Klasszikus

Szimbiózisban a gyökerekkel

2016.06.14. 08:38
Ajánlom
Abeer Nehme libanoni énekesnő művészete és személyisége nemcsak a Szent Efrém Férfikart nyűgözte le, de a magyar közönséget is, ezért a művész június 19-én pünkösdi hangulatban látogat újra Budapestre. A művésszel, aki nemcsak előadó, de muzikológus és dokumentumfilmes is, a Közel-Kelet zenei hagyományainak sokszínűségéről és az Európát és az arab világot egyaránt sújtó menekültkérdésről is beszélgettünk.

- A véletlen műve, hogy találkozott a Szent Efrém Férfikarral. Hogyan emlékszik vissza?

- A szocio-etnikai dokumentumfilm-sorozatom magyarországi forgatásán szereztem tudomást arról, hogy van itt egy férfikar, amely a bizánci egyházzenei hagyományokat ápolja. Felkerestem őket és lenyűgözött, amit hallottam, azonnal kialakult közöttünk egy érzelmi kötelék. Két évvel később, 2015-ben adtuk első közös budapesti koncertünket.

A hangverseny az ortodox húsvét hagyományai köré szerveződött, számos népi tradícióra visszatekintő dallamot szólaltattunk meg, a fellépés az egyik legmeghatározóbb húsvéti élményeim közé tartozik.

Milyen módon inspirálta művészetét a férfikarral való együttzenélés?

Abeer Nehme

Abeer Nehme (Fotó/Forrás: www.odpictures.hu)

- A Szent Efrém Férfikar rengeteg energiát közvetít és különös részletességgel ismerik a bizánci szakrális zenét. Általuk közelebb kerültem a magyar zenei tradíciókhoz és magához a nyelvhez is. Később meghívtam őket, hogy legyenek vendégeim az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett Abu Dhabi és Fujairah Nemzetközi Fesztiválokon. Szavakkal kimondhatatlan módon járultak hozzá a koncert sikeréhez. Ha alkalmam nyílik, hogy közösen dolgozzunk, sosem mondok nemet.

- Júniusban újabb közös koncertre készülnek a Szent István-bazilikában. Milyen műsort hallhat a közönség?

- A program mindig változik, mert a koncertek során fokozatosan csiszolódnak össze a művek. A hangversenyt a pünkösdi tematika határozza meg, megszólalnak ősi keresztény művek, arámi, grúz, kopt, örmény, szláv, szír, bizánci, krétai imák szövegeire. A vallási tradíciók sokféleségét igyekszünk bemutatni, és még a hangszeres zenei is képviselteti magát egy meglepetés vendég által.

- Több mint húsz nyelven énekel, repertoárján megtalálható a bizánci szakrális zene, az andalúz tradicionális énekek, de az opera is. Hogyan tudná meghatározni a saját hangját?

- Bármilyen nyelven is éneklek, mindig igyekszem megőrizni az identitásom. Belülről szeretném megismerni a zenét, és törekszem, hogy közelebb kerüljek más népek zenei hagyományaihoz. Az előadóművészet mellett ezért tanultam muzikológiát, és a kutatói attitűd sem áll távol tőlem. A mindenható gyönyörű hanggal ajándékozott meg, amiért hálás vagyok. Ha különböző hagyományokból merítek is, mindig a saját elképzelésem szerint formálom a műveket. Közel-keleti származású vagyok, és minden, amit hallok vagy tanulok, állandó szimbiózisban kell, hogy legyen a gyökereimmel, az arámi, arab vokális zenével.

16952514367 1a64cf6122 o

16952514367 1a64cf6122 o (Fotó/Forrás: Abeer Nehme)

- Mit gondol a zsidó és arab zenei hagyományok közös gyökeréről? Libanoni arabként mi a zenei filozófiája?

- A zene folyamatosan mozgásban van, sosem lesz a múzeumi jellege. Ez a tradicionális zenére is igaz, bennünk formálódik, beszél hozzánk. A népzene különböző minden országban, de végső soron minden zenei hagyomány találkozik egy ponton. Ebben a szellemben nevelkedtem és a művészetemmel is ezt szeretném képviselni. A Közel-Keleten a zenei gyökerek ugyanazok, bizonyos énekek, dallamok egyaránt képezik az arab és a zsidó tradíció részét. Erre remek példa a libanoni zene, amely komolyan táplálkozik a szíriai hagyományokból, Szíriai pedig nem más, mint a kultúrák olvasztótégelye.

17159973615 b4c1b20129 o

17159973615 b4c1b20129 o (Fotó/Forrás: Abeer Nehme)

- Bizonyára van vélemény a menekültválságról, amelyet Európa és a Közel-Kelet közösen él át.

- Ma a Közel-Kelet a világ egyik forró pontja, ahol sok esetben a háború, a szomorúság, a fájdalom, a szegénység és az éhínség uralkodik. A válság, amely évek óta zajlik Irakban, most elérte Szíriát is. Ez egy súlyos tény, ami megvisel, mint minden érző embert, és hallgatásra késztet. Fájdalommal tekintek az egyetemes kultúra bölcsőjére, a területre, amely a mai napig nagyszerű tudósokat és gondolkodókat ad a világnak. Hálás vagyok az európai államoknak, hogy annyi szíriai család előtt megnyitották országaikat, és az embert látták bennünk, nem törődve a létező kulturális különbségekkel. Köszönettel tartozunk Európának, de azt is látni kell, hogy ez ideiglenes megoldás. Az éhínség és kirekesztettség jellemezte válságon csak politikai és humanitárius döntésekkel lehetünk úrrá. A vezető hatalmaknak kell visszaállítani a békét Szíriában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.