Klasszikus

Szenvedély nélkül

2005.03.29. 00:00
Ajánlom
Oratórium vagy opera? Ez a kérdés vetődik fel elsősorban Händel Semele című művével kapcsolatban, amelyet a Tavaszi Fesztivál keretében A Budapesti Kamaraopera mutatott be március 26-án, a Művészetek Palotájának Fesztivál Színháztermében.

Oratórium voltára utal az a körülmény, hogy a szövegkönyve angol nyelvű, és nem olasz, mint a Händel operáké általában, és az is, hogy a kórus nagy szerepet kapott benne. Színpadi előadása mellett szól viszont a témája, amely nem bibliai, hanem görög mitológiai eredetű, és hogy vannak kifejezetten drámai és játékos részletei is. Semele thébai királylány Jupiter kedvese. A főisten féltékeny felesége, Juno ravasz csellel ráveszi szerelmi riválisát, hogy kérje meg Jupitert, ne csak emberi alakot öltve látogassa őt, hanem mutatkozzék meg előtte legalább egyszer igazi isteni fenségében is. Jupiter - vonakodva bár - de teljesíti szerelmese kérését, ám ezzel el is pusztítja, mert az emberi halandókat e lenyűgöző látványnak a vakító fénye nyomban elégeti. Sajnos épp ez a sokkszerű hatás hiányzik a librettóból, következésképp a zenéből és a színpadi játékból is, Semele itt lassan hamvad el. Händel dallaminvenciója bőven árad ebben a művében is, a legkülönbözőbb zenei karakterek széles skáláját sorakoztatja fel az áriákban, kórusokban.

Halász Péter rendező ügyesen egyensúlyozott az oratórium és az opera között, ha a zene statikus jellegű volt, ő is igyekezett elkerülni minden felesleges mozgást, ha viszont igazi konfliktusok jelentkeztek a darabban, akkor a színpadi játékot is dinamikussá változtatta. Nem riadt vissza karikaturisztikus hatáselemektől, de sohasem a zene ellenében. Az előadáson a Budapesti Kamaraopera állandó közreműködője, a Savaria Barokk Együttes játszott. A zenekar, amely korai barokk operákban már sokszor bizonyította jó képességeit, ezúttal kicsit halványabb teljesítményt nyújtott. Talán ez a mű és a viszonylag nagy létszámú kórus több vonós-zenészt igényelt volna, de az is lehet, hogy a Magyarországon eddig nem ismert karmester, a csembaló mellől vezénylő Christian Curnyn nem eléggé szuggesztíven dirigálta Händel életerőtől duzzadó muzsikáját. Az Óbudai Kamarakórus szépen, pontosan teljesítette feladatát. A címszerepben González Mónika kitűnő alakítását élvezhette a közönség. Külsőleg is igen vonzó királylánynak bizonyult, és nehéz, koloratúrás szólamát könnyedén énekelte el. Jupiterként a régi zene jeles specialistája, Timothy Bentch, Ino szerepében pedig Bakos Katalin mutatkozott be. Nagyon tetszett Lehőcz Andrea Junója, volt drámai ereje, de a figura komikus vonásait is jól kiemelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.