Klasszikus

Szigorlati jegyzőkönyv

2012.03.31. 06:42
Ajánlom
Ha március 27-én a Művészetek Palotájában vizsgabizottság lett volna jelen, feltétlenül pozitív véleményt fogalmazott volna meg. Csakhogy nem vizsgán ültünk, hanem koncerten.

Ha vizsga lett volna, a tagok valószínűleg úgy határoztak volna, hogy a hallgatók mindegyike eleget tett a képzés követelményeinek és államvizsgára bocsátható. Probléma csak abban a furcsán formátlan tényben mutatkozott, hogy nem iskolai vizsgaelőadáson, hanem hangversenyen vettünk részt. Legalábbis erre utalt a helyszín, és egyértelműen ezt látszott alátámasztani a karmester, Kobayashi Ken-Ichiro személye is. A Tokyo College of Music Szimfonikus Zenekarának fellépése azonban csak külsőségeiben keltette koncert benyomását, tartalmi elemeit illetően sokkal inkább egy, a tanrendben kötelezően előírt beszámolóra hasonlított. Noha az utóbbi minőségében kétségkívül remeknek bizonyult, hiányzott belőle a valódi hangversenyek alapvető sajátossága, az az egyedi és koherens interpretációs elképzelés, amelyet az előadók meg szeretnének osztani a közönségükkel. Ilyesmivel ezen az estén ugyanis egyedül a karmester rendelkezett, a zenekar és a szólista nem, és bármennyire igyekezett is Kobayashi, hogy értelmezésének részeseivé tegye a keze alatt játszó zenészeket, erőfeszítéseit csak részben koronázta siker.

Ami a félig magyar, félig japán származású zongoristát, Kaneko Miyujit illeti, igen tehetséges fiatalembert ismerhettünk meg a személyében, de - legalábbis egyelőre - nem olyasvalakit, akinek veszélytelen vállalkozás lenne Liszt-versenyművel lépni a hallgatóság elé. Jóllehet az Esz-dúr zongoraverseny zongoraszólamában meggyőzően szép részleteket hallhattunk tőle, nem is annyira lírai finomságukban lenyűgöző dallamfordulatokat, mint inkább hidegen pergő, fényes, mégis bensőséges figyelemmel kivitelezett passzázsokat, előadásából hiányzott az az intellektuális és fizikai erő, ami ennek a heroikusan nagyszabású, fékezhetetlenül kísérletező zeneszerzői fantáziával megtervezett alkotásnak az összetartásához, valódi dimenzióinak kibontásához szükséges lett volna.

Az értő, megjelenítő erejű formálás képességével azonban nemcsak ő maradt adós, hanem a zenekar is. A figyelemre méltó létszámmal felvonuló együttes, bár a tuttikban nagyszerűen szólt - nem utolsó sorban a fátyolosan orrhangú vonóskar mögé teret varázsoló fúvósoknak köszönhetően -, valójában nem tudott igazán hatékonyan megbirkózni a plasztikus zenei fordulatok és a ragyogóan feszes formai logika összefüggéseinek nehézségeivel. Nem mintha Kobayashi nem dolgozott volna meg keményen a kompozíciók koherens rendjének felépítéséért, ellenkezőleg: néha már-már túlzásba esve, a zenészeknek hátat fordítva és pálcáját valahová a terem közepére irányítva igyekezett mintegy a közönségre zúdítani a zenekari hangzást, ezzel is emelni kívánva a szerkezeti tetőpontok szuggesztív intenzitását. A távol-keleti diákok azonban láthatóan nehezen tájékozódtak az európai kulturális hagyomány sajátos kódrendszerének útvesztőiben. Az egyes motivikus gesztusok jellegét megfejtették ugyan, és roppant pregnánsan ki is domborították, a kontextus megértése és a hangverseny zenei idejében való újrateremtése azonban túlságosan nagy feladatnak bizonyult számukra. Így a zongoraverseny sokszínű, mégis megbonthatatlan tömbje karakteres (és világosan megrajzolt összefüggések híján némiképp karikírozott) ötletek szeszélyesen véletlenszerű lerakatává változott, Weber Oberon-nyitányának könnyedsége pedig harciasan pattogó jelleget öltött. Mindez a merevség és igyekezet szerencsére jelentősen oldódott az este második felében. Csajkovszkij 5. (e-moll, op. 64) szimfóniája ténylegesen átélhető drámai valóságot teremtett magával ragadó unisonóinak szép íveivel és lendületes fokozásainak következetességével, és noha mindvégig nehéz volt szabadulni az érzéstől, hogy az ember szimultán hallja a próbafolyamatot is, határozottan érzékelve a belépések pontosságára vagy éppen az egyes témák megformálására vonatkozó, konkrét instrukciókat, az alkotás sodró erejű megszólaltatása nem maradt hatástalan.

Beethoven: IX. szimfónia - IV. tétel, km.: Nemzeti Filharmonikusok, vez.: Kobayashi Ken-Ichiro

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.
Klasszikus ajánló

A Magyar Dal Napja a Pesti Vigadóban

A szeptember 11-i eseményen magyar költők kortárs zeneszerzők által megzenésített verseivel találkozhat a közönség. A Zeneművészeti Tagozat részvétele a Magyar Dal Napján lehetőséget ad arra, hogy a tagozat ösztöndíjasa, Nagy Márta bemutatkozzon mint fellépő zongoraművész, s mint a műsor szerkesztője.
Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.