Klasszikus

Szimonov, a magántáncos

2012.11.07. 08:09
Ajánlom
Üdítő orosz programmal rukkolt elő a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a vendégkarmester, Jurij Szimonov pedig egy jó erőben lévő együttest dirigálhatott.

Az igazság persze nem teljesen ez, mert Alexander Glazunov Raymonda balettjének szvit változatát Jurij Szimonov nem dirigálta. Táncolt a zenére, s nekem - aki soha nem látta Marius Petipa népszerűnek és híresnek mondott koreográfiáját - úgy tűnt, hogy mozdulatai egy valóságos balett-élmény emlékeire utalnak. A "táncikáló" karmester általában rossz hatásfokkal irányít, mozdulatai zenei értelemben nem egzaktak, a muzsikusok könnyen elbizonytalanodnak és kész a baj: belépési pontatlanságok, szétesés, árnyalatlanság jelzi a kommunikációs zavart. Ezúttal azonban nem ez történt, pontos, szabatos muzsikálást hallhattunk, ráadásul úgy, hogy a karmesteri gesztusok legtöbbször zenei gesztusokká is váltak. Hogy mindez miként lehetséges, ez Szimonov titka. S persze egy kicsit Glazunové is: hangszerelése mindig logikus, az egyes szólamoknak többnyire folyamatos mozgású anyagokat ír, érezhetően igyekszik minimalizálni a kényes belépések számát. Ráadásul az egyes tételek zsánere, jellegzetes hangvétele telitalálat, a zene különösebb rásegítés nélkül kialakítja a maga jellegzetes világát. Ezért is oly hálás az ilyesféle muzsikát a hangversenytermen kívül, például szabadtéren, egy park zenepavilonjában megszólaltatni. (A legtöbb világvárosban vannak még ilyen pavilonok, nálunk van?) 

Egy-egy remek egyéni megmozdulásra már a Raymondában is felfigyelhettünk, a második részben, Rimszkij-Korszakov Seherezádéjában viszont már boldogítóan nagy adagban szórta az együttes a szebbnél szebb szólókat. Első helyen kell említeni a koncertmestert, nélküle nincs is felvillanyozó Seherezádé-előadás. De figyelni kellett a cselló szólamvezetőre, az oboistára, a fagottosra, s természetesen a hárfásra. Ez a sok jó egyéni produkció féloldalas eredményre vezetne, ha a környezet (a tutti) nem lenne egységes, kiegyenlített, árnyalataiban választékos. Szerencsére, most ez is rendben volt. A "névtelen" szólisták (a zenekar honlapján található névsor alapján sem tudom megtippelni a dicsérendőket) sajátos kontrasztot alkottak a "neves" szólistával. Alexander Rozsgyesztvenszkij Glazunov a-moll hegedűversenyének szólistájaként lépett fel. A délceg, jó kiállású orosz hegedűművész magas termetét meghazudtoló módon viszonylag kis hangon és gyakran alacsonyan intonálva játszott. Virtuozitásának reprezentatív kvalitásáról sem a versenyműben, hanem a ráadásként játszott szellemes bravúrdarabban, Schnittke Polkájában adott számot. De nincs miért kárhoztatni Rozsgyesztvenszkijt, talán a darab sem elég okos ahhoz, hogy okosan játsszák; talán nem elég érdekes ahhoz, hogy érdekesen. Gyanítom - s főleg ezért is a megértés -, hogy amikor a hegedűs néhány éve beírta a naptárjába, hogy "Budapest, 2012. november 5.", még azt hitte, hogy „harapni fog" Glazunov darabjára. Aztán nem harapott. Nem ritka az ilyesmi a túlságosan elfoglalt, utazó zenészek világában. 

Bevallom, hogy nagy kedvencem a Seherezádé. Töményen van benne mindaz, ami Debussy vagy Ravel zenekarához vezet, az pedig, hogy a Seherezádé minimum nagynénje Stravinsky Tűzmadarának, elég közismert. Szeretek elmerülni e színes mese modernitásában, van benne egy csipet a 20. századból, de még a 19. század végének andalító modorában. Szimonovék minden számomra kedves és fontos dolgot kihoztak a partitúrából, így az sem zavart, hogy a karmester nagy kedvvel lopja el magának a showt. Mondjuk az oboaszólóra balkézzel eljátszani a kosárból kitekergő kígyót, talán már egy kicsit túlzás volt. De csukott szemmel csak annyit lehetett hallani, hogy az oboista nagyon szép hangon, karcsú arabeszkeket rajzol - s nem ez a lényeg? 

S hogy Szimonov nem is akarta annyira ellopni a showt, arra bizonyíték, hogy a zenekar minden arra érdemes egyéniségét megünnepeltette a közönséggel. A koncertmesternek (Seherezádénak) pedig még kijárt egy kézcsók is. Szép siker, remek hétkezdet, ki akar ennél többet?

Schnittke: Hegedűverseny, no. 4 - részlet, km.: Alexander Rozsgyesztvenszkij (hegedű), vez.: Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.