Klasszikus

Színpad nélküli opera

2004.02.04. 00:00
Ajánlom
Már Verdi kortársai közül is többen felfigyeltek arra, hogy a mester akkor sem tudja levetkőzni operai zsenijét, amikor liturgikus témához nyúl. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére.

Pierluigi Pier'Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője úgy gondolja, hogy "Verdi egy olyan gyászszertartás liturgiáját tárja elénk, ami más, mint egy egyszerű hitvallás. Valójában egy lelki megtisztulási folyamat drámai megjelenítése spirituális és pszichológiai konfliktusokon keresztül. A konfliktusok bemutatásának helyszíne pedig ősidők óta a színház." A drámai teret Pier'Alli két irányba is kitágítja. Egyfelől megnyitja a kozmosz felé – látványos "fényírás formációkban" vetül a néző elé az isteni univerzum –, másfelől utat nyit a szubjektum belső világa felé: "A szólisták által válik a Requiemben a lélek "személlyé", vagyis fájdalmas álarccá, mely a Passióban tükröződik. Diszkrét színpadiasságnak nyílik így tér, melyben a számomra megengedett képiség egy ikonhoz hasonlatos. Olyan nagyszerű hívő és művészeti tradícióra utalhatok itt, mint Mantegna, Petrus Christus, Roger Van der Weiden, végül pedig Michelangelo művészete."

Pier'Alli nem úgy alkalmazza a képi megjelenítést, mint hátteret vagy mint figuratív kommentárt a zenéhez. A kollektív rítus élő látványát kívánja a színpadon megteremteni. "Ezért koncentráltam a látványt a kórustömegre." Pier'Alli merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója valószínűleg megosztja majd a budapesti közönséget. E szokatlan (világpremiernek számító) színpadi adaptáció karmestere Msztyiszláv Rosztropovics volt. A maestro a piacenzai premier után is úgy véli, hogy Verdi műve "leginkább templomba, liturgikus keretek közé való." Talán a rendező és a karmester művészi felfogásának összeegyeztethetetlenségének tudható be, hogy Rosztropovics váratlanul lemondta a Requiem budapesti vezénylését. Rosztropovics visszalépése szerencsére nem veszélyezteti e nagy érdeklődéssel várt produkció megrendezését. Az olaszországi és a budapesti előadásokon közreműködő Filarmonica Arturo Toscanini élén az a világhírű Rafael Frühbeck de Burgos fog állni, aki a korábbi tervek szerint a Drezdai Filharmonikusokkal vendégszerepelt volna a Tavaszi Fesztiválon. A drezdaiak koncertjét azonban anyagi okok miatt törölni kellett a fesztivál programjából. Az esten közreműködik a Magyar Rádió Énekkara.

Frühbeck de Burgos jól ismeri az olasz zenekart, nyitottsága pedig garancia arra, hogy Pier'Alli dramatizált Verdi-requiemje megszólítsa a budapesti közönséget. Verdi Requiem című művének szcenírozott előadására március 24-én, este fél nyolctól kerül sor a Budapest Kongresszusi Központban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.