Klasszikus

Szimfonikus költemény

2009.05.18. 06:00
Ajánlom
Tegye fel a kezét, aki hallott már egyszerre 100 metronómot! Nos, itt a vissza nem térő alkalom: május 26-án az UMZE Hommage a Ligeti koncertjén megtapasztalhatjuk az élményt.

Az amúgy eléggé – alighanem szándékoltan – semmitmondó című "Poème symphonique" 100 metronómra (és eredetileg tíz zenészre és egy karmesterre) íródott 1963-ban. Ez a zeneszerző lázadó korszaka, ám a mű sokkal izgalmasabb, mintsem hogy ennyivel "le is írhatnánk".

Ligeti 1956-ban elhagyta Magyarországot, és egyszerre az európai avantgárd közepén találta magát. A Karlheinz Stockhausen nevével fémjelzett darmstadti csapatnál szinte kötelező érvényű szabály volt, hogy mindent - harmóniát, dallamot stb. - elvessenek, ami a zeneirodalomban már előfordult. Az efféle dogmatizmus persze csak ideig-óráig működik, maga Stockhausen is "felengedett" egy évtized után - a korszaknak mégis vannak maradandó alkotásai.

A zenei polgárpukkasztás egyébként nem korlátozódott Európára; az amerikai John Cage hatása elvitathatatlan. Talán legismertebb műve a 4'33, mely "arról szól", hogy a zongorista - az 1952-es bemutatón David Tudor - a színpadon 4 perc 33 másodpercig nem csinál semmit. Persze ez a "zene" sem csak a semmiről szól: a négy és fél perc alatt a közönség megfelelő mennyiségű zajt, zörejt (és az első előadásokon feltehetőleg még ennél is több szándékos „tetszésnyilvánítást") produkál: és ez maga a muzsika. A „zene" fogalma tehát kitágul, és ezt követi a "hangszerek" fogalmának módosulása is. Ez azonban nem(csak) azt jelenti, hogy például két hegedűt egymáshoz dörgölnek, esetleg egy tubát klarinétnáddal szólaltatnak meg, vagy épp egy orgonán a fújtatót porszívóval, horribile dictu tüdővel helyettesítik (amitől előidézhetővé válik a "nyávogás", vagyis egy leütött hang magasságának változtatása), hanem azt, hogy bármi hangszerré válhat. Az emberi hang, mely az énekléstől a nevetésig, a kurjantásig vagy az ugatásig "nyílik ki", a helikopter (!) - és szimfonikus zenekart alkothat száz metronóm. Az elektronikus zene, melyben valódi hangszerek már nem is szerepelnek, az újításnak egy másik útja, amiből Ligeti sem maradt ki az ötvenes-hatvanas évek fordulóján.

A hatvanas évek elejére tehető egy másik művészeti lázadási hullám: a fluxus mozgalom, amelynek képviselői különösen képzőművészeti alkotásokban, illetve performanszokban hívták fel magukra a figyelmet. Ma már jól láthatjuk e mozgalomból, és a mögöttes ideológiából: a minden tagadásából, hogy '68 messze nem '68-ban kezdődött. Ligeti maga is kapcsolatban állt a mozgalom egyik fő németországi alakjával, Nam June Paikkal.

Ki gondolna "egysíkúbb" művet, mint a metronómok ketyegése. Ha Ligeti Poème symphonique-jét csökkentett apparátussal, akár csak tíz metronómmal demonstráljuk, a tér különböző pontjain más-mást hallunk. A mű jól beilleszkedik a performanszok sorába. Előadása ugyanis úgy néz ki eredetileg, hogy bejön tíz zenész és egy karmester, akik az előre - különböző sebességekre - beállított és (kicsit) felhúzott metronómokat elindítják, majd elhagyják a terepet. A bemutató botrányt kavart, Ligetinek pedig eléggé kétes hírnevet szerzett... A siker tehát fluxus nézőpontból teljesnek mondható.

A darab azonban másképp is értelmezhető. A mechanikus zene messze nem olyan unalmas, mint gondolnánk, ráadásul megelőlegez egy újabb iskolát, az Amerikában jó öt évvel később indult, Steve Reich, Philip Glass és Terry Riley nevével fémjelzett repetitív zenét. A száz metronóm egyforma, ám különböző sebességű hangja ugyan nem produkál ismétlődő dallamot, az interferenciákból mégis kikerekedik valami olyasmi, mint amikor Reich Six Pianosában megszólalnak a klarinétok. A mű - ahogy a címe jelzi - hat zongorára íródott. Amikor pár éve alkalmam volt Steve Reichhel beszélgetni, rákérdeztem, s megerősítette: műszeresen is kimutatható a darab néhány pontján a klarinéthang "jelenléte".

A jelenség tehát Reichnél és Ligeti 1963-as művében is ugyanaz: valami olyat hallunk, ami nincs. A képzőművészetben Maurice Escher grafikái ugyanezt az illuzionizmust mutatják. Ligeti az évtized második felében ismerkedett meg Escher munkáival, amelyek ezután élete végéig hivatkozási ponttá váltak; és zenéjében is egyre tudatosabbá vált ez az elem. Az első direkt ilyen céllal írott mű talán a Continuum, ami - címe ellenére - szóló csembalóra íródott. A csembalón - pengetős hangszer lévén - folyamatos hangot nem lehet létrehozni, ám ha elég gyors egymásutánban jönnek az új vagy az azonos hangok, hatásuk ugyanaz, mint a száguldó szekér látszólag álló kereke. A későbbi zongoraetűdök ritmikai (mikro-) polifóniája pedig nem létező szólamoknak ad hangot. Már ha elég jól játsszák.

A Poème symphonique hatvanas évek elején polgárpukkasztónak tűnő megírása tehát egyrészt mintegy fél évtizeddel megelőzi a repetitív zene új hullámát, másrészt képzőművészeti illuzionizmussal párhuzamosan, ám attól függetlenül jön létre. Harmadrészt pedig tetten érhető benne Ligeti alkotásmódjának néhány fontos vonása, melyek a zeneszerző életének hátralévő csaknem négy és fél évtizedében többé-kevésbé meghatározó módon jelen lesznek.

Egyetlen dolog tűnik el igen hamar, már a hatvanas évek második felére Ligeti alkotásaiból (és életszemléletéből): a dogmatizmus. Innentől tudatosan utasít vissza minden ideológiát és mozgalmat - s járja a maga útját.

(2009. május 26. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - Hommage a Ligeti - UMZE Kamaraegyüttes; Ligeti György: Hat bagatell fúvósötösre; Fragment - kamarazenekarra; Tíz darab fúvósötösre; Három darab két zongorára: Monument, Selbstporträt, Bewegung; Poème symphonique - 100 metronómra; Zongoraverseny; km.: Ránki Dezső, Klukon Edit, Nagy Péter (zongora), UMZE Fúvósötös (tagjai: Ittzés Gergely/fuvola, Horváth Béla/oboa, Klenyán Csaba/klarinét, Lakatos György/fagott, Kovalcsik András/kürt); vez.: Rácz Zoltán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Vizuál

Réz András: Az utolsó mozielőadás

Nem kell pánikolni, ez az írás nem Peter Bogdanovich azonos című 1971-es filmjének elemzése. És nem is apokaliptikus vízió, amelyben az utolsó mozielőadást a világvége miatt nem követik továbbiak. Hanem Réz András elmélkedik a mozi jövőjéről.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus cselló

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Klasszikus hírek

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Klasszikus jótékonyság

Érdi Tamás látássérültek javára koncertezik a Zeneakadémián

Harminc éves a „Szól a szív” Alapítvány, amely számos alkalommal segítette a Vakok Iskoláját, amelynek Érdi Tamás egykor tanulója volt. Szeptember 18-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián, nem drága a belépőjegy, de jó célt szolgál.
Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.