Klasszikus

Szimonov, a magántáncos

2012.11.07. 08:09
Ajánlom
Üdítő orosz programmal rukkolt elő a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a vendégkarmester, Jurij Szimonov pedig egy jó erőben lévő együttest dirigálhatott.

Az igazság persze nem teljesen ez, mert Alexander Glazunov Raymonda balettjének szvit változatát Jurij Szimonov nem dirigálta. Táncolt a zenére, s nekem - aki soha nem látta Marius Petipa népszerűnek és híresnek mondott koreográfiáját - úgy tűnt, hogy mozdulatai egy valóságos balett-élmény emlékeire utalnak. A "táncikáló" karmester általában rossz hatásfokkal irányít, mozdulatai zenei értelemben nem egzaktak, a muzsikusok könnyen elbizonytalanodnak és kész a baj: belépési pontatlanságok, szétesés, árnyalatlanság jelzi a kommunikációs zavart. Ezúttal azonban nem ez történt, pontos, szabatos muzsikálást hallhattunk, ráadásul úgy, hogy a karmesteri gesztusok legtöbbször zenei gesztusokká is váltak. Hogy mindez miként lehetséges, ez Szimonov titka. S persze egy kicsit Glazunové is: hangszerelése mindig logikus, az egyes szólamoknak többnyire folyamatos mozgású anyagokat ír, érezhetően igyekszik minimalizálni a kényes belépések számát. Ráadásul az egyes tételek zsánere, jellegzetes hangvétele telitalálat, a zene különösebb rásegítés nélkül kialakítja a maga jellegzetes világát. Ezért is oly hálás az ilyesféle muzsikát a hangversenytermen kívül, például szabadtéren, egy park zenepavilonjában megszólaltatni. (A legtöbb világvárosban vannak még ilyen pavilonok, nálunk van?) 

Egy-egy remek egyéni megmozdulásra már a Raymondában is felfigyelhettünk, a második részben, Rimszkij-Korszakov Seherezádéjában viszont már boldogítóan nagy adagban szórta az együttes a szebbnél szebb szólókat. Első helyen kell említeni a koncertmestert, nélküle nincs is felvillanyozó Seherezádé-előadás. De figyelni kellett a cselló szólamvezetőre, az oboistára, a fagottosra, s természetesen a hárfásra. Ez a sok jó egyéni produkció féloldalas eredményre vezetne, ha a környezet (a tutti) nem lenne egységes, kiegyenlített, árnyalataiban választékos. Szerencsére, most ez is rendben volt. A "névtelen" szólisták (a zenekar honlapján található névsor alapján sem tudom megtippelni a dicsérendőket) sajátos kontrasztot alkottak a "neves" szólistával. Alexander Rozsgyesztvenszkij Glazunov a-moll hegedűversenyének szólistájaként lépett fel. A délceg, jó kiállású orosz hegedűművész magas termetét meghazudtoló módon viszonylag kis hangon és gyakran alacsonyan intonálva játszott. Virtuozitásának reprezentatív kvalitásáról sem a versenyműben, hanem a ráadásként játszott szellemes bravúrdarabban, Schnittke Polkájában adott számot. De nincs miért kárhoztatni Rozsgyesztvenszkijt, talán a darab sem elég okos ahhoz, hogy okosan játsszák; talán nem elég érdekes ahhoz, hogy érdekesen. Gyanítom - s főleg ezért is a megértés -, hogy amikor a hegedűs néhány éve beírta a naptárjába, hogy "Budapest, 2012. november 5.", még azt hitte, hogy „harapni fog" Glazunov darabjára. Aztán nem harapott. Nem ritka az ilyesmi a túlságosan elfoglalt, utazó zenészek világában. 

Bevallom, hogy nagy kedvencem a Seherezádé. Töményen van benne mindaz, ami Debussy vagy Ravel zenekarához vezet, az pedig, hogy a Seherezádé minimum nagynénje Stravinsky Tűzmadarának, elég közismert. Szeretek elmerülni e színes mese modernitásában, van benne egy csipet a 20. századból, de még a 19. század végének andalító modorában. Szimonovék minden számomra kedves és fontos dolgot kihoztak a partitúrából, így az sem zavart, hogy a karmester nagy kedvvel lopja el magának a showt. Mondjuk az oboaszólóra balkézzel eljátszani a kosárból kitekergő kígyót, talán már egy kicsit túlzás volt. De csukott szemmel csak annyit lehetett hallani, hogy az oboista nagyon szép hangon, karcsú arabeszkeket rajzol - s nem ez a lényeg? 

S hogy Szimonov nem is akarta annyira ellopni a showt, arra bizonyíték, hogy a zenekar minden arra érdemes egyéniségét megünnepeltette a közönséggel. A koncertmesternek (Seherezádénak) pedig még kijárt egy kézcsók is. Szép siker, remek hétkezdet, ki akar ennél többet?

Schnittke: Hegedűverseny, no. 4 - részlet, km.: Alexander Rozsgyesztvenszkij (hegedű), vez.: Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.