Klasszikus

Színpad nélküli opera

2004.02.04. 00:00
Ajánlom
Már Verdi kortársai közül is többen felfigyeltek arra, hogy a mester akkor sem tudja levetkőzni operai zsenijét, amikor liturgikus témához nyúl. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére.

Pierluigi Pier'Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője úgy gondolja, hogy "Verdi egy olyan gyászszertartás liturgiáját tárja elénk, ami más, mint egy egyszerű hitvallás. Valójában egy lelki megtisztulási folyamat drámai megjelenítése spirituális és pszichológiai konfliktusokon keresztül. A konfliktusok bemutatásának helyszíne pedig ősidők óta a színház." A drámai teret Pier'Alli két irányba is kitágítja. Egyfelől megnyitja a kozmosz felé – látványos "fényírás formációkban" vetül a néző elé az isteni univerzum –, másfelől utat nyit a szubjektum belső világa felé: "A szólisták által válik a Requiemben a lélek "személlyé", vagyis fájdalmas álarccá, mely a Passióban tükröződik. Diszkrét színpadiasságnak nyílik így tér, melyben a számomra megengedett képiség egy ikonhoz hasonlatos. Olyan nagyszerű hívő és művészeti tradícióra utalhatok itt, mint Mantegna, Petrus Christus, Roger Van der Weiden, végül pedig Michelangelo művészete."

Pier'Alli nem úgy alkalmazza a képi megjelenítést, mint hátteret vagy mint figuratív kommentárt a zenéhez. A kollektív rítus élő látványát kívánja a színpadon megteremteni. "Ezért koncentráltam a látványt a kórustömegre." Pier'Alli merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója valószínűleg megosztja majd a budapesti közönséget. E szokatlan (világpremiernek számító) színpadi adaptáció karmestere Msztyiszláv Rosztropovics volt. A maestro a piacenzai premier után is úgy véli, hogy Verdi műve "leginkább templomba, liturgikus keretek közé való." Talán a rendező és a karmester művészi felfogásának összeegyeztethetetlenségének tudható be, hogy Rosztropovics váratlanul lemondta a Requiem budapesti vezénylését. Rosztropovics visszalépése szerencsére nem veszélyezteti e nagy érdeklődéssel várt produkció megrendezését. Az olaszországi és a budapesti előadásokon közreműködő Filarmonica Arturo Toscanini élén az a világhírű Rafael Frühbeck de Burgos fog állni, aki a korábbi tervek szerint a Drezdai Filharmonikusokkal vendégszerepelt volna a Tavaszi Fesztiválon. A drezdaiak koncertjét azonban anyagi okok miatt törölni kellett a fesztivál programjából. Az esten közreműködik a Magyar Rádió Énekkara.

Frühbeck de Burgos jól ismeri az olasz zenekart, nyitottsága pedig garancia arra, hogy Pier'Alli dramatizált Verdi-requiemje megszólítsa a budapesti közönséget. Verdi Requiem című művének szcenírozott előadására március 24-én, este fél nyolctól kerül sor a Budapest Kongresszusi Központban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Vizuál

Megvannak a Berlinale idei nyertesei

François Ozon Ezüst Medvével távozhat, a legjobb női és férfi színész díjazottja pedig ugyanabból a filmből került ki és a független díjak között egy magyar győzelemnek is örülhetünk.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.
Klasszikus koktélparti

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.