Klasszikus

Szép hétköznap

2006.05.22. 00:00
Ajánlom
Ha egy olyan művész, mint Piotr Anderszewski lemezre veszi Mozart egyik legismertebb s legtöbbet játszott zongoraversenyét, a 19. század kedvenc Mozart-művének számító d-moll concertót (K. 466), akkor nyilván valami olyasmit kíván elmondani e darabbal, amit korábban más nem tudott, vagy nem akart.

Az első tétel hallgatása közben azonban képtelen voltam rájönni arra, miért is volt szükség erre a felvételre. Pedig minden rendben van, a Scottish Chamber Orchestra tagjai szépen játszanak, Anderszewski zongorázása is rendkívül érzékeny és kultúrált, mégsem történik semmi olyan, amit ne hallhattunk volna korábban másoktól. Talán az emberi jelenlét hiánya teszi, a felvétel személytelensége – gondolom magamban –, lehet, hogy mindez nagyszerű lenne, ha élőben hallanám, hiszen a gesztusok a helyükön vannak, csak éppen nem szakad le az ég a d-moll tébolyától, nem szorul össze a szívem a melléktéma angyali atomszférájától.

Aztán egyszerre eljutunk az első tétel végéhez; Anderszewski, mint oly sok zongorista, a fiatal Beethoven megdöbbentően merész cadenzáját kezdi játszani, és akkor egyszerre megtörténik az, amiért az ember lemezt hallgat, és – felteszem – lemezt készít. Megáll a zenekar a cadenzák előtt megszokott kvartszext-akkordon, Anderszewski trillázni kezd, néhány beethoveni gesztus, és a világ kifordul a sarkából. Mintha improvizálna, Anderszewski lenyűgöző érzékenységgel kezeli az időt, lelassít, felgyorsít, kivár, mintha minden éppen ott és akkor jutna eszébe. És Beethoven szemüvegén keresztül egyszerre Anderszewski is képes drámainak láttatni Mozart zenéjét, amitől a zenekar is megbokrosodik, az utolsó ütemek sistergő energiákkal telítődnek. Kiderül, hogy nem a zenekarral, nem a zongoristával, még csak nem is a felvétel műfajával volt korábban a baj – csak az a bizonyos szikra hiányzott, s lám, most Beethoven belobbantotta Anderszewski játékát. A lassútétel kellemesen menős tempóban szólal meg, így a Romance nem válik érzelgőssé, mégis megőrzi bensőséges hangvételét, amely remekül illik Anderszewski zongorázásához, a zárótétel pedig képes a nyitó Allegro végén meglelt beethoveni energiákat újra felszabadítani.

A lemezen szereplő másik Mozart-zongoraverseny (G-dúr, K. 453) az életmű legelragadóbb darabjainak egyike. A mű a zenetörténeti különlegességek iránt érdeklődő ínyencek számára az utolsó tételről nevezetes, amelynek kezdőtémáját Mozart állítólag kedvenc seregélyétől tanulta volna. A Mozart-kutatás persze kimutatta, hogy a dallam és a szárnyas viszonya éppen fordított, vagyis a papagájokat megszégyenítő mimézisre képes seregély – az ornitológiában jártasak számára: sturnus vulgaris – tanulta el Mozarttól a G-dúr zongoraverseny zárótételének témáját, bár mint azt Mozart egy feljegyzéséből tudjuk, a madár a dallam kilencedik hangját az eredetinél fél hanggal magasabban (g helyett gisznek) énekelte. Anderszewski előadása különösebb eredetiségről itt sem tesz tanúbizonyságot, de azt sem mondanám, hogy – képzavarral élve – seregélyként majmolja valamelyik nagy Mozart-előadó interpretációját. A felvétel számos csodálatosan megformált részletet tartalmaz, rögtön a nyitótétel zongorabelépése rendkívül érzékeny, de említhetném a lassútétel hallatlanul szellős előadását, vagy a zárótétel moll-epizódjának szívbemarkolóan szép megvalósítását.

Nem gondolom, hogy a két zongoraversenynek új, etalonértékű felvétele született volna, de szégyenkeznivalója sincs Anderszewskinek. Szükség van szürkébb napokra, hogy aztán értékén kezelhessük az igazán kivételes pillanatokat – és ha ilyenek lennének a hétköznapjaink, igazán nem lehetne okunk panaszra.

(Mozart: Piano Concertos 17, 20 – Piotr Anderszewski; Scottish Chamber Orchestra; Virgin Classics, 2006.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Könyv

Alkoholista anyáról szóló első regény kapta az idei Booker-díjat

A skóciai születésű, Amerikában élő Douglas Stuart könyve érdemelte ki a legrangosabb brit irodalmi elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Klasszikus ajánló

Nagy dobásra készül a Virtuózok – Indul a hatodik évad!

November 20-án, péntek este egy felvezető adással veszi kezdetét a népszerű komolyzenei tehetségkutató műsor legújabb évada, amely idén átlépi az ország határait.
Klasszikus hír

Újabb nemzetközi díjat hozott el a Concerto Budapest, Keller András és Szabó Stein Imre koncertfilmje

A Bronz Lovie Award és egyben a nemzetközi közönségszavazás nyertese lett a Concerto Budapest és Keller András, Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmje.
Klasszikus ajánló

Junior Prima díjátadó és gálakoncert online

Tizenharmadik alkalommal vehetik át a zeneművészet legkiemelkedőbb fiataljai a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjaz, ez alkalommal bárki ingyenesen követheti az online megrendezett díjátadót és a fiatal zenei géniuszok gálakoncertjét 2020. november 26-án 19:30-tól a mvmjuniorprima.hu oldalon.