Klasszikus

Színház az egész világ

2008.05.16. 00:00
Ajánlom
Ha egy zenekar a hétköznapjain nem a nyugati zenekultúra utazó nagyköveteként járja a világot, hanem tevékenységével egy város, illetve régió zenei életét szolgálja, akkor joggal feltételezhető, hogy új közegben, szélesebb közönség előtt való fellépés esetén már az este programjának összeállítását is a megmutatkozás szolgálatába állítja.

Ha egy zenekar a hétköznapjain nem a nyugati zenekultúra utazó nagyköveteként járja a világot, hanem tevékenységével egy város, illetve régió zenei életét szolgálja, akkor joggal feltételezhető, hogy új közegben, szélesebb közönség előtt való fellépés esetén már az este programjának összeállítását is a megmutatkozás szolgálatába állítja.

A Szegedi Szimfonikus Zenekar, amely a vidéki együttesek között évadzáróként lépett pódiumra május 6-án a Művészetek Palotája Szimfonikus Körkép-sorozatában, ebben az értelemben, úgy tűnt, elsősorban színházi munkáját kívánta előtérbe állítani. Legalábbis ilyen szándékra vallott a szimfonikus és oratorikus repertoár gazdagáságát Puccini fiatalkori kompozícióival, a mediterrán hangulatot a német ízléssel fantáziadúsan elegyítő Capriccio sinfonicóval és a Messa di Gloria koncerttermi liturgiájával megjelenítő műsorválasztás, amelyben az instrumentális fegyelmet Szőllősy András sajátos szerializmusának egyik hírneves példája, az 1972-ben komponált Trasfigurazioni képviselte.

Az együttes játékát kellemesen erőteljes, határozott, nyílt és eleven hangzás jellemezte, az interpretáció azonban már az első számként felhangzó, szeszélyes szimfonikus költemény esetében is meglehetősen szétesőnek bizonyult. Ennek elsősorban az volt az oka, hogy az 1883-ban bemutatott alkotás ismerős kifejezőeszközei, az életmű későbbi kompozícióiban szinte védjeggyé vált melódiaívei túlságosan könnyen csábították a zenészeket a színpadi asszociációk területére, a szokás hatalma ellenére gesztusaik, agogikai játékaik mégis kissé mesterkéltek maradtak. Ugyanakkor Gyüdi Sándornak sem sikerült féken tartani a színpadképeken edződött fantáziát erőteljes szimfonikus koncepció kidolgozásával. Átengedte a művet a jelzésszerű, emlékeztető elemeket halmozó előadásmód hullámzásának, hagyta, hogy a szerkezet logikájának kidomborítása, a formai elemek világos tagolása és egymásra építése híján a zene cselekményfoszlányokat sejtető pillanatnyi hangulatképek szép, de mindvégig esetleges sorozatává váljon.

Mindezek után a szigorú szerkesztési elveket követő Szőllősy-kompozíció bonyolult intellektuális feladatnak ígérkezett. Igazság szerint más zenekarok a koncertsorozat egyetlen kötött műsorszámaként a leggyakrabban olyan, 1950 után készült magyar műveket játszottak, amelyek a hazai zenei ízlés folklórelemekben gazdagabb, az avantgarde-irányzatoktól viszonylag távol eső rétegéhez tartoznak. A szegediek távolságtartóan elegáns választása nemcsak ezekhez képest jelentett új, élénk színfoltot, hanem élesen elütött saját műsoruk többi részétől is. Szigorú figyelemmel követték a mű izgalmas tervezését, a kottakép hangzó megvalósításának igyekezetében azonban most éppen az eddig egyeduralkodó, rutinos könnyedséget áldozták fel a sűrű koncentráció kissé steril energiával, mechanikusan zakatoló erejének.

A Messa di Gloria az este második felében következetesebben egyesítette a kompozíciós elvet az előadási elképzelésekkel. Az operaszínpadra illő zeneszerzői ötletekkel zsúfolt, 1880-ban keletkezett mű, noha még Puccini operakomponista-karrierjének kibontakozása előtt készült, olyan egyértelműen színházi felhasználása a vallásosságnak a maga naiv, grandiózus és dicsőségesen öntudatos szellemiségével, hogy a díszletek nélkül felsorakozó színpadi képek egymásutánjaként kibontakozó értelmezés ebben az esetben abszolút helyénvalónak tűnt. A mű életteli megszólalását a férfikar időnként nyers és zilált pontatlanságai ellenére szépen koronázta meg a Vaszy Kórus telt, mégis csillogóan karcsú szopránjának és valamivel homályosabb, de biztonságos tömböt alkotó alt szólamának kiegyenlített, erőteljes hangzása, jóllehet az imitációs tételek sodrását többször is a szétesés veszélye fenygette.

A kórus nagyszabású jelenettömbjei között megbúvó áriák alapvetően jóleső nyugvópontokként jelentek meg, bár Cselóczky Tamás hősszerelmes manírjai a mise sajátos zenés színházi képzettársításai ellenére is zavaróan hatottak. Szegedi Csaba lágy fényű hangja sokkal érzékenyebben, finomabban idomult a szöveg szakrális tartalmához, a legnagyobb élményt hármójuk közül mégis Cser Krisztián intelligensen formált, kifejező interpretációja nyújtotta. Kétségtelen, hogy a kompozíció egyre lejjebb ereszkedő, a ragyogó finálék után meglepően egyszerű, csendes befejezés felé haladó ívének a pillanatnyi drámai hatás oltárán való feláldozása hiányérzetet hagyott maga után, összességében azonban sok életerős, szép részlet gazdagította az előadást.

(2008. május 6. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Szegedi Szimfonikus Zenekar koncertje; Puccini: Capriccio sinfonico; Messa di Gloria; Szőllősy: Trasfigurazioni; km.: Cselóczki Tamás (tenor), Szegedi Csaba (bariton), Cser Krisztián (basszus), Vaszy Viktor Kórus; vez.: Gyüdi Sándor; Magyar Szimfonikus Körkép)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Vizuál

Öt híres művész, akiket megihletett a karácsony

Ki gondolná, hogy Andy Warhol imádta a karácsonyt, olyannyira, hogy egyenesen a Karácsony Királyának nevezték, Salvador Dalí pedig egy időben karácsonyi lapok tervezésére adta a fejét? Szubjektív válogatásunkban öt képzőművész karácsonyhoz kapcsolódó művét ajánljuk, az ünnepre hangolódva. 
Vizuál

Csaknem száz év után tért haza Rippl-Rónai remekműve

160 millió forintos kikiáltási árról indul a Virág Judit Galéria december 19-i aukcióján A geszti kastély kertje című alkotás, amely Rippl-Rónai egyik legmerészebb festménye. Az árverésen Vaszary János ritkán látható művét is bemutatják. December 17-én pedig kortárs festményekre licitálhatunk.
Vizuál

KÉP-regény: A modernista zseni

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal véletlenszerűen kiválasztott képe adott okot rá, hogy felidézze Brazíliavárosban tett látogatását és megossza velünk Oscar Niemeyer iránti rajongásának okát.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fesztivállal emlékeznek César Franck születésének 200. évfordulójára

A Franck Fesztivál fókuszában egy eredeti Debain-harmónium és a pesti Jézus Szíve Jezsuita Templom frissen felújított orgonája áll. A hangszereken egy kétnapos mesterkurzus után elhangzik Franck összes harmónium- és orgonaműve is.
Klasszikus hír

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.
Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.
Klasszikus ajánló

Út a sötétségből a világosság felé – kortárs karácsonyi darab hallható a Zeneakadémián

A 21. századi zenetörténet egy monumentális alkotásának bemutatására készül a Filharmónia Magyarország: december 8-án a Zeneakadémia Nagytermében első alkalommal hallhatja a magyar közönség Hilarion Alfejev Karácsonyi oratóriumát.