Klasszikus

Szimbiózisban a gyökerekkel

2016.06.14. 08:38
Ajánlom
Abeer Nehme libanoni énekesnő művészete és személyisége nemcsak a Szent Efrém Férfikart nyűgözte le, de a magyar közönséget is, ezért a művész június 19-én pünkösdi hangulatban látogat újra Budapestre. A művésszel, aki nemcsak előadó, de muzikológus és dokumentumfilmes is, a Közel-Kelet zenei hagyományainak sokszínűségéről és az Európát és az arab világot egyaránt sújtó menekültkérdésről is beszélgettünk.

- A véletlen műve, hogy találkozott a Szent Efrém Férfikarral. Hogyan emlékszik vissza?

- A szocio-etnikai dokumentumfilm-sorozatom magyarországi forgatásán szereztem tudomást arról, hogy van itt egy férfikar, amely a bizánci egyházzenei hagyományokat ápolja. Felkerestem őket és lenyűgözött, amit hallottam, azonnal kialakult közöttünk egy érzelmi kötelék. Két évvel később, 2015-ben adtuk első közös budapesti koncertünket.

A hangverseny az ortodox húsvét hagyományai köré szerveződött, számos népi tradícióra visszatekintő dallamot szólaltattunk meg, a fellépés az egyik legmeghatározóbb húsvéti élményeim közé tartozik.

Milyen módon inspirálta művészetét a férfikarral való együttzenélés?

Abeer Nehme

Abeer Nehme (Fotó/Forrás: www.odpictures.hu)

- A Szent Efrém Férfikar rengeteg energiát közvetít és különös részletességgel ismerik a bizánci szakrális zenét. Általuk közelebb kerültem a magyar zenei tradíciókhoz és magához a nyelvhez is. Később meghívtam őket, hogy legyenek vendégeim az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett Abu Dhabi és Fujairah Nemzetközi Fesztiválokon. Szavakkal kimondhatatlan módon járultak hozzá a koncert sikeréhez. Ha alkalmam nyílik, hogy közösen dolgozzunk, sosem mondok nemet.

- Júniusban újabb közös koncertre készülnek a Szent István-bazilikában. Milyen műsort hallhat a közönség?

- A program mindig változik, mert a koncertek során fokozatosan csiszolódnak össze a művek. A hangversenyt a pünkösdi tematika határozza meg, megszólalnak ősi keresztény művek, arámi, grúz, kopt, örmény, szláv, szír, bizánci, krétai imák szövegeire. A vallási tradíciók sokféleségét igyekszünk bemutatni, és még a hangszeres zenei is képviselteti magát egy meglepetés vendég által.

- Több mint húsz nyelven énekel, repertoárján megtalálható a bizánci szakrális zene, az andalúz tradicionális énekek, de az opera is. Hogyan tudná meghatározni a saját hangját?

- Bármilyen nyelven is éneklek, mindig igyekszem megőrizni az identitásom. Belülről szeretném megismerni a zenét, és törekszem, hogy közelebb kerüljek más népek zenei hagyományaihoz. Az előadóművészet mellett ezért tanultam muzikológiát, és a kutatói attitűd sem áll távol tőlem. A mindenható gyönyörű hanggal ajándékozott meg, amiért hálás vagyok. Ha különböző hagyományokból merítek is, mindig a saját elképzelésem szerint formálom a műveket. Közel-keleti származású vagyok, és minden, amit hallok vagy tanulok, állandó szimbiózisban kell, hogy legyen a gyökereimmel, az arámi, arab vokális zenével.

16952514367 1a64cf6122 o

16952514367 1a64cf6122 o (Fotó/Forrás: Abeer Nehme)

- Mit gondol a zsidó és arab zenei hagyományok közös gyökeréről? Libanoni arabként mi a zenei filozófiája?

- A zene folyamatosan mozgásban van, sosem lesz a múzeumi jellege. Ez a tradicionális zenére is igaz, bennünk formálódik, beszél hozzánk. A népzene különböző minden országban, de végső soron minden zenei hagyomány találkozik egy ponton. Ebben a szellemben nevelkedtem és a művészetemmel is ezt szeretném képviselni. A Közel-Keleten a zenei gyökerek ugyanazok, bizonyos énekek, dallamok egyaránt képezik az arab és a zsidó tradíció részét. Erre remek példa a libanoni zene, amely komolyan táplálkozik a szíriai hagyományokból, Szíriai pedig nem más, mint a kultúrák olvasztótégelye.

17159973615 b4c1b20129 o

17159973615 b4c1b20129 o (Fotó/Forrás: Abeer Nehme)

- Bizonyára van vélemény a menekültválságról, amelyet Európa és a Közel-Kelet közösen él át.

- Ma a Közel-Kelet a világ egyik forró pontja, ahol sok esetben a háború, a szomorúság, a fájdalom, a szegénység és az éhínség uralkodik. A válság, amely évek óta zajlik Irakban, most elérte Szíriát is. Ez egy súlyos tény, ami megvisel, mint minden érző embert, és hallgatásra késztet. Fájdalommal tekintek az egyetemes kultúra bölcsőjére, a területre, amely a mai napig nagyszerű tudósokat és gondolkodókat ad a világnak. Hálás vagyok az európai államoknak, hogy annyi szíriai család előtt megnyitották országaikat, és az embert látták bennünk, nem törődve a létező kulturális különbségekkel. Köszönettel tartozunk Európának, de azt is látni kell, hogy ez ideiglenes megoldás. Az éhínség és kirekesztettség jellemezte válságon csak politikai és humanitárius döntésekkel lehetünk úrrá. A vezető hatalmaknak kell visszaállítani a békét Szíriában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.