Klasszikus

Szenvedély nélkül

2005.03.29. 00:00
Ajánlom
Oratórium vagy opera? Ez a kérdés vetődik fel elsősorban Händel Semele című művével kapcsolatban, amelyet a Tavaszi Fesztivál keretében A Budapesti Kamaraopera mutatott be március 26-án, a Művészetek Palotájának Fesztivál Színháztermében.

Oratórium voltára utal az a körülmény, hogy a szövegkönyve angol nyelvű, és nem olasz, mint a Händel operáké általában, és az is, hogy a kórus nagy szerepet kapott benne. Színpadi előadása mellett szól viszont a témája, amely nem bibliai, hanem görög mitológiai eredetű, és hogy vannak kifejezetten drámai és játékos részletei is. Semele thébai királylány Jupiter kedvese. A főisten féltékeny felesége, Juno ravasz csellel ráveszi szerelmi riválisát, hogy kérje meg Jupitert, ne csak emberi alakot öltve látogassa őt, hanem mutatkozzék meg előtte legalább egyszer igazi isteni fenségében is. Jupiter - vonakodva bár - de teljesíti szerelmese kérését, ám ezzel el is pusztítja, mert az emberi halandókat e lenyűgöző látványnak a vakító fénye nyomban elégeti. Sajnos épp ez a sokkszerű hatás hiányzik a librettóból, következésképp a zenéből és a színpadi játékból is, Semele itt lassan hamvad el. Händel dallaminvenciója bőven árad ebben a művében is, a legkülönbözőbb zenei karakterek széles skáláját sorakoztatja fel az áriákban, kórusokban.

Halász Péter rendező ügyesen egyensúlyozott az oratórium és az opera között, ha a zene statikus jellegű volt, ő is igyekezett elkerülni minden felesleges mozgást, ha viszont igazi konfliktusok jelentkeztek a darabban, akkor a színpadi játékot is dinamikussá változtatta. Nem riadt vissza karikaturisztikus hatáselemektől, de sohasem a zene ellenében. Az előadáson a Budapesti Kamaraopera állandó közreműködője, a Savaria Barokk Együttes játszott. A zenekar, amely korai barokk operákban már sokszor bizonyította jó képességeit, ezúttal kicsit halványabb teljesítményt nyújtott. Talán ez a mű és a viszonylag nagy létszámú kórus több vonós-zenészt igényelt volna, de az is lehet, hogy a Magyarországon eddig nem ismert karmester, a csembaló mellől vezénylő Christian Curnyn nem eléggé szuggesztíven dirigálta Händel életerőtől duzzadó muzsikáját. Az Óbudai Kamarakórus szépen, pontosan teljesítette feladatát. A címszerepben González Mónika kitűnő alakítását élvezhette a közönség. Külsőleg is igen vonzó királylánynak bizonyult, és nehéz, koloratúrás szólamát könnyedén énekelte el. Jupiterként a régi zene jeles specialistája, Timothy Bentch, Ino szerepében pedig Bakos Katalin mutatkozott be. Nagyon tetszett Lehőcz Andrea Junója, volt drámai ereje, de a figura komikus vonásait is jól kiemelte.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.
Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.