Klasszikus

Szimfonikus táncpercek

2002.11.15. 00:00
Ajánlom
Új balettek Dohnányi emlékére az Erkel Színházban Hommage à Dohnányi címmel november 13-án mutatták be az Erkel Színházban az Operaház új balettprodukcióját. "Ez az est a múlt hagyatéka" - fogalmazott ifj. Harangozó Gyula balettigazgató, arra célozva, hogy az emlékest létrejöttét a nyár elején leváltott főzeneigazgató, Győriványi-Ráth György kezdeményezte.

A program alapja Seregi László Kossuth-díjas koreográfus 1978-ban született műve, melyet Dohnányi Ernő 1914-ben komponált Változatok egy gyermekdalra című szerzeményére készített. A koreográfia - az alkotó szavával élve - "sűrítmény": vallomás az életről, a halálról, a szerelemről, a humorról - huszonöt percben. Bár a darab joggal tekinthető Seregi László költői tömörséggel megfogalmazott-láttatott nosztalgiájának saját gyermekkora iránt - erre utalnak például a harmincas-negyvenes éveket idéző jelmezek -, Dohnányi művének alapgondolata ma is érvényes. Lázas, gondterhelt, zaklatott, rohanó, már-már vállalhatatlan világunkban nem lenne szabad elfelejteni a gyermekkor édes hangját, dalait és dallamait, tisztaságát és romlatlanságát. Mint ahogy nem szabadna megfeledkezni gyermeki - ugróköteles, szembekötősdit vagy fogócskát játszó - önmagunkról sem. Még akkor sem, ha időről időre átszövi életünket a háború, a magány, a halál és a gyász.

Joggal írta tehát a német Allgemeine Zeitung kritikusa 1993. szeptember 29-én, hogy "a Változatok egy gyermekdalra című balettel a magyarok bebizonyították, hogy tánccal is lehet színházat csinálni". Vagy ahogy alig két évvel korábban (1991. október 10-én) a The Gazette Montreal hasábjain a következő volt olvasható: "Az egyfelvonásos darabban Seregi László röpke félóra alatt elmond egy történetet, majd olyan következtetéseket von le, amelyekben egy élet bölcsességét tapasztalhatjuk meg." Talán nem túlzás azt állítani, hogy ez a mestermű - a nézőkön kívül - jutalom a táncosoknak is: Popova Aleszjának és ifjú Nagy Zoltánnak, Juratsek Juliannának és Szakály Györgynek, Végh Krisztinának és Cserta Józsefnek, Weisz Sárának és Nagyszentpéteri Miklósnak, valamint Boros Ildikónak és Komarov Alekszandrnak.

- Dohnányi zenéjével régóta kacérkodom: muzikalitása, speciális dallamvilága hozzám közeli atmoszférát teremt - vallja az est következő, a Súlyos suhanások címet viselő darabjának koreográfusa, Egerházi Attila, a Pécsi Balett művészeti vezetője. - Verset (táncverset) szerettem volna írni és egy álmot a színpadra állítani. Az a bizarr gondolatom támadt, hogy Dohnányi előadóként is jelenjen meg ezen az esten - a hangtechnika segítségével.

Hosszas keresés után Egerházi Attila talált is egy kitűnő felvételt, melyen a mester nem saját darabját, hanem Liszt Ferenc Desz-dúr Consolationját játssza. Egerházi ezt választotta koreográfiája első tételéül, amit másodikként Steve Reich Six marimbas című műve követ. A mai, modern hangzású zene a megelőző Liszt- és az utána következő Dohnányi-részlettel - a Winterreigen ötödik tételével, a Sphärenmusikkal - harmonizál, azokkal jól összeszerkeszthető. A színpadon valóban egy látomás jelenik meg: az elérhetetlen utáni folytonos vágyakozásé. Nyughatatlan létünk legfontosabb állomásai filmkockaszerűen kimerevednek, esetleg - jelentőségüknek megfelelően - visszatérnek, hogy aztán minden a maga kiszámíthatatlan útján folytatódjék tovább. A filmhez való hasonlóságot egy speciális díszletelemként is funkcionáló hatalmas, felfüggesztett háttérvetítő segíti, melynek előterében, illtetve alatta mozognak a táncosok: Popova Aleszja, Végh Krisztina, Rujsz Edit, Venekei Marianna - akitől a jelmezek ötletei is származnak -, Bacskai Ildikó, Komarov Alekszandr, Túri Sándor, Delbó Balázs, Szegő András és Lieblich Roland.

"Csupa harmónia, csupa formásság és könnyedség ez a három pompás kis bagatell..., ahol csintalankodik vagy szeszélyeskedik, ott is csupa dalolás, szellemessége mindig egyúttal lelkesség is, azaz olyan 'divertimento', mely nemcsak a szellemet szórakoztatja, hanem felüdíti a lelkeket is. Lebilincsel és felszabadít..." - írja Tóth Alaldár Dohnányi Ernő 1933-as keltezésű Szimfonikus perceiről. Minden bizonnyal hasonlóan érzett Pártay Lilla Kossuth-díjas balettművész-koreográfus is - akit a napokban köszöntöttek operaházi pályakezdése negyvenedik évfordulója alkalmából -, amikor "rátalált" a darabra, hiszen ahogy ő mondja: "lubickoltam ebben a munkában." Öröm lehetett ez abban az értelemben is, hogy Dohnányi muzsikája jóval vidámabb és könnyedebb, mint amelyekkel korábban Pártay Lilla foglalkozott - elég, ha csak a tavalyi, Bartók ihlette Concerto-koreográfiájára gondolunk.

A Szimfonikus percek öt tételét keretjáték - valamint Pongrácz Zoltán elektronikus zenéje - fogja össze. Varázslónő (Juratsek Julianna alakításában) érkezik a magasból, és kelti életre az egyes tételek figuráit - akik Irina Tsymbal, Somorjai Enikő, Bajári Levente, Macher Szilárd és Solti Csaba előadásában elevenednek meg -, majd játszani kezd a bábukkal. Humorral, szarkazmussal vagy éppen fantasztikummal élve bűvöli-bájolja, irányítja őket. Furcsa-kegyetlen játékot űz a babákkal a mágus: lelket önt beléjük, felmagasztalja, majd a "csúcsra" tereli őket, hogy végül mindezt egyetlen intésével a semmivel tegye egyenlővé. Vagy inkább a szinte semmivel, azaz a lélek nélküli formák ürességével.

A Hommage à Dohnányi című balettesteken a Nemzeti Ifjúsági Zenekar címmel 2001-ben kitüntetett Danubia Szimfonikus Zenekar tolmácsolja a muzsikát, Héja Domonkos vezényletével. A következő előadások november 21-én és 27-én láthatók az Erkel Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.