Klasszikus

Szintézisre várva

2013.04.16. 11:39
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok év elején indult új koncertsorozatában a zongora arca ezúttal a világhírű török pianista, Fazıl Say volt, aki Ravel G-dúr zongoraversenyének szólóját játszotta hatalmas sikerrel, a zenekart pedig a Karajantól és Celibidachetól is órákat vett román karmester, Cristian Mandeal vezényelte. KRITIKA

Különös darabbal indította koncertjét a pécsi együttes: a szintén román hegedűs-komponista George Enescu I. zenekari szvitje feltehetően az est karmesterének választása lehetett, aki történetesen a George Enescu Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója. A legkülönösebb tétel mindjárt a legelső volt: egy hatalmas vonós unisono, amelyhez csak a timpani társult időnként. A népdalszerűen deklamáló Prelude a l'unison először frissnek és ötletesnek hatott, a zenekar vonósai szép, telt hangzással szólaltak meg, bár esetenként néhány oda nem illő hangot is hallhattunk halkan meg-megzengeni. Kezdeti kíváncsiságom és csodálkozásom azonban viszonylag hamar lelankadt. A darab kicsit alulmúlta várakozásomat, amit leginkább Enescu későbbi kamaraművei alapoztak meg, többek között a népi dallamokat feldolgozó 3. hegedű-zongora szonáta. A már említett helyenkénti mellépengetéseket leszámítva kifejezetten szépen szólaltak meg a vonósok a négy tétel folyamán, hol archaikus, hol pedig impresszionista színeket kevertek ki palettájukon, megkapó volt néhány hangsúly, de nagyjából ennyi az, amit érdemes elmondani mind a műről, mind előadásáról. Mandeal biztos kézzel vezette a zenekart, bár - számomra - nem minden gesztusa volt világos, és főképp a hangverseny elején kevés érzelemről tanúskodott vezénylése.

 A fúvósoknak nem nagyon kedvezett az első félidő, főleg a Ravel-zongoraversenyben: hamis hangok, egyszer kicsit magas, másszor kicsit alacsony intonáció, zavaró dinamikai arányok. Az egymáshoz szervesen kapcsolódó, hosszú dallamíveket alkotó motívumok inkább tömbszerűen követték egymást, gyakran kibökődtek hangok, Ravel precíz, áttetsző hangszerelése felnagyította az apróbb hibákat is. Mindezek ellenére igen markánsan szólalt meg néhány fa-, de még inkább rézfúvós állás, viszont jócskán akadt néhány olyan pillanat is, amikor az előadás szétesése miatt kellett izgulni.

A zongoraszóló azonban, hál' Istennek, korántsem volt ilyen felemás: Fazıl Say, a megosztó figurának számító török zongoraművész nagyszerűen muzsikált, játékából őszinteség sugárzott. Közrejátszhatott ebben a darabválasztás is, hiszen a komponistaként jazzes elemeket jócskán felvonultató Sayhoz igencsak közel állhat Ravel G-dúr zongoraversenye, amely szintén bővelkedik hasonló fordulatokban. Különleges színvilágot tárt elénk jazzmuzsikusokra jellemző, rögtönzésszerű formálása, hangsúlyozása, finom rubatója. A második tétel „folyondár frázisát" (idézet Raveltől) éneklő, szuggesztív előadásban hallhattuk, Say megkapóan vezette végig a dallamot, zongorázása képszerű volt és életteli. A ragyogóan eljátszott hosszú szólószakasz után a fuvola még szépen vette át a zongoristától a dallamot, de az oboa belépése illúziórombolóra sikeredett gikszerével és eleve hamis intonálásával. A fináléban Fazıl Say játékos gesztusai üdítően hatottak, valamint az, hogy ahol szükséges volt, ott úgy kezelte a zongorát ütőhangszerként, hogy közben nem hallhattunk durva, nyers hangot. A ráadások nem maradhattak el, természetesen először saját kompozícióiból hallhattunk egy csokorra valót: Say változatai Gershwin híres Summertime-jára jól illett a Ravel-műhöz. Itt mintha a Baricco által megihletett Tornatore óceánjáró zongoristája elevenedett meg volna a boogie woogie-s szakaszokban, a művész érzelmes, szenvedélyes zongorázása kiváló zenei humorral párosult. Ezután Say egyik újabb saját balladáját, a Ses (Hang) címűt adta elő, ami ugyan szép, lírai hangon szólalt meg, de még a harmóniaváltások szintjén is megegyezett korábbi balladakompozícióinak hangzásvilágával. A szűnni nem akaró tapsot Paganini-variációi követték, ahol ugyancsak jazzes elemeket vegyített a szerző a 24. caprice feldolgozásába. A virtuóz darab után továbbra is nagy volt az ováció, Say pedig végül Mozarttal búcsúzott: az Ah vous dirai-je, Maman-ra írott variációkkal, ami nálunk Hull a pelyhes... szövegváltozattal a legismertebb. A közönség rekeszizmokat igénybe vevő reakciói alapján úgy tűnt, mintha Mozart darabját nem ismerve azt hitte volna a nagyérdemű, hogy Say továbbra is improvizál. Tény, hogy a variációkat a zongorista nem éppen a legszöveghűbb formában adta elő, de életteli, játékos muzsikálása a félidő lenyűgöző befejezése lett.

 Az est második részében Antonin Dvořák VIII. szimfóniáját mintha egy másik zenekar játszotta volna. Mandeal is szemmel láthatóan felszabadultabban vezényelt, sőt, eleve érezhetőbbé vált jelenléte. Kidolgozottság jellemezte az interpretációt, és a dinamikai arányokat is jól eltalálták. Különösen a harmadik tétel nosztalgikus keringője, valamint a zárótétel lendülete és színes karakterei koronázták a koncert fináléját. Kiváltképp az utolsó tételben dicséret illeti az első fuvolistát bravúros szólói miatt, valamint a rezeseket, azon belül is a harsonásokat, akik sokat tettek hozzá a szimfónia fényes, derűs színvilágához. Ráadásként Brahms I. magyar tánca szólalt meg önfeledt, ugyanakkor precíz előadásban. A zenekar tagjai egy emberként követték karmesterük tempóváltásait, ami kifejezetten tetszetőssé varázsolta az igencsak elcsépelt slágerszámba menő rövid táncot.

Reméljük, a zenekar legközelebbi koncertjén a hegeli dialektika értelmében a mostani ellentétes félidők egy magasabb egységbe olvadnak majd össze...  

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Jazz/World

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus ajánló

Az élő zenei hagyomány megünneplésével jubilál a Cziffra Fesztivál

Fazil Say estjével, hazai sztárokkal, tudományos előadással és határátlépő zenei programokkal várja a közönséget a 10. Cziffra Fesztivál, amelyet idén február 13. és 23. között rendeznek meg.
Klasszikus ajánló

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.
Klasszikus ajánló

Újabb világsztár tart kurzust fiatal magyar tehetségeknek a Concerto Mesteriskola keretében

Február 11-én a klasszikus zenei élet egyik kiválósága, Pierre-Laurent Aimard a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében kiemelkedően tehetséges magyar zongoraművész-növendékek számára.
Klasszikus ajánló

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.