Klasszikus

Színpad nélküli opera

2004.02.04. 00:00
Ajánlom
Már Verdi kortársai közül is többen felfigyeltek arra, hogy a mester akkor sem tudja levetkőzni operai zsenijét, amikor liturgikus témához nyúl. Felrótták, hogy színpad nélküli operát írt a Requiem szövegére.

Pierluigi Pier'Alli, napjaink egyik vezető olasz díszlettervezője és rendezője úgy gondolja, hogy "Verdi egy olyan gyászszertartás liturgiáját tárja elénk, ami más, mint egy egyszerű hitvallás. Valójában egy lelki megtisztulási folyamat drámai megjelenítése spirituális és pszichológiai konfliktusokon keresztül. A konfliktusok bemutatásának helyszíne pedig ősidők óta a színház." A drámai teret Pier'Alli két irányba is kitágítja. Egyfelől megnyitja a kozmosz felé – látványos "fényírás formációkban" vetül a néző elé az isteni univerzum –, másfelől utat nyit a szubjektum belső világa felé: "A szólisták által válik a Requiemben a lélek "személlyé", vagyis fájdalmas álarccá, mely a Passióban tükröződik. Diszkrét színpadiasságnak nyílik így tér, melyben a számomra megengedett képiség egy ikonhoz hasonlatos. Olyan nagyszerű hívő és művészeti tradícióra utalhatok itt, mint Mantegna, Petrus Christus, Roger Van der Weiden, végül pedig Michelangelo művészete."

Pier'Alli nem úgy alkalmazza a képi megjelenítést, mint hátteret vagy mint figuratív kommentárt a zenéhez. A kollektív rítus élő látványát kívánja a színpadon megteremteni. "Ezért koncentráltam a látványt a kórustömegre." Pier'Alli merész, meghökkentő és sokakat vitára ingerlő Requiem-víziója valószínűleg megosztja majd a budapesti közönséget. E szokatlan (világpremiernek számító) színpadi adaptáció karmestere Msztyiszláv Rosztropovics volt. A maestro a piacenzai premier után is úgy véli, hogy Verdi műve "leginkább templomba, liturgikus keretek közé való." Talán a rendező és a karmester művészi felfogásának összeegyeztethetetlenségének tudható be, hogy Rosztropovics váratlanul lemondta a Requiem budapesti vezénylését. Rosztropovics visszalépése szerencsére nem veszélyezteti e nagy érdeklődéssel várt produkció megrendezését. Az olaszországi és a budapesti előadásokon közreműködő Filarmonica Arturo Toscanini élén az a világhírű Rafael Frühbeck de Burgos fog állni, aki a korábbi tervek szerint a Drezdai Filharmonikusokkal vendégszerepelt volna a Tavaszi Fesztiválon. A drezdaiak koncertjét azonban anyagi okok miatt törölni kellett a fesztivál programjából. Az esten közreműködik a Magyar Rádió Énekkara.

Frühbeck de Burgos jól ismeri az olasz zenekart, nyitottsága pedig garancia arra, hogy Pier'Alli dramatizált Verdi-requiemje megszólítsa a budapesti közönséget. Verdi Requiem című művének szcenírozott előadására március 24-én, este fél nyolctól kerül sor a Budapest Kongresszusi Központban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.