Klasszikus

Szivarozás a mínuszban

2004.02.23. 00:00
Ajánlom
Csúcsforgalomban a hatos villamos kismiska az operabálhoz képest. Csak általában a villamoson nincsenek nagyestélyiben a hölgyek, így nehezebb a ruhájukra lépni. A kétezer-ötszáz vendég és a nagyszámú személyzet csordultig tölti a helyiségeket.

A nagyterem monumentális látványt nyújt. A nézőtérről kiszedték a székeket, parkettaimitációt raktak le, a meglehetősen mély színpad hátuljáig húzódik. A színpadon pedig Csikós Attila díszlete, amely szintén páholyokból, bálozásra alkalmas területekből áll, tulajdonképpen imitálja a nézőtéri részt. A mennyezetről hatalmas virágkompozíciók lógnak. A nyitótáncosok többsége láthatóan elfogódott, kissé ideges, de mutatós. A díszvendég a kétszeres olimpiai bajnok, négyszeres világ- és hatszoros Európa-bajnok Katarina Witt is biztos meglehetősen mutatós. Belőle azonban a földszinten állva szemernyit sem látok. Van ugyan emelt dobogó, amin beszél, de talán jobban meg lehetett volna emelni.

Szinetár Miklós, az Operaház főigazgatója üdvözlő szavaiban azt ecseteli, hogy tízmillió magyarból csak kétezer-ötszázan lehetünk itt, de hogy ezt nyilván sok munka előzte meg azok esetében, akik ide eljöhettek. Szimpatikus és kissé kelet-európai beszéd, némi lelkiismeret-furdalást tükröz, hogy miért éppen mi vagyunk itt, és ez az enyhe tudathasadás tulajdonképpen végigkíséri az estét. Csepeli György szociálpszichológus, jelenleg államtitkár azt mondja: nem ő van itt, hanem az államtitkár. Impozánsnak tartja a látványt, de első generációsak az itt lévő elit tagjai, és ez érződik a gesztusaikon. Látszik az egész testükön, hogy húsz–harminc évnyi kemény munka van mögöttük, mások azok, akiknek az anyagi jólét gyerekkoruktól biztonságot és lazaságot ad.

A személyzet viselkedésében megfigyelhető mind a merevség, mind a túlzott lazaság. Letétbe kell helyeznünk például a mobiltelefonjainkat, amikor rákérdezek, hogy miért, nem kapok elfogadható magyarázatot. Az a megtermett gorilla is meglehetősen rugalmatlan, aki észreveszi, hogy a büfé kerengőrészében – ahol azelőtt mindig lehetett dohányozni – bagósok bukkannak fel. Kiküldi a vendégeket az erkélyre, a mínuszba, ahol elhelyeztek néhány – nem elég – melegítőalkalmatosságot. Szinte hozzájuk simulva próbálják a vendégek rongálni az egészségüket. Így szivarozni meglehetősen mókás, ez nyugodtabb körülményeket igényelne.
Túlzott lazaságban sincs hiány. Kis itallapokról lehet koktélokat választani, operával kapcsolatos fantázianevekkel. Az Oberon nevűt kérem. A mixer csak úgy pacekban visszakérdez, hogy az micsoda? Megmutatom neki. Erre közli, hogy ezeket a koktélokat bizony csak úgy délelőtt találták ki sebtiben. Végigböngészi, mit tartalmaz az Oberon, majd azt mondja, hogy nincs hozzá almalé, de majd kever nekem valami finomat. Ez egy alternatív szórakozóhelyen esetleg elmegy. De amikor például az olasz termet keressük, az egyik pincérfiú először a vállát vonja, majd hüvelykujjával mutatja, hogy szerinte arra, azt nem érzi szükségesnek, hogy megszólaljon. Azt pedig végképp furcsa, hogy a használt tányérok sokáig az asztalon maradnak.

Az asztalokat olyan sűrűn helyezték el, hogy csak vendégtársaink állandó macerálásával lehet köztük úgy-ahogy elférni.
Amúgy jó a hangulat, barátságosan kvaterkázunk egymással, valószínűleg ez az este egyik legfőbb értelme. Schiffer János, a kulturális ügyekért felelős budapesti főpolgármester-helyettes, aki minden alkalommal – azaz kilencszer – eljött az operabálra, egyenesen azt mondja, hogy a műsor, az étel nem is különösebben érdekli a vendégeket. Inkább az, hogy ki kivel találkozik. Így gondolja Szőgyényi József sztárügyvéd is, aki vicceket, történeteket mesélni, kollégákkal találkozni jön ide. És bizony van itt ügyfele is. Szilágyi János riporter Amerikában megtanulta, fontosak a partik, s hogy ezeken nem feltétlenül az ismerősökkel kell csevegni, hanem ki kell használni a lehetőséget, hogy új kapcsolatok is teremthetők. Szilágyiék előző nap még nem tudták, hogy jönnek, az egyik barátjuk megbetegedett, ő adta a páholyát. Szilágyi meg is jegyzi, hogy most ketten a feleségével félmilliót érnek, mert ennyibe került volna a jegy. A feleség, Vidák Györgyi jelmeztervező, ő tervezte például a bálra Lévai Katalin miniszter és Oravecz Éva sajtószóvivő ruháját.

Sugár András, a Westel vezérigazgatója is szeret itt beszélgetni, és annyira gyönyörűnek tartja magát az épületet, hogy erre mindannyian büszkék lehetünk, mindig szívesen jön ide. Rozsos István operaénekes is már kilencedik alkalommal van itt az operabálon, segít a szervezésben is. Szellő István – aki harmadik alkalommal vezeti a műsort – nagyjából ugyanazokat az arcokat látja, akik Schiffer János szerint nem feltétlenül tartoznak az igazán felső réteghez, a száz leggazdagabb magyarhoz. Szerinte a középosztályból sokaknak fontos, hogy itt legyenek.
Beszélgetni egyébként olykor nehéz, a büfében igen hangos, bár jóféle, dzsesszes zene szól. A zenével különben baj van. A nagyteremben Bergendyék játszanak, ami elég hangulatos, de nem biztos, hogy a "hadd főzzek ma magamnak" jellegű zene illik leginkább ide. Szinte mindenütt hasonló zene szól.

Láthatóan az emberek többsége jól érzi magát, felolvad a forgatagban. Amikor távozunk, a pótruhatárral szemben – ahol a kabátjaink helyet kaptak – ládákat rakosgatnak. Ez azért kissé illúzióromboló. Igaza van Csepeli Györgynek, ez első generációs bál. Sok az erénye, tényleg újra kialakulóban van már nálunk a báli kultúra, de még jócskán megmutatkoznak a gyerekbetegségek.

A bál számokban

2500 vendég, 160 nyitótáncos, 1200 négyzetméteres parkett, 76 tagú szimfonikus zenekar, 200 hosztesz, 1500 fős személyzet, 30 ezer szál virág, több mint 80-féle ital (ebbôl ezer üveg pezsgő), hatezer üveg ásványvíz, 20 ezer darab kristálypohár, 50 szakács a Gundelből, 200 pincér, 20 ezer darab Zsolnay barokk tányér, 10 ezer darab szalvéta, 400 taxi, háromezer színes műsorfüzet, 45 tévés 9 kamerával, 3600 fénykép, 26 perces televízióműsor (M1). A báli forgatagot a televízió segítségével minden évben több mint kétmillióan látják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.
Klasszikus hír

Új magyar fejlesztés forradalmasítja a tubajátékot

Egy új magyar hangszerfejlesztésnek köszönhetően ezentúl állva is lehet játszani az ehhez átalakított tubán. A Szentpáli Roland és Juhász Zoltán által kifejlesztett mechanika lehetővé teszi, hogy a szólista szabadon mozogjon a színpadon.