Klasszikus

Szenvedéstörténetek egykor és ma – nagyheti koncertre készül a Fesztiválzenekar

2024.03.20. 10:40
Ajánlom
Bach Máté-passiójának részletei hangoznak el március végén három alkalommal a Müpában, a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában, közöttük pedig a modern kor háborúira, üldöztetéseire reflektáló műveket hallhat a közönség.

„A koncert keretét Bach Máté-passiója adja, de Jézus szenvedéstörténete mellett együttérzésünket fejezzük ki más ártatlan áldozatokkal is” – foglalja össze Fischer Iván a Kompasszió (könyörület, részvét) névre keresztelt hangverseny koncepcióját. Bach legterjedelmesebb művének mintegy fele szólal meg a koncerten. A nyitókórus után, a történet első kulcspontjánál a Budapesti Fesztiválzenekar rögtön beszúr egy odavágó, jelenünkre reagáló betétet, majd ismét Bach következik, és így tovább. Az eredmény: színes, utalásokkal teli, élő zenei reflexió a világra. A passió a Nyíregyházi Cantemus Kórus és válogatott nemzetközi szólisták előadásában szólal meg.

A fennmaradt két Bach-passió egyikét, a protestáns egyházzene csúcspontjának tekinthető Máté-passiót ma gyakran pusztán zeneműként adják elő, pedig nagyon is alkalmazott zene volt, vagy ahogy Fischer Iván fogalmaz, „szellemi tartalmú rituálé”. Az 1727 nagypéntekén bemutatott mű két része között nagyjából egyórás prédikáció hangzott el. A darabban található evangéliumi szövegek, a kor által jól értett zenei szimbólumok és a több ponton fellelhető kulcsszavak, amelyek összekötik a bibliai szövegeket Christian Picander költött verseivel és a korálok szövegeivel, mind azt mutatják, hogy ez a passió sokkal inkább tanítás, mint csupán zene. Tanítás részvétről és együttérzésről, vagyis kompasszióról.

Fischer Iván Amszterdamban már nagy sikerrel bemutatott elképzelése ehhez az eredeti gondolathoz csatlakozik.

A Máté-passióból kimaradt jelenetek helyén olyan klasszikus vagy épp népzenei, jazz-, kórus- és filmbetétek szólalnak meg, amelyek mondanivalójukban találkoznak a bachi üzenetekkel.

Ugyanaz a fogalom, több áldozat; egy este, több szenvedéstörténet – ez Fischer Iván szigorúan jelenre hangolt, folyamatosan változó koncepciójának lényege.

A betétek után mindig visszatér Bach zenéje. A kettéosztott kórus és a zenekar elképesztő sztereóhangzást hoz létre, érzékletesen jeleníti meg a tömegek közti felelgetést. A Máté evangéliuma nyomán haladó elbeszélés többször megáll, hogy áriák formájában vetítsen ki egy-egy érzést. Az intenzív, drámai, gyakran szenvedélyes zenében Bach számos szövegfestő eszközt használt, vokálisan és hangszeresen egyaránt. Jézus megszólalásait például mindig a vonósok tartott akkordjai kísérik, ez távolítja el őt a többi szereplőről, hangsúlyozza isteni létét. Bach legendás korálfeldolgozásai, amelyek a dramaturgiai csúcspontokon szólalnak meg, minden más zenénél közelebb állnak Istenhez. A Kompasszió a vallásos operának is nevezett mű zárókórusának hangjaival cseng ki.

„Most, hogy a szenvedés képei érkeznek hozzánk a világ minden tájáról, úgy gondolom, hogy ez nagyon szép megoldás, ami a passió formájához is kiválóan illeszkedik. Megmutatja, bebizonyítja, hogy nem elavult és poros, éppen ellenkezőleg, nagyon is aktuális lehet. Így jobban meg tudjuk vele érinteni az embereket. [...] Természetesen a Máté-passió szent dolog, de hogy épp ezt a nagyszerű művet választjuk arra, hogy kiegészítve, új megoldások beleillesztésével új gondolatokat ébresszünk ezáltal, épp azt mutatja, hogy

a legnagyobb értékeket érdemes szemügyre venni és újragondolni, hogy az aktuális politikai és társadalmi traumákat jobban megérthessük és átérezhessük

nyilatkozta a koncert kapcsán Hanno Müller-Barchmann, az előadás basszbariton szólistája.

Kompasszió – J. S. Bach Máté-passiója és más szenvedéstörténetek

március 24., 15:30, 25., 26. 19:45, Müpa

Vezényel: Fischer Iván

Szólista: Anna-Lena Elbert (szoprán), Olivia Vermeulen (mezzoszoprán), Nicholas Mulroy (tenor), Hanno Müller-Brachmann (basszbariton)

Taiseer Elias (oud), Bard, Daniel (hegedű), Roopa Panesar (szitár), Zohar Fresco (keretes dob)

Kórus: Cantemus Vegyeskar, Cantemus Gyermekkar

Részletes műsor és további információ a koncertekről itt érhető el. >>>

Fejléckép: Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar (fotó/forrás: Stiller Ákos / Budapesti Fesztiválzenekar)

Mi értelme a szenvedésnek? – Orosz és ukrán zeneszerzők művei a Berlini Filharmóniában

Kapcsolódó

Mi értelme a szenvedésnek? – Orosz és ukrán zeneszerzők művei a Berlini Filharmóniában

Az emberiség legismertebb szenvedéstörténete mellé kerültek a modern kor válsághelyzetei a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekarának nagyhét kezdeti koncertjén.

A diktátor emberi arca

A diktátor emberi arca

Különleges bemutatóval indította évadát a palermói Teatro Massimo. Viktor Ullmann Atlantisz császára című operáját és Mozart Requiemjét adták elő, ám nem egymás után, hanem jelenetenként összeillesztve, így a két mű még erősebben lépett egymással párbeszédbe. Az új produkció mindkét előadásán jártunk, november 8-án és 9-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Újabb világsztár tart kurzust fiatal magyar tehetségeknek a Concerto Mesteriskola keretében

Február 11-én a klasszikus zenei élet egyik kiválósága, Pierre-Laurent Aimard a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében kiemelkedően tehetséges magyar zongoraművész-növendékek számára.
Klasszikus ajánló

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.
Klasszikus kritika

Egy kézfogás múlt és jövő között

Snétberger Ferenc és Tehetség Programjának négy növendéke adott koncertet január 26-án a berlini Collegium Hungaricumban az auschwitzi haláltábor felszabadításának nyolcvanadik évfordulója alkalmából, a holokauszt szinti és roma áldozataira emlékezve.
Klasszikus ajánló

Cseh ínyencségeket tálal februári műsorán a Budapesti Fesztiválzenekar

Közép-Európa gazdag zenei öröksége áll a Budapesti Fesztiválzenekar közelgő hangversenyének középpontjában, amelynek február 15-én, 16-án és 17-én a Müpa ad otthont. Az esemény három kiemelkedő cseh zeneszerző műveit mutatja be.
Klasszikus ajánló

Hangot a télnek – február 22-én rendezik meg a Kórusok Téli Éjszakáját

A már hagyománnyá vált eseménynek a Magyar Zene Háza az otthont, amelyet az ország minden tájáról érkező énekkarok töltenek meg. Az egynapos minifesztivál idén nyolcadik alkalommal megrendezett téli kiadását is a Csíkszerda kórus önkéntesei szervezik.