Klasszikus

Szezonkezdő Mahler-ünnep

2012.08.24. 07:14
Ajánlom
Idén már nyolcadik alkalommal rendezik meg a Művészetek Palotájában a Mahler-ünnepet. Ennek programjáról, valamint a Budapesti Fesztiválzenekar következő évadáról Fischer Ivánnal beszélgettünk.

- A Mahler-ünnephez idén is csatlakozik egy kiállítás a párizsi Gustav Mahler Zenei Archívum anyagából, mégpedig Ihlet és alkotás címmel. A pályája során találkozott olyan Mahler-darabokkal, amelyeket már keletkezésük körülményei miatt is különösen érdekesnek talált?

- Zeneszerzőként Mahler lassan, több éven keresztül alakította ki a művek tartalmát, ezt leginkább a második szimfónia esetén tudjuk nyomon követni. Fokozatosan érlelődött egy-egy mű terve, miközben zajlott az élet. Ezért nem hiszem, hogy a keletkezési körülményeknek túl nagy jelentőséget kell tulajdonítanunk. A komponista forgatókönyve független a mindennapoktól. Így érthetővé válik az a sokat vitatott kérdés, hogy Mahler legtragikusabb szimfóniáját, a hatodikat élete legboldogabb szakaszában írta meg. Az ihlet ugyanakkor rendkívül fontos, de nehezen követhető nyomon. Egy régi, gyerekkori emlék, egy váratlan esemény, egy erős impresszió megmarad, eltárolódik, és akkor bukkan elő, amikor a forgatókönyvben megtalálja a helyét. Nagy vakmerőség kell ahhoz, hogy valaki egy mű keletkezéstörténetében kimutassa egy zenei gondolat eredetét, útját és érkezését.

- Az egy estén, egy műsorban hallható Mahler V. (cisz-moll) szimfónia és az idei ősbemutató, Gyöngyösi Levente III. szimfóniája egyaránt a magánszférából fakad, az elsőt az Alma iránti szerelem, a másodikat a zeneszerző gyermekének születése ihlette.  Ez az összekötő kapocs a két mű között?

- Ez véletlen. A felkéréskor még nem tudtam, hogy Gyöngyösi miről ír majd darabot. Csak azt tartom összekötő kapocsnak, hogy egy-egy Mahler-szimfónia előtt hallunk egy új művet. Néhány év után az a tapasztalat erősödött meg bennem, hogy ez a kombináció Mahler darabjait is új megvilágításba helyezi.

- A Mahler-ünnephez kapcsolódik Britten Noé bárkája című gyermekoperája, az előadásban együtt lépnek színpadra a Fesztiválzenekar muzsikusai és a Budapesti Énekes Iskola szólistái. Mi az, ami ebben a darabban megfogta, amit a legizgalmasabbnak talál?

- Britten, akivel még alkalmam volt találkozni, különösen tisztelte az amatőr muzsikálást, és a gyerekeket is bevonta ebbe a tevékenységbe. Ez az opera nem Operaházba, hanem iskolákba, vidéki kis templomokba való, szereplői nem profik, hanem műkedvelők. Fantasztikus, ahogy Britten lebontja a falat színpad és nézőtér között. A közönség együtt énekel az előadókkal. Brittentől távol állt a profik arroganciája. Nagyon nagy ajándék ez a darab mindazoknak, akik felismerik az aktív részvétel varázsát.

- Az új évad teljes programja olvasható a zenekar honlapján, úgyhogy most csak két eseményt ragadnék ki ebből. Elsőként a négy év után ismét színpadra kerülő Figaro házasságát, amit ön vezényel és rendez. Változott az eltelt idő során a darabhoz fűződő viszonya? Lesznek apró nüanszok, hangsúlyok, amelyek máshová kerülnek?

- Lesznek különbségek, teljesen új énekesgárdát hallhat a közönség, és a látvány is változik. A produkciót New Yorkba és Berlinbe is elvisszük, és remélem, hogy a Mozart operasorozatnak nem ez lesz az utolsó darabja.

- Idén is folytatódik a zenekar Barokk estek című sorozata. A közönség ezeken a hangversenyeken most is találkozhat majd historikus hangszerekkel és a korra jellemző előadásmóddal?

- Feltétlenül, hiszen a BFZ hosszú távú célja, hogy a szimfonikus zenekar mellett otthont adjon specialista együtteseknek is. A barokk kamarazenekar historikus hangszereken játszik, sőt a barokk gesztika megjelenítését is folytatni szeretnénk. Emellett elkezdi munkáját a modern zenét játszó együttes is, és a jövőben más formációk felbukkanása is várható. Ezzel több célt is szolgálunk. A közönség olyan zenéhez jut hozzá, amit a szimfonikus zenekarok általában elkerülnek. A muzsikusok életében pedig lehetőségek nyílnak a kreativitásra, különböző érdeklődési területek megvalósítására.

(A programok részletes listája itt olvasható.)

Mahler: I. szimfónia, km.: Budapesti Fesztiválzenekar, vez.: Fischer Iván

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.