Klasszikus

Szinetár szerint "patkányok" támadják az Operát

2004.09.20. 00:00
Ajánlom
Ünnepélyes keretek között tartotta meg évadnyitó társulati ülését a Magyar Állami Operaház hétfőn délután. Az eseményen a dalszínház vezetői (Szinetár Miklós intendáns-főigazgató, Petrovics Emil főzeneigazgató, Kovács János első karmester, Fülöp Attila ügyvezető és Vidnyánszky Attila vezető rendező) köszöntötték a többszáz fős társulatot. A tavalyi szezon szakmai értékelését Szinetár direktor szuperlatívuszokban fogalmazta meg: mint mondta, "kiemelkedő, pirosbetűs évadot zárt az Operaház", és ezt aztán számadatokkal támasztotta alá.

Az intézmény az Andrássy úton és az Erkel Színházban összesen 371 előadást tartott, a látogatók száma a 330 ezerről 430 ezer főre nőtt a korábbi évadhoz képest. A jegybevétel is emelkedett, mintegy 40 millió forinttal, az értékesített bérletekből szintén ennyi pluszt könyvelhet el a ház. A 2004/2005-ös évadra kétezerrel többen váltottak bérletet, így 32 ezer bérlővel kezdi az új évadot a dalszínház. Szinetár Miklós hangsúlyozta a repertoár sokszínűségét, azt, hogy az Operaház nem kíván sem a muzeális operajátszás, sem a mindenáron való újítás fellegvára lenni.

Kiemelte a Norma énekesközpontú színrevitelét, a Hunyadi László, mint műremek nem kötelező, de elmaradhatatlan felújítását, a Don Giovanni revelatív bemutatóját, mely tehetséges, fiatal rendezőt avatott az Operaházban (Kesselyák Gergely karmestert), a Jenufát "de nélküli sikernek" nevezte a főigazgató, a sokat támadott Lohengrint pedig büszkén vállalja, még akkor is, ha személyes ízlése mást diktál. A balett-társulat premierjeit, a Mayerlinget és a Coppéliát is sikernek minősítette, az Erkelben színpadra állított Britten-darabot pedig drága és jelentős előadásnak nevezte, mely új játékteret avatott. "Nem volt hibátlan évad, de Európa tíz legjobb operája közé tartozunk" - hangoztatta Szinetár Miklós.

Miközben többször is patkánynak nevezte azokat "a nevüket nem vállaló, névtelen senkiket", akik az internet fórumain próbálják besározni a ház vezetését és művészeit is. "Nyilvánvaló, hogy ők küldözgetik feljelentéseiket is havonta a kulturális miniszternek."

Az anyagiakról elmondta, fűnek-fának tartozik az Opera, senki nincs túlfizetve, sőt, jónéhányan megalázó pénzt vesznek fel olykor embertelen munkájukért. Szinetár Miklós korábban többször meglebegtette, hogy lemond intendáns-főigazgatói tisztéről, ha a fenntartó magyar állam lehetetlen helyzetben hagyja az intézményt. Most úgy fogalmazott: "Hiller miniszter úr mindent elkövetett az Operaház megmentéséért, a 2004-re vonatkozó anyagi kéréseimet többnyire teljesítették, ám a 2005-ös naptári év sorsa bizonytalan és lezáratlan." Bejelentette, ha az intézmény az évad közepén ellehetetlenül, január elsején távozik.

Az ünnepségen adták át a színházhoz kötődő alapítványok és a társulat díjait. A fiatal tehetségek elismerését ez alkalommal Gál Erika magánénekes vehette át, az Operaház Örökös Tagja és egyben Mesterművésze lett Sándor Judit operaénekes. Posztumusz Örökös Tag címet adományoztak Menyhárt Jacquline és Balogh Ágoston balettművészeknek, az okleveleket az özvegyek vették át.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.