Klasszikus

Szeretethimnusz a Pászti sorozat részeként

2018.10.11. 14:05
Ajánlom
Október 18-án a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar és az Angelica Leánykar ad hangversenyt Somos Csaba vezényletével az Olasz Kultúrintézetben.

Somos Csaba, a Nemzeti Énekkar karigazgatójának koncertajánlója:

A Nemzeti Énekkar történetének igen fontos állomása a Pászti sorozat elindulása. Alapító karnagyunk emléke előtt tisztelegve új hangversenysorozatunk első műsorának talán legfontosabb törekvése a szeretet közvetítése a zenén keresztül. Együttesünk kiemelt missziójának tartja a klasszikus remekművek és a modern, új alkotások megszólaltatását. Így esett választásunk Haydn Nelson-miséjére (Missa in Angustiis – Mise szorongattatások idején) és Orbán György Ricercare című oratóriumára. Haydn miséjében (1798) a napóleoni háborúk folyamatos veszélyei miatt Európát féltve a legszemélyesebb együttérzését, aggodalmait, reményeit fogalmazza meg. Orbán Szent Pál talán legismertebb gondolatait zenésíti meg izgalmas hangvételű és apparátusú darabjában. A Szeretethimnusz szavai és a két nagyszerű alkotás gondolatisága a Nemzeti Énekkar vezérfonala a koncerten és az előttünk álló jövőben:

Most azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három: ezek között pedig legnagyobb a szeretet. (Károli Gáspár fordítása)

NemzetiEnekkar_20180917MN_CsatlosNorbert_175-135940.jpg

Nemzeti Énekkar (Fotó/Forrás: Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Joseph Haydn 1796 és 1802 között majd’ minden évben komponált egy ünnepi nagymisét Esterházy II. Miklós herceg felesége, Maria Josepha névnapjára. Az 1798-ban, A teremtés bemutatásának évében elkészült misét a zeneszerző így nevezte meg sajátkezű műjegyzékében: Missa in Angustiis, azaz mise szorongattatás, félelem idején. A furcsa cím az egész Európát fenyegető napóleoni háborúkra utal, s e háborúk angol hadvezéréhez, Nelson admirálishoz kapcsolódik a mű ma ismert címe is: amikor 1800-ban az admirális Lady Hamiltonnal együtt Bécsben meglátogatta Haydnt, a mester újra előadatta a hadvezér 1798-as abukiri győzelme idején keletkezett miséjét. Ettől kezdve nevezik a művet Nelsonmisének.

Orbán György Ricercare műve egy híres bibliai szöveget: Szent Pál korinthusiakhoz írott első levelének Szeretethimnuszként is ismert részletét interpretálja személyes hangon. Ahogyan Orbán György fogalmaz, a darab próbálkozás, olvasat, amelynek központjában „fúgaféleség” található, a Kossuth-díjas szerző ezért is választotta címnek és egyben műfajmegjelölésnek a korai barokk fúgákra utaló, de keresgélést is jelentő olasz ricercare szót. Az alkotás négy szakaszra bomlik – mintegy „tételekre”, amelyek között összefüggést teremtenek a közös témák és motívumok, valamint az egységes tempó. A nagyszerű szólisták és a Nemzeti Énekkar mellett a Gráf Zsuzsanna vezette világhírű Angelica Leánykar is aktív szerepet vállal a hangversenyen. A hangversenyt Somos Csaba Liszt-díjas művész, a Nemzeti Énekkar karigazgatója vezényli.

Angelica_kodaly-emlekunnep-normalbig1534-135937.jpg

Gráf Zsuzsanna és az Angelica Leánykar (Fotó/Forrás: Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Napjaink nem szűkölködnek nehéz élethelyzetekben, nekünk azonban - az Angelica Leánykarnak és nekem – a kodályi örökség ebben is segítségünkre van: Kodály Zoltán gyakorlati útmutatásai mindennapos munkánk része, zenei nevelési eszméi a mi eszméink is. (Gráf Zsuzsanna a Magyar Örökség díj átadásakor: 2009)

Szeretethimnusz

2018. október 18. csütörtök, 19:30

Olasz Kultúrintézet (Pászti bérlet 1.)

  • JOSEPH HAYDN: Nelson-mise, Hob. XXII:11
  • ORBÁN GYÖRGY: Ricercare

Közreműködők:

  • Szemere Zita – szoprán
  • Bakos Kornélia – mezzoszoprán
  • Szappanos Tibor – tenor
  • Bakonyi Marcell – bariton
  • Lisztes László – narrátor
  • Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
  • Angelica Leánykar (karigazgató: Gráf Zsuzsanna)
  • Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Somos Csaba

Fejléckép: Somos Csaba (fotó: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.