Klasszikus

Szép hétköznap

2006.05.22. 00:00
Ajánlom
Ha egy olyan művész, mint Piotr Anderszewski lemezre veszi Mozart egyik legismertebb s legtöbbet játszott zongoraversenyét, a 19. század kedvenc Mozart-művének számító d-moll concertót (K. 466), akkor nyilván valami olyasmit kíván elmondani e darabbal, amit korábban más nem tudott, vagy nem akart.

Az első tétel hallgatása közben azonban képtelen voltam rájönni arra, miért is volt szükség erre a felvételre. Pedig minden rendben van, a Scottish Chamber Orchestra tagjai szépen játszanak, Anderszewski zongorázása is rendkívül érzékeny és kultúrált, mégsem történik semmi olyan, amit ne hallhattunk volna korábban másoktól. Talán az emberi jelenlét hiánya teszi, a felvétel személytelensége – gondolom magamban –, lehet, hogy mindez nagyszerű lenne, ha élőben hallanám, hiszen a gesztusok a helyükön vannak, csak éppen nem szakad le az ég a d-moll tébolyától, nem szorul össze a szívem a melléktéma angyali atomszférájától.

Aztán egyszerre eljutunk az első tétel végéhez; Anderszewski, mint oly sok zongorista, a fiatal Beethoven megdöbbentően merész cadenzáját kezdi játszani, és akkor egyszerre megtörténik az, amiért az ember lemezt hallgat, és – felteszem – lemezt készít. Megáll a zenekar a cadenzák előtt megszokott kvartszext-akkordon, Anderszewski trillázni kezd, néhány beethoveni gesztus, és a világ kifordul a sarkából. Mintha improvizálna, Anderszewski lenyűgöző érzékenységgel kezeli az időt, lelassít, felgyorsít, kivár, mintha minden éppen ott és akkor jutna eszébe. És Beethoven szemüvegén keresztül egyszerre Anderszewski is képes drámainak láttatni Mozart zenéjét, amitől a zenekar is megbokrosodik, az utolsó ütemek sistergő energiákkal telítődnek. Kiderül, hogy nem a zenekarral, nem a zongoristával, még csak nem is a felvétel műfajával volt korábban a baj – csak az a bizonyos szikra hiányzott, s lám, most Beethoven belobbantotta Anderszewski játékát. A lassútétel kellemesen menős tempóban szólal meg, így a Romance nem válik érzelgőssé, mégis megőrzi bensőséges hangvételét, amely remekül illik Anderszewski zongorázásához, a zárótétel pedig képes a nyitó Allegro végén meglelt beethoveni energiákat újra felszabadítani.

A lemezen szereplő másik Mozart-zongoraverseny (G-dúr, K. 453) az életmű legelragadóbb darabjainak egyike. A mű a zenetörténeti különlegességek iránt érdeklődő ínyencek számára az utolsó tételről nevezetes, amelynek kezdőtémáját Mozart állítólag kedvenc seregélyétől tanulta volna. A Mozart-kutatás persze kimutatta, hogy a dallam és a szárnyas viszonya éppen fordított, vagyis a papagájokat megszégyenítő mimézisre képes seregély – az ornitológiában jártasak számára: sturnus vulgaris – tanulta el Mozarttól a G-dúr zongoraverseny zárótételének témáját, bár mint azt Mozart egy feljegyzéséből tudjuk, a madár a dallam kilencedik hangját az eredetinél fél hanggal magasabban (g helyett gisznek) énekelte. Anderszewski előadása különösebb eredetiségről itt sem tesz tanúbizonyságot, de azt sem mondanám, hogy – képzavarral élve – seregélyként majmolja valamelyik nagy Mozart-előadó interpretációját. A felvétel számos csodálatosan megformált részletet tartalmaz, rögtön a nyitótétel zongorabelépése rendkívül érzékeny, de említhetném a lassútétel hallatlanul szellős előadását, vagy a zárótétel moll-epizódjának szívbemarkolóan szép megvalósítását.

Nem gondolom, hogy a két zongoraversenynek új, etalonértékű felvétele született volna, de szégyenkeznivalója sincs Anderszewskinek. Szükség van szürkébb napokra, hogy aztán értékén kezelhessük az igazán kivételes pillanatokat – és ha ilyenek lennének a hétköznapjaink, igazán nem lehetne okunk panaszra.

(Mozart: Piano Concertos 17, 20 – Piotr Anderszewski; Scottish Chamber Orchestra; Virgin Classics, 2006.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.