Klasszikus

Szezonkezdő Mahler-ünnep

2012.08.24. 07:14
Ajánlom
Idén már nyolcadik alkalommal rendezik meg a Művészetek Palotájában a Mahler-ünnepet. Ennek programjáról, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar következő évadáról Fischer Ivánnal beszélgettünk.

- A Mahler-ünnephez idén is csatlakozik egy kiállítás a párizsi Gustav Mahler Zenei Archívum anyagából, mégpedig Ihlet és alkotás címmel. A pályája során találkozott olyan Mahler-darabokkal, amelyeket már keletkezésük körülményei miatt is különösen érdekesnek talált?

- Zeneszerzőként Mahler lassan, több éven keresztül alakította ki a művek tartalmát, ezt leginkább a második szimfónia esetén tudjuk nyomon követni. Fokozatosan érlelődött egy-egy mű terve, miközben zajlott az élet. Ezért nem hiszem, hogy a keletkezési körülményeknek túl nagy jelentőséget kell tulajdonítanunk. A komponista forgatókönyve független a mindennapoktól. Így érthetővé válik az a sokat vitatott kérdés, hogy Mahler legtragikusabb szimfóniáját, a hatodikat élete legboldogabb szakaszában írta meg. Az ihlet ugyanakkor rendkívül fontos, de nehezen követhető nyomon. Egy régi, gyerekkori emlék, egy váratlan esemény, egy erős impresszió megmarad, eltárolódik, és akkor bukkan elő, amikor a forgatókönyvben megtalálja a helyét. Nagy vakmerőség kell ahhoz, hogy valaki egy mű keletkezéstörténetében kimutassa egy zenei gondolat eredetét, útját és érkezését.

- Az egy estén, egy műsorban hallható Mahler V. (cisz-moll) szimfónia és az idei ősbemutató, Gyöngyösi Levente III. szimfóniája egyaránt a magánszférából fakad, az elsőt az Alma iránti szerelem, a másodikat a zeneszerző gyermekének születése ihlette.  Ez az összekötő kapocs a két mű között?

- Ez véletlen. A felkéréskor még nem tudtam, hogy Gyöngyösi miről ír majd darabot. Csak azt tartom összekötő kapocsnak, hogy egy-egy Mahler-szimfónia előtt hallunk egy új művet. Néhány év után az a tapasztalat erősödött meg bennem, hogy ez a kombináció Mahler darabjait is új megvilágításba helyezi.

- A Mahler-ünnephez kapcsolódik Britten Noé bárkája című gyermekoperája, az előadásban együtt lépnek színpadra a Fesztiválzenekar muzsikusai és a Budapesti Énekes Iskola szólistái. Mi az, ami ebben a darabban megfogta, amit a legizgalmasabbnak talál?

- Britten, akivel még alkalmam volt találkozni, különösen tisztelte az amatőr muzsikálást, és a gyerekeket is bevonta ebbe a tevékenységbe. Ez az opera nem Operaházba, hanem iskolákba, vidéki kis templomokba való, szereplői nem profik, hanem műkedvelők. Fantasztikus, ahogy Britten lebontja a falat színpad és nézőtér között. A közönség együtt énekel az előadókkal. Brittentől távol állt a profik arroganciája. Nagyon nagy ajándék ez a darab mindazoknak, akik felismerik az aktív részvétel varázsát.

- Az új évad teljes programja olvasható a zenekar honlapján, úgyhogy most csak két eseményt ragadnék ki ebből. Elsőként a négy év után ismét színpadra kerülő Figaro házasságát, amit ön vezényel és rendez. Változott az eltelt idő során a darabhoz fűződő viszonya? Lesznek apró nüanszok, hangsúlyok, amelyek máshová kerülnek?

- Lesznek különbségek, teljesen új énekesgárdát hallhat a közönség, és a látvány is változik. A produkciót New Yorkba és Berlinbe is elvisszük, és remélem, hogy a Mozart operasorozatnak nem ez lesz az utolsó darabja.

- Idén is folytatódik a zenekar Barokk estek című sorozata. A közönség ezeken a hangversenyeken most is találkozhat majd historikus hangszerekkel és a korra jellemző előadásmóddal?

- Feltétlenül, hiszen a BFZ hosszú távú célja, hogy a szimfonikus zenekar mellett otthont adjon specialista együtteseknek is. A barokk kamarazenekar historikus hangszereken játszik, sőt a barokk gesztika megjelenítését is folytatni szeretnénk. Emellett elkezdi munkáját a modern zenét játszó együttes is, és a jövőben más formációk felbukkanása is várható. Ezzel több célt is szolgálunk. A közönség olyan zenéhez jut hozzá, amit a szimfonikus zenekarok általában elkerülnek. A muzsikusok életében pedig lehetőségek nyílnak a kreativitásra, különböző érdeklődési területek megvalósítására.

(A programok részletes listája itt olvasható.)

Mahler: I. szimfónia, km.: Budapesti Fesztiválzenekar, vez.: Fischer Iván

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.