Klasszikus

Szenvedélyes odaadás

2007.04.10. 00:00
Ajánlom
Számomra minden évben hozzátartozik a Nagyhéthez, hogy – mintegy lelki fürdőt véve – megmerítkezem Bach valamelyik passiójában. Az idén a János-passiót hallgattam meg Philippe Herreweghe és a Collegium Vocale Gent tolmácsolásában.

Valóban megmerítkezésként hatott a hangverseny, két okból is. Egyrészt: az előadók a mű két része között nem tartottak szünetet, ami kizökkenthetett volna a darab menetéből. Másrészt – és ez a lényegesebb –: az interpretáció rendelkezett azzal a szakrális légkörrel, amely (még a koncertteremben is) minden hiteles passió-előadás sajátja. Ez elsősorban abban a szenvedélyes odaadásban tükröződött, amellyel Herreweghe a zenei karakterek, affektusok lehető legteljesebb életre keltésén és az énekelt szöveg érthetővé tételén fáradozott – hiszen a textus, az evangélium maga a szakralitás, és Bach is ezt a szöveget, a szöveg értelmét alakította muzsikává a maga eszközeivel.

Philippe Herreweghe – úgy tűnik – tökéletes ellentéte mind a ma divatos pálcazsonglőr-típusnak, mind a régebbi korok diktátor-karmestereinek. Nagy szabadságot hagy a keze alatt muzsikálóknak, sokat bíz rájuk, ugyanakkor képes rendkívül szuggesztíven megmutatni nekik (s persze nekünk, hallgatóknak is), milyen a tétel karaktere, hogyan lélegzik a zenei anyag, meddig tart egy frázis, vagy hogyan szólaljon meg egy adott hang. S ha azt érzi, hogy az énekesnek volna szüksége segítségre, nem átallja magukra hagyni hangszereseit, hogy kizárólag a szólistát instruálja. Máskor pedig, ha minden rendben megy, szerényen félrehúzódik, s csak magában követi a zenét.

Valóban többször is szükségesnek tűnt irányítani, vagy inkább animálni a szólistákat. Nem mintha nem tudták volna jól a szólamukat, viszont többségük nemigen osztozott a karmester (fentebb említett) szenvedélyes odaadásában. A szoprán szólista, Camilla Tilling mindvégig makulátlanul tisztán, és feltűnően merev távolságtartással énekelt. Ingebirg Danz hangja az első alt áriában kimondottan sápadtnak tűnt, a híres „Es ist vollbracht” viszont szépen sikerült – vokalitását azonban így sem nevezném jelentősnek. A fiatal tenorista, Jan Kobow már inkább törekedett a kifejező éneklésre, azonban hangi szempontból egyelőre kiforratlannak tűnt. A basszus áriákon kívül Pilátus szólamát is megszólaltató Peter Kooij teljesítménye, akárcsak a Jézust megszemélyesítő Konrad Jarnoté, leginkább korrektnek nevezhető. Egyedül az Evangélista, Christoph Prégardien produkciójában éreztem olyasfajta kifejezést és intenzitást, amely némileg összhangban állt a karmesterével.

Az előadógárda legbiztosabb pontjának Herreweghe 1970-ben alapított saját együttese, a Collegium Vocale Gent bizonyult – szólamonként csupán négy-négy, összesen tizenhat énekes, akik ezúttal hangszeres kollégáik mögött, félkörben helyezkedtek el. Kiváló erők működnek ebben a kórusban (erről a néhány rövid szóló tanúskodott); a jó szövegérthetőség mellett a homogén hangzás, a dinamizmus és a hajlékonyság tűnt a Collegium Vocale legfőbb erényeinek. Legjobban a rövid, nagyon élő turba-szakaszok tetszettek, de a korálok is egybefogottan és kiegyenlítetten szólaltak meg előadásukban. Egyedül a nagyszabású nyitókórus hatott vérszegényen – de ez csak kezdeti nehézségnek bizonyult. A zenekart nem nevezte meg a műsorfüzet; feltételezem, azt az együttest hallhattuk, amely – mintegy a Collegium Vocale kötelékébe tartozva – rendszeres közreműködője az énekkar nem a cappella fellépéseinek. Bár előfordultak kisebb hangszeres pontatlanságok, és az együttjáték szempontjából sem volt mindig hibátlan a produkció, alapvetően jó színvonalon szólalt meg a mű instrumentális anyaga. Az „Es ist vollbracht” áriát szépen játszó gambás hölgy mellett a recitativókban mindig tartalmas hangon és érzékenyen résztvevő csellistát kell kiemelni.

A János-passió hétfői előadása ugyan nem volt kiemelkedő – de igaz volt: a mű szólalt meg. Ez esetben pedig minden egyéb már másodlagos.

(2007. április 2. 19:30, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem – Bach: János-passió, BWV 245; km..: Christoph Prégardien, Konrad Jarnot, Camilla Tilling, Ingebirg Danz, Jan Kobow, Peter Kooij (ének); Collegium Vocale Gent; vez.: Philippe Herreweghe)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.