Klasszikus

Szeret, nem szeret, fejez, nem fejez

2004.08.22. 00:00
Ajánlom
Ha a varangyos békát megcsókoljuk, daliás ifjú herceg válik belőle, fehér lóval, koronával, meg előkelő rokonokkal. Ha a jégkirálynőt megcsókoljuk, szerelmetes, tüzes, kábult asszonkává alakul, aki feladva elveit, szédülten a szerelmese nyakába borul. Ez a mese. Csakhogy érkezhetnek olyan becsapódások is, mint például a Shrek2-ben, amikor a királyból varázsütésre ismét béka lesz. Hát jobb lesz ezekkel a dolgokkal vigyázni!

Turandot „jég, ami benned tüzet gyújt”. Ősanyja erőszakos elhurcolásának és megölésének emléke az a kifogás, ami mögé ez a frigid nő rejtőzik, amikor azt mondja: ő soha nem lesz senkié. Gyengédség, lelemény, ragaszkodás, kedvesség, rajongás és önfeláldozás nem tudja meghatni. A testi érintkezés első jegye, egy csók bezzeg igen. Tegye fel a kezét, aki ismer ilyen nőt! Na ugye. De azért az opera nem csak erről szól, főleg nem Kovalik Balázs rendezésében.

„Életét az ember kapja. Létének helyét az életben minden befolyástól mentesen magának kell megválasztania, és maga is választja meg aszerint, hogy önmagát mire tartja méltónak.” A rendező, Hamvas Béla gondolatait idézi programfüzetében a Budafest, Nyári Opera- és Balett Fesztivál Kalaf jellemzéseként. A tatár hercegnek van bizalma önmagában: az eszében, a férfiasságában, az empatikus képességében. Miután azonban helyesen megválaszolta a találós kérdéseket, a nő szerződést szeg: „te, ki megcsúfoltad gőgöm!/Ne merj így nézni rám!/Hiába vársz, nem leszek a tiéd!/Én irtózom tőled.” Kalaf pedig jó pszichológus. „Ki vagyok?” – teszi fel a kérdést Turandotnak, és ezzel ráveszi a nőt, hogy elgondolkodjon: valójában ki ő maga. Mert „a modern életrend egyetlen kérdése: miképpen tud az ember megszabadulni azoktól a hazugságoktól, amelyekkel magát körülépítette, amelyeket magában megszilárdított, egyénileg, társadalmilag, gondolkodásában, értékelésében, látásában.” (Hamvas Béla)

Liut, az önfeláldozó kis rabszolgalányt Sümegi Eszter alakította, igen hitelesen és érzékenyen. Megkapó volt például a szenvedélyes meggyőzni akarás és a lemondás közötti hangszínváltás, egyetlen sor alatt: „Ei perderŕ suo figlio, io l'ombra d'un sorriso” (Ő gyermekét veszti benned, én egy tűnt mosoly árnyát!”). Bándi János telt, tónusgazdag hangja jól illet a bővérű tatár herceg darabbeli egyéniségéhez. A kérdések megfejtésekor szinte hallatszott, hogy kattognak a fogaskerekek a fejében. Külön tetszett, hogy a Nessun dormából nem csinált hősi éneket, amely beárnyékolhatta volna az egész operát. A címszerepben Fekete Veronikát hallhattuk – hatalmas tapsot kapott az előadás végén.

Fenséges volt a díszlet, a színpadkép és a jelmezek, Szendrényi Éva és Jánoskúti Márta munkái. Tetszettek a fekete-fehér kontrasztra épülő fény-árnyék játékok is. Megrázó elképzelés volt a harmadik felvonás elején, a három miniszter, Ping, Pang és Pong, (Busa Tamás, Gerdesits Ferenc és Derecskei Zsolt) érkezésekor a fekete ruhát viselő énekkart a földre fektetni és onnan talpra állítani, mintegy a sírból. A nép, az istenadta nép, azaz a kórus egyébként ebben az operában szinte végig a színpadon volt, és bizony énekelnivalója is akadt bőven!

Nem csak a színpadon, a nézőtéren is teltház volt a Magyar Állami Operaházban. És a közönség hogyne tombolna együtt a kórussal, amikor ezt énekli a nyomasztó, végtelennek tűnő éjszaka után: „Ó napfény, élet, boldogság!/Virágot vált meg a vágy./Légy üdvöz ó hajnal,/végtelenség hírnöke, Szerelem!”

(2004. augusztus 17. 19:00 Magyar Állami Operaház (Budafest, Nyári Opera- és Balett Fesztivál) – Puccini: Turandot; Fekete Veronika (Turandot), Albert Tamás (Altoum császár), Fried Péter (Timur), Bándi János (Kalaf), Sümegi Eszter (Liu), Busa Tamás (Ping), Gerdesits Ferenc (Pang), Derecskei Zsolt (Pong), Egri Sándor (Mandarin); szövegíró: C. Adami – R. Simoni; díszlet: Szendrényi Éva; jelmez: Jánoskúti Márta; karig.: Szabó Sípos Máté; vez.: Kovács János; rend.: Kovalik Balázs)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.