Klasszikus

Szendvics

2016.02.11. 22:52
Ajánlom
Ideális kamarazenei élményt ígért a Takács-kvartett február 6-i koncertje a Zeneakadémián: két izgalmas klasszikus darab között egy huszadik századi művet. Nem kellett csalódnunk.

Az elsőként megszólaló Haydn-kvartettben (op. 74/1. C-dúr – a hozzám hasonlóan élemedett korúak kedvéért ezt a műsorfüzetben is fel lehetne tüntetni, én már nem fogom megtanulni a Hoboken-jegyzékszámot a vonósnégyesek esetében) rögtön tetten érhettük, hogy épül fel a Takács-vonósnégyes. Az első hegedű rendkívül szólisztikus hangon énekel, míg a másik három szólam egységet alkotva kíséri.

Ez az 1+3-as felállás az egyik lehetséges, más esetekben (és – látni fogjuk – kisebb mértékben a koncert második felében) a prím mellett valamely másik szólam (leggyakrabban a cselló) szokott a kvartettek másik oszlopa lenni. Edward Dusinberre különállása mégsem tűnt kívülállásnak – Haydn kései kvartettjében is a prímé a prímszerep. Ilyeténképpen egy szépen éneklő, lendületes előadást hallhattunk – aminél létezik részletgazdagabb, játékosabb megközelítés.

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)

A „szendvics” közepén Sosztakovics 3. vonósnégyese jelentette a tölteléket, s mint oly gyakran, ezúttal is az volt az érzésem, hogy ez a „töltelék” a lényeg: huszadik századi művet látszólag könnyebb tökéletesen előadni, mint korábbit. A három közül legalábbis ennek az előadása volt a legkimunkáltabb, egyben a legmerészebb. Úgy éreztem, hogy ha a Haydnban volt is némi biztonsági játék, a Sosztakovicsban mind a négy zenész sokkal merészebben muzsikált. Tegyük hozzá: a mű maga sem szolgálja annyira az első hegedűst, szinte mindenki mindenkivel muzikál külön is. Az előadásban kiválóan érvényesült Sosztakovics humora és stílusismerete – ami az előadók humorérzékét és stílusismeretét is dicséri. A nagy csendek, elhallgatások, a bejárt széles érzelmi skála tette ezt a produkciót feledhetetlenné.

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)

Szünet után, záró számként Beethoventől az egyik kedvencemet, a C-dúr Razumovszkij-kvartettet hallhattuk. A műsor szendvicsszerkezetéből adódóan azonban itt nem a szintézist, hanem a visszatérést kapta a közönség, holott Beethovent is lehet merészebben, egyszersmind kimunkáltabban játszani. Erre a legékesebb bizonyíték épp a Takács-kvartett tizenpár évvel ezelőtti felvétele a teljes ciklusból, mely az újabb kori Beethoven-lemezelőadások legizgalmasabbika. Igaz, akkoriban Roger Tapping ült a brácsaszólamban (vagyis nem igaz, hogy Geraldine Walther váltotta volna a fiatalon elhunyt Ormai Gábort, ahogy a műsorfüzet írja).

Takács-kvartett

Takács-kvartett (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Egyetlen koncert alapján nem lenne szép ítéletet mondani, de tény, hogy a lemezen sokkal egységesebben szólal meg a mű, ezúttal pedig épp a brácsaművésznő okozta a legnagyobb csalódást: szinte operaénekesi vibrátója egyre zavaróbb volt, egyre magasabban intonált, hangszínében is kilógva a Haydnban megdicsért kíséretből. És nem elsősorban a zárótétel hálátlan fugato-kezdésére gondolok. Lehet, hogy csak elfáradt – a többieken is láttam ennek nyomát.

S bár a lassú tételben is elmaradt a varázslat, s a negyedik tétel kissé hajszolt tempója nehezen állt össze egységgé, mégse mondhatjuk, hogy gyenge produkciót hallottunk volna. A koncert már csak ilyen, rizikós műfaj, könnyen lehet, hogy másnap ugyanez sistergett – a tudást a kidolgozottságot így is észlelhettük. A ráadásként – Devich Sándor emlékének ajánlva eljátszott – Haydn-tétel aztán ismét bizonyította, hogy ez az együttes ma is az egyik legjobb és legizgalmasabb vonósnégyes.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.
Zenés színház

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Színház

Kováts Kriszta: Az SZFE-s fiataloknak érezniük kell: nincsenek egyedül!

Múltról és jelenről, elismerésekről, kiállásról és természetesen az SZFE ügyről is beszélgettünk Kováts Krisztával. A Jászai Mari-díjas színésznő nemrégiben vehette át – maszkban – a Pro Artis Erzsébetvárosért díjat, amit értékteremtő művészeti tevékenységéért és kimagasló alkotómunkája elismeréseként kapott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Novemberben újra fiatal zenészeket hallgathatunk a Párbeszéd Házában

November 3-án folytatódik a fiatal művészek koncertsorozata: az előadáson Bach és Liszt művei is elhangzanak.
Klasszikus hír

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.