az "eredetije" az E-dúr hegedű partita Prelúdiuma, amiből Bach maga készített bevezetőt a fent említett kantátához. Aki ismeri a hegedűdarabot, az tudja, hogy igen nehéz feladat ezt orgonán eljátszani Somogy-Tóth Dániel mégis fölényes technikai biztonsággal, és szép frazeálással játszotta az "átirat átiratát".

A következő műsorszámban, Händel híres Largo-jában Tompa Ákos csatlakozott trombitájával az orgonához, aki bebizonyította, hogy énekelni is tud a piccolo-trombita. Bach C-dúr prelúdiuma és fúgája következett - valószínűleg a fiatalabb évekből -, amelynek előadását úgy tudnám jellemezni, hogy az imponáló technikai biztonsághoz az érzékeny frazeálás és az ízléses agogikai megformálás társult. Albinoni d-moll szonátájában ismét megszólalt a trombita - az ismertetőben említették, hogy régen összeszokott kamara-partnereket hallunk - ez így is hallatszott.

A műsor "nagy" száma Liszt B-A-C-H prelúdium és fúgája volt. Ezen a hangszeren igen nehéz feladatot vállal az orgonista - hiszen "csak" 2 manuál van (természetesen pedál is), és a húzós regiszterek mellé csak kollektívákat lehet igénybe venni. Somogyi-Tóth Dánielnek azonban sikerült a "bravúr" - szinte el sem hittem, hogy az Angolkisasszonyok orgonáján szól Liszt méltán népszerű darabja! (Félre ne értsen senki, én magam nagyon szeretem ezt az orgonát - jobban, mint a Mátyás-templomét...)

Gervaise francia táncában jeleskedett még Tompa Ákos - ezt követte a zárószám Boelmann Gótikus szvitje, amolyan "sláger", de ez is remekbe szabott formálással és szép színekkel hangzott el. Ráadásként egy Trumpet Voluntary-t játszott a két művész, megköszönve a közönség lelkes tapsát. "Természetesen" a trombitás számok kivételével valamennyi művet kotta nélkül adta elő Somogyi-Tóth Dániel - bizonyítva nem mindennapi felkészültségét, ami ihletett, színgazdag előadással párosult.

(2007. május 24. 19:00 Belvárosi Szent Mihály templom (Budapest) - Somogyi-Tóth Dániel (orgona) és Tompa Ákos (trombita) hangversenye; Bach-Dupré: Sinfonia a 29. kantátából; Handel: Largo a Xerxes című operából; Bach: C-dúr prelúdium és fúga; Albinoni: d-moll szonáta; Liszt: BACH prelúdium és fúga; Gervaise: Hét francia reneszánsz tánc; Boelmann: Gótikus szvit)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.