Klasszikus

Szerényi Béla: "A tekerő sok stílusú hangszer"

2012.10.20. 08:07
Ajánlom
Az ezüstkoszorús hangszerkészítő mester, előadóművész két fiú édesapja. Egyesületi feladata a teljes magyar hangszerkészítő szakma problémáinak, eseményeinek összefogása, érdekeinek képviselete. Folyamatos szakmai egyeztetést végez társszervezetekkel, zenei intézményekkel, állami szervekkel. Hangszerkiállításokat, fesztiválokat szervez, szakmai továbbképzéseket, kurzusokat irányít.

- Egyik utolsó interjúnk alkalmával beszélgettünk azokról a hangszerkísérleteidről, amikor elektronikát építettél a tekerőbe. Merre haladt tovább a projekt? 

- Nagyon sikeres volt, de végül mégis be kellett fejezzük a kísérleteket, aminek elsősorban gazdasági okai voltak. A mai világban, a mostani technológiával magas szinten lehet kihangosítani a hangszereket, így a tekerőt is. Ahhoz, hogy ez a színvonal beépített elektronikával valósuljon meg és a technológia megelőzze a kihangosítás jelenlegi színvonalát komoly anyagi áldozatokra van szükség, mert a magas szintű eszközpark drága, több hangszerbe is be kellene építeni és mérni az eredményeket. Több milliós beruházásokról beszélünk, amit egy mai magyar műhely nem tud felvállalni. 

- A kortársak előremutató kísérletekként emlékeznek munkáitokra és szerintem bizonyos szempontból ezek az eredmények beépülnek a hangszerészek tudásába. De amennyire a munkásságod figyelem, mindig is az újítást keresed a hangszerépítésben. Ez tudatos? 

- A tekerő nagyon sok stílusra alkalmas hangszer, amennyiben a feltételeket megalkotjuk hozzá. Itt elsősorban a hangra és játéklehetőségekre gondolok. 

- A hang korszerűsítése mit jelent? 

- Keresem a hajlékonyabb, finomabb megszólalást, amely alkalmassá teszi a tekerőt az árnyaltabb megszólalásra. 

- Más a ház formája, vagy más anyagokat keresel? 

- Ez érdekes kérdés, a tekerő esetében viszonylag kis szerepe van a corpusnak, ugyanis a hangnak nincs lecsengése: addig szól, amíg a zenész megszólaltatja azt. A corpus feladata elsősorban a hang irányítása, mely a tekerőből töretlen folyamként árad, ennek kell irányt szabni. 

- És erre mik az eszközök? 

- Rések, hanglyukak - ilyenekkel kísérletezek. Úgy indult egyébként, hogy egyszer meghallottam saját hangszerem megszólalni más kezében és megdöbbentő volt, hogy mennyire másképp hallottam azt kívülről. Az, hogy belülről komfortos, az még nem jelenti azt, hogy a hallgatóság felé is ugyanazt az élményt nyújtja. 

- Az igény is változik, a tekerő kikerült a megszokott közegéből, sok esetben ma már hangversenyhangszerként funkcionál.  

- Nagyon fontos szempont, hogy a hangszer azt az élményt nyújtsa, amit a játszott zene megkövetel - a hallgatóság felé is.  

- Erre mekkora az igény? 

- Az igénynél meg kell értenünk a tekerő jelenlegi szerepét. A hangszer több országban is népszerű, Franciaországban már a barokk korban is használták. A mai zenei életben gyakran megszólal a hangszer - az eredeti közegén túl - világzenei és jazzes formációkban. Ott válik egyre inkább kedveltté az instrumentum. 

- És Magyarországon? 

- Talán itthon a legkonzervatívabb a vásárlói kör, a hangszert a népzenéhez köti a közönség és a vevők is, emiatt ezt az élményt keresik, hangban és játéktechnikában. Elsősorban a nagy hang a fontos, a játékos szereti úgy érezni, hogy egy ordító oroszlánt tart az ölében. Ez hasznos volt lakodalmakon, amikor túl kellett játszani az éneklő násznépet, a mulatozókat. 

- A játéktechnikában mi a vásárlók fő szempontja? 

- A népzenei billentyűkiosztás tökéletesen alkalmas e stílus játszására, de a kromatikus interpretációt nagyon bonyolulttá és nehézzé teszi. Itthon mégis a ezt keresik, ezt szokták meg, ezt szeretik. Én akkor is más irányba megyek - a klaviatúrát többszörösen megújítottam -, mert ez adja a nagyobb lehetőséget, és úgy látom, hogy ezzel az igényt is felébresztem. A hangszereimen egyaránt lehetőség van népzene, de kromatikus műzene előadására. 

- Említetted, hogy a népzenén túl a jazz és világzene hallható elsősorban a hangszeren. A kortárs komolyzene mennyire fedezte fel magának a tekerőt? 

- Alig. Volt egy produkció Lipcsében, ahol zenekarral szólalt meg a hangszer, lényegében tekerőverseny volt... 

- ...És tudomásom szerint téged kértek fel előadónak! 

- Így van és ez azért is volt különösen jó lehetőség, mert előadóként és hangszerészként is tudtam segíteni a zeneszerző munkáját. 

- Visszatérve a hanghoz. Amennyiben a test nem befolyásolja a hang erejét mivel lehet arra mégis hatni? 

- Húrokkal. Keresem a lehetőségeket, hogy az a sztereotíp elképzelés megváltozzon, amit a hangszerről kialakítottak, és erre sok út van. 

- Mennyire működik a tevékenység üzletként? 

- Szerencsére tudok eladni hangszereket, viszont az biztos, hogy a recesszió komolyan érintett engem is, mint általában a hangszerészetet. A műhelyemben több apró javítást, kisebb munkákat végeztem és ez fedezte a rezsit. Ez más műhelyekre is igaz. Most a rezsit sem tudom kitermelni a kisebb munkákból. 

- Másoknál is így működött? 

- Egy vonós műhely esetében a szőrözés, vagy vegyünk egy kisebb javítást tizenezres tétel volt. Amikor tanuló voltam rengeteg vonót kellett szőrözni, reggel már úgy kezdődött a munka, hogy órákat töltöttünk ezzel - mert ekkora igény volt rá. 

- Csak a válság miatt változott ez meg? 

- A kínai termelés és az olcsó árfekvésű hangszerek miatt is alakult így a helyzetünk. Olyan áron lehet új hangszert, vonót kapni, hogy azok a munkák tűnnek el, amelyekből minimálisan, de működni tudtunk. 

- Ez nem hangzik túl jól. Mit lehet tenni? 

A világ változik és nekünk is alkalmazkodni kell a változásokhoz. Én ezért készítek gyerekhangszereket, hangszer-játékokat. Van igény rá, megvásárolják az érdeklődők. Ezzel tudom megtermelni azokat az általános költségeket, amelyek folyamatosan terhelik a vállalkozásom. Ezeket a réseket sokan nem keresik vagy nem is akarják megkeresni, pedig ez is egy lehetőség a túlélésre. 

- Említetted, hogy a hangszereidet vásárolják. 

- Most mintha megindult volna a piac, külföldi érdeklődők is jelentkeznek - komoly szándékkal, de tegyük hozzá sokat dolgozom ezért. Fontosnak tartom a tanítást önmagában is, de hogy ennyi pénzért két iskolában is tanítok, emögött az a szándék is húzódik, hogy megteremtsem azt a közeget, ahol érdeklődés van a hangszerekre és a tekerő egyre népszerűbb lehet. 

- Úgy tudom, táborokat is szervezel. 

- Idén már öt zenei tábort szerveztünk, amiből az egyik már kifejezetten nem népzenei volt, hanem jazz-világzenei, ahol hangsúlyozottan improvizációs gyakorlatokat végeztettem a növendékekkel, együtt rögtönöztünk. 

- A tanítás, a tekerő oktatási intézményekbe történő adaptálása nagy munka. 

- Az oktatási tervet nekünk kellett megalkotnunk és ez vár ránk középiskolai szinten és remélem felsőfokon is. Terveim között szerepel, hogy etűdöket, gyakorlatokat találok ki a hangszerre, hogy alapszinten is legyen tananyag.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Vizuál

Elhunyt Szentandrássy István festőművész

A 62 éves korában elhunyt művész 2012-ben kapott Kossuth-díjat a cigányság ősi, balladisztikus hagyományait és alakjait ábrázoló műveiért.
Könyv

Láttad már Ady vasúti bérletét vagy az önéletrajzát?

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az Országos Széchényi Könyvtárban micsoda kincsek rejtőznek. Az OSZK kamarakiállításokkal igyekszik ezeket a kuriózumokat látogatóival is megosztani.
Könyv

Feleannyi könyv az idei Aegon-díj döntőjében

Gumicsizma, kiskocsma és magadra ismerés – mi fér bele egy igazán személyes könyvajánlóba? Az Aegon Irodalmi Díj idei zsűrije szerint mindezek és még sok más érdekesség…
Plusz

Kettős vezetése lesz a Szabad Tér Színháznak

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadot Bán Teodóra, a Városmajori Szabadtéri Színpadot Benkő Nóra irányítja a jövőben a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntése szerint.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Sosztakovics-szimfónia hazai bemutatójára készül az Óbudai Danubia Zenekar

Sosztakovics IV. szimfóniájának magyarországi bemutatójára készül az Óbudai Danubia Zenekar Hámori Máté vezényletével február 28-án pénteken a budapesti Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

Húszállomásos Kárpát-medencei turnéra indul Bogányi Gergely

Útjára indul Bogányi Gergely 2020-as koncertturnéja, a zongoraművész 20 koncerten 20 különböző műsort ad elő szerte a Kárpát-medencében.
Klasszikus ajánló

Fiatal lengyel ugrik be a koronavírus miatt Olaszországban ragadt zongoraművész helyett

Piotr Pawlak nyitja meg a március 1-én induló Chopin Fesztivált az Óbudai Társaskörben, miután Alberto Nosé a koronavírus-járvány olaszországi terjedése miatt nem tud eljönni Budapestre.
Klasszikus ajánló

A Ránki-család koncertjével várja fiatalok jelentkezését a kőszegi Altalena Nyári Akadémia

Augusztus elején rendezik meg Kőszegen a BMFest Altalena Nyári Akadémiáját, amelyre 14-32 év közötti fiatal zenészek jelentkezését várják. Vendégei között a Ránki-család, Fejérvári Zoltán, Bősze Ádám, a Berecz-család és Dukay Barnabás.
Klasszikus ajánló

Országos programot indít az ifjúsági kóruséneklésért a KÓTA

Országos programsorozat indult Hangról hangra... az ifjúsági kóruséneklésért címmel az idén 50 éves Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége (KÓTA) szervezésében.