Klasszikus

Szezonkezdő Mahler-ünnep

2012.08.24. 07:14
Ajánlom
Idén már nyolcadik alkalommal rendezik meg a Művészetek Palotájában a Mahler-ünnepet. Ennek programjáról, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar következő évadáról Fischer Ivánnal beszélgettünk.

- A Mahler-ünnephez idén is csatlakozik egy kiállítás a párizsi Gustav Mahler Zenei Archívum anyagából, mégpedig Ihlet és alkotás címmel. A pályája során találkozott olyan Mahler-darabokkal, amelyeket már keletkezésük körülményei miatt is különösen érdekesnek talált?

- Zeneszerzőként Mahler lassan, több éven keresztül alakította ki a művek tartalmát, ezt leginkább a második szimfónia esetén tudjuk nyomon követni. Fokozatosan érlelődött egy-egy mű terve, miközben zajlott az élet. Ezért nem hiszem, hogy a keletkezési körülményeknek túl nagy jelentőséget kell tulajdonítanunk. A komponista forgatókönyve független a mindennapoktól. Így érthetővé válik az a sokat vitatott kérdés, hogy Mahler legtragikusabb szimfóniáját, a hatodikat élete legboldogabb szakaszában írta meg. Az ihlet ugyanakkor rendkívül fontos, de nehezen követhető nyomon. Egy régi, gyerekkori emlék, egy váratlan esemény, egy erős impresszió megmarad, eltárolódik, és akkor bukkan elő, amikor a forgatókönyvben megtalálja a helyét. Nagy vakmerőség kell ahhoz, hogy valaki egy mű keletkezéstörténetében kimutassa egy zenei gondolat eredetét, útját és érkezését.

- Az egy estén, egy műsorban hallható Mahler V. (cisz-moll) szimfónia és az idei ősbemutató, Gyöngyösi Levente III. szimfóniája egyaránt a magánszférából fakad, az elsőt az Alma iránti szerelem, a másodikat a zeneszerző gyermekének születése ihlette.  Ez az összekötő kapocs a két mű között?

- Ez véletlen. A felkéréskor még nem tudtam, hogy Gyöngyösi miről ír majd darabot. Csak azt tartom összekötő kapocsnak, hogy egy-egy Mahler-szimfónia előtt hallunk egy új művet. Néhány év után az a tapasztalat erősödött meg bennem, hogy ez a kombináció Mahler darabjait is új megvilágításba helyezi.

- A Mahler-ünnephez kapcsolódik Britten Noé bárkája című gyermekoperája, az előadásban együtt lépnek színpadra a Fesztiválzenekar muzsikusai és a Budapesti Énekes Iskola szólistái. Mi az, ami ebben a darabban megfogta, amit a legizgalmasabbnak talál?

- Britten, akivel még alkalmam volt találkozni, különösen tisztelte az amatőr muzsikálást, és a gyerekeket is bevonta ebbe a tevékenységbe. Ez az opera nem Operaházba, hanem iskolákba, vidéki kis templomokba való, szereplői nem profik, hanem műkedvelők. Fantasztikus, ahogy Britten lebontja a falat színpad és nézőtér között. A közönség együtt énekel az előadókkal. Brittentől távol állt a profik arroganciája. Nagyon nagy ajándék ez a darab mindazoknak, akik felismerik az aktív részvétel varázsát.

- Az új évad teljes programja olvasható a zenekar honlapján, úgyhogy most csak két eseményt ragadnék ki ebből. Elsőként a négy év után ismét színpadra kerülő Figaro házasságát, amit ön vezényel és rendez. Változott az eltelt idő során a darabhoz fűződő viszonya? Lesznek apró nüanszok, hangsúlyok, amelyek máshová kerülnek?

- Lesznek különbségek, teljesen új énekesgárdát hallhat a közönség, és a látvány is változik. A produkciót New Yorkba és Berlinbe is elvisszük, és remélem, hogy a Mozart operasorozatnak nem ez lesz az utolsó darabja.

- Idén is folytatódik a zenekar Barokk estek című sorozata. A közönség ezeken a hangversenyeken most is találkozhat majd historikus hangszerekkel és a korra jellemző előadásmóddal?

- Feltétlenül, hiszen a BFZ hosszú távú célja, hogy a szimfonikus zenekar mellett otthont adjon specialista együtteseknek is. A barokk kamarazenekar historikus hangszereken játszik, sőt a barokk gesztika megjelenítését is folytatni szeretnénk. Emellett elkezdi munkáját a modern zenét játszó együttes is, és a jövőben más formációk felbukkanása is várható. Ezzel több célt is szolgálunk. A közönség olyan zenéhez jut hozzá, amit a szimfonikus zenekarok általában elkerülnek. A muzsikusok életében pedig lehetőségek nyílnak a kreativitásra, különböző érdeklődési területek megvalósítására.

(A programok részletes listája itt olvasható.)

Mahler: I. szimfónia, km.: Budapesti Fesztiválzenekar, vez.: Fischer Iván

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.