Klasszikus

Szendvics

2016.02.11. 22:52
Ajánlom
Ideális kamarazenei élményt ígért a Takács-kvartett február 6-i koncertje a Zeneakadémián: két izgalmas klasszikus darab között egy huszadik századi művet. Nem kellett csalódnunk.

Az elsőként megszólaló Haydn-kvartettben (op. 74/1. C-dúr – a hozzám hasonlóan élemedett korúak kedvéért ezt a műsorfüzetben is fel lehetne tüntetni, én már nem fogom megtanulni a Hoboken-jegyzékszámot a vonósnégyesek esetében) rögtön tetten érhettük, hogy épül fel a Takács-vonósnégyes. Az első hegedű rendkívül szólisztikus hangon énekel, míg a másik három szólam egységet alkotva kíséri.

Ez az 1+3-as felállás az egyik lehetséges, más esetekben (és – látni fogjuk – kisebb mértékben a koncert második felében) a prím mellett valamely másik szólam (leggyakrabban a cselló) szokott a kvartettek másik oszlopa lenni. Edward Dusinberre különállása mégsem tűnt kívülállásnak – Haydn kései kvartettjében is a prímé a prímszerep. Ilyeténképpen egy szépen éneklő, lendületes előadást hallhattunk – aminél létezik részletgazdagabb, játékosabb megközelítés.

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)

A „szendvics” közepén Sosztakovics 3. vonósnégyese jelentette a tölteléket, s mint oly gyakran, ezúttal is az volt az érzésem, hogy ez a „töltelék” a lényeg: huszadik századi művet látszólag könnyebb tökéletesen előadni, mint korábbit. A három közül legalábbis ennek az előadása volt a legkimunkáltabb, egyben a legmerészebb. Úgy éreztem, hogy ha a Haydnban volt is némi biztonsági játék, a Sosztakovicsban mind a négy zenész sokkal merészebben muzsikált. Tegyük hozzá: a mű maga sem szolgálja annyira az első hegedűst, szinte mindenki mindenkivel muzikál külön is. Az előadásban kiválóan érvényesült Sosztakovics humora és stílusismerete – ami az előadók humorérzékét és stílusismeretét is dicséri. A nagy csendek, elhallgatások, a bejárt széles érzelmi skála tette ezt a produkciót feledhetetlenné.

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)

Szünet után, záró számként Beethoventől az egyik kedvencemet, a C-dúr Razumovszkij-kvartettet hallhattuk. A műsor szendvicsszerkezetéből adódóan azonban itt nem a szintézist, hanem a visszatérést kapta a közönség, holott Beethovent is lehet merészebben, egyszersmind kimunkáltabban játszani. Erre a legékesebb bizonyíték épp a Takács-kvartett tizenpár évvel ezelőtti felvétele a teljes ciklusból, mely az újabb kori Beethoven-lemezelőadások legizgalmasabbika. Igaz, akkoriban Roger Tapping ült a brácsaszólamban (vagyis nem igaz, hogy Geraldine Walther váltotta volna a fiatalon elhunyt Ormai Gábort, ahogy a műsorfüzet írja).

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Egyetlen koncert alapján nem lenne szép ítéletet mondani, de tény, hogy a lemezen sokkal egységesebben szólal meg a mű, ezúttal pedig épp a brácsaművésznő okozta a legnagyobb csalódást: szinte operaénekesi vibrátója egyre zavaróbb volt, egyre magasabban intonált, hangszínében is kilógva a Haydnban megdicsért kíséretből. És nem elsősorban a zárótétel hálátlan fugato-kezdésére gondolok. Lehet, hogy csak elfáradt – a többieken is láttam ennek nyomát.

S bár a lassú tételben is elmaradt a varázslat, s a negyedik tétel kissé hajszolt tempója nehezen állt össze egységgé, mégse mondhatjuk, hogy gyenge produkciót hallottunk volna. A koncert már csak ilyen, rizikós műfaj, könnyen lehet, hogy másnap ugyanez sistergett – a tudást a kidolgozottságot így is észlelhettük. A ráadásként – Devich Sándor emlékének ajánlva eljátszott – Haydn-tétel aztán ismét bizonyította, hogy ez az együttes ma is az egyik legjobb és legizgalmasabb vonósnégyes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Könyv

Elhalasztják az Ünnepi Könyvhetet

A 92. Ünnepi Könyvhetet a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése döntése alapján 2021. szeptember 2. és 5. között rendezik meg - a tervek szerint a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén.
Vizuál

Különös szerelmi történetet mutat be Kocsis Ágnes új filmje

Május 27-én mutatják be Kocsis Ágnes Éden című, magyar-román-belga koprodukcióban készült új játékfilmjét, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév első koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus gyász

77 éves korában elhunyt Samu László kürtművész

A Nemzeti Filharmonikusok korábbi intendánsa a zenekar elmúlt közel öt évtizedének egyik meghatározó személyisége volt, nyugdíjba vonulásáig a Kottatár munkáját is segítette.
Klasszikus ajánló

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!
Klasszikus hír

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.