Klasszikus

Szerényi Béla: "A tekerő sok stílusú hangszer"

2012.10.20. 08:07
Ajánlom
Az ezüstkoszorús hangszerkészítő mester, előadóművész két fiú édesapja. Egyesületi feladata a teljes magyar hangszerkészítő szakma problémáinak, eseményeinek összefogása, érdekeinek képviselete. Folyamatos szakmai egyeztetést végez társszervezetekkel, zenei intézményekkel, állami szervekkel. Hangszerkiállításokat, fesztiválokat szervez, szakmai továbbképzéseket, kurzusokat irányít.

- Egyik utolsó interjúnk alkalmával beszélgettünk azokról a hangszerkísérleteidről, amikor elektronikát építettél a tekerőbe. Merre haladt tovább a projekt? 

- Nagyon sikeres volt, de végül mégis be kellett fejezzük a kísérleteket, aminek elsősorban gazdasági okai voltak. A mai világban, a mostani technológiával magas szinten lehet kihangosítani a hangszereket, így a tekerőt is. Ahhoz, hogy ez a színvonal beépített elektronikával valósuljon meg és a technológia megelőzze a kihangosítás jelenlegi színvonalát komoly anyagi áldozatokra van szükség, mert a magas szintű eszközpark drága, több hangszerbe is be kellene építeni és mérni az eredményeket. Több milliós beruházásokról beszélünk, amit egy mai magyar műhely nem tud felvállalni. 

- A kortársak előremutató kísérletekként emlékeznek munkáitokra és szerintem bizonyos szempontból ezek az eredmények beépülnek a hangszerészek tudásába. De amennyire a munkásságod figyelem, mindig is az újítást keresed a hangszerépítésben. Ez tudatos? 

- A tekerő nagyon sok stílusra alkalmas hangszer, amennyiben a feltételeket megalkotjuk hozzá. Itt elsősorban a hangra és játéklehetőségekre gondolok. 

- A hang korszerűsítése mit jelent? 

- Keresem a hajlékonyabb, finomabb megszólalást, amely alkalmassá teszi a tekerőt az árnyaltabb megszólalásra. 

- Más a ház formája, vagy más anyagokat keresel? 

- Ez érdekes kérdés, a tekerő esetében viszonylag kis szerepe van a corpusnak, ugyanis a hangnak nincs lecsengése: addig szól, amíg a zenész megszólaltatja azt. A corpus feladata elsősorban a hang irányítása, mely a tekerőből töretlen folyamként árad, ennek kell irányt szabni. 

- És erre mik az eszközök? 

- Rések, hanglyukak - ilyenekkel kísérletezek. Úgy indult egyébként, hogy egyszer meghallottam saját hangszerem megszólalni más kezében és megdöbbentő volt, hogy mennyire másképp hallottam azt kívülről. Az, hogy belülről komfortos, az még nem jelenti azt, hogy a hallgatóság felé is ugyanazt az élményt nyújtja. 

- Az igény is változik, a tekerő kikerült a megszokott közegéből, sok esetben ma már hangversenyhangszerként funkcionál.  

- Nagyon fontos szempont, hogy a hangszer azt az élményt nyújtsa, amit a játszott zene megkövetel - a hallgatóság felé is.  

- Erre mekkora az igény? 

- Az igénynél meg kell értenünk a tekerő jelenlegi szerepét. A hangszer több országban is népszerű, Franciaországban már a barokk korban is használták. A mai zenei életben gyakran megszólal a hangszer - az eredeti közegén túl - világzenei és jazzes formációkban. Ott válik egyre inkább kedveltté az instrumentum. 

- És Magyarországon? 

- Talán itthon a legkonzervatívabb a vásárlói kör, a hangszert a népzenéhez köti a közönség és a vevők is, emiatt ezt az élményt keresik, hangban és játéktechnikában. Elsősorban a nagy hang a fontos, a játékos szereti úgy érezni, hogy egy ordító oroszlánt tart az ölében. Ez hasznos volt lakodalmakon, amikor túl kellett játszani az éneklő násznépet, a mulatozókat. 

- A játéktechnikában mi a vásárlók fő szempontja? 

- A népzenei billentyűkiosztás tökéletesen alkalmas e stílus játszására, de a kromatikus interpretációt nagyon bonyolulttá és nehézzé teszi. Itthon mégis a ezt keresik, ezt szokták meg, ezt szeretik. Én akkor is más irányba megyek - a klaviatúrát többszörösen megújítottam -, mert ez adja a nagyobb lehetőséget, és úgy látom, hogy ezzel az igényt is felébresztem. A hangszereimen egyaránt lehetőség van népzene, de kromatikus műzene előadására. 

- Említetted, hogy a népzenén túl a jazz és világzene hallható elsősorban a hangszeren. A kortárs komolyzene mennyire fedezte fel magának a tekerőt? 

- Alig. Volt egy produkció Lipcsében, ahol zenekarral szólalt meg a hangszer, lényegében tekerőverseny volt... 

- ...És tudomásom szerint téged kértek fel előadónak! 

- Így van és ez azért is volt különösen jó lehetőség, mert előadóként és hangszerészként is tudtam segíteni a zeneszerző munkáját. 

- Visszatérve a hanghoz. Amennyiben a test nem befolyásolja a hang erejét mivel lehet arra mégis hatni? 

- Húrokkal. Keresem a lehetőségeket, hogy az a sztereotíp elképzelés megváltozzon, amit a hangszerről kialakítottak, és erre sok út van. 

- Mennyire működik a tevékenység üzletként? 

- Szerencsére tudok eladni hangszereket, viszont az biztos, hogy a recesszió komolyan érintett engem is, mint általában a hangszerészetet. A műhelyemben több apró javítást, kisebb munkákat végeztem és ez fedezte a rezsit. Ez más műhelyekre is igaz. Most a rezsit sem tudom kitermelni a kisebb munkákból. 

- Másoknál is így működött? 

- Egy vonós műhely esetében a szőrözés, vagy vegyünk egy kisebb javítást tizenezres tétel volt. Amikor tanuló voltam rengeteg vonót kellett szőrözni, reggel már úgy kezdődött a munka, hogy órákat töltöttünk ezzel - mert ekkora igény volt rá. 

- Csak a válság miatt változott ez meg? 

- A kínai termelés és az olcsó árfekvésű hangszerek miatt is alakult így a helyzetünk. Olyan áron lehet új hangszert, vonót kapni, hogy azok a munkák tűnnek el, amelyekből minimálisan, de működni tudtunk. 

- Ez nem hangzik túl jól. Mit lehet tenni? 

A világ változik és nekünk is alkalmazkodni kell a változásokhoz. Én ezért készítek gyerekhangszereket, hangszer-játékokat. Van igény rá, megvásárolják az érdeklődők. Ezzel tudom megtermelni azokat az általános költségeket, amelyek folyamatosan terhelik a vállalkozásom. Ezeket a réseket sokan nem keresik vagy nem is akarják megkeresni, pedig ez is egy lehetőség a túlélésre. 

- Említetted, hogy a hangszereidet vásárolják. 

- Most mintha megindult volna a piac, külföldi érdeklődők is jelentkeznek - komoly szándékkal, de tegyük hozzá sokat dolgozom ezért. Fontosnak tartom a tanítást önmagában is, de hogy ennyi pénzért két iskolában is tanítok, emögött az a szándék is húzódik, hogy megteremtsem azt a közeget, ahol érdeklődés van a hangszerekre és a tekerő egyre népszerűbb lehet. 

- Úgy tudom, táborokat is szervezel. 

- Idén már öt zenei tábort szerveztünk, amiből az egyik már kifejezetten nem népzenei volt, hanem jazz-világzenei, ahol hangsúlyozottan improvizációs gyakorlatokat végeztettem a növendékekkel, együtt rögtönöztünk. 

- A tanítás, a tekerő oktatási intézményekbe történő adaptálása nagy munka. 

- Az oktatási tervet nekünk kellett megalkotnunk és ez vár ránk középiskolai szinten és remélem felsőfokon is. Terveim között szerepel, hogy etűdöket, gyakorlatokat találok ki a hangszerre, hogy alapszinten is legyen tananyag.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.