Klasszikus

Szláv lélek, ízlés, fegyelem

2005.03.07. 00:00
Ajánlom
A koncertprogramok felett mindörökkön örökké uralkodó nyitány–versenymű–szimfónia szentháromság szláv színekben pompázott a Nemzeti Filharmonikusok február végi hangversenyén. A Berkes Kálmán gondjaira bízott zenekar Glinka Ruszlán és Ludmilla nyitányát, Patricia Kopatchinskaja közreműködésével Stravinsky Hegedűversenyét, valamint Dvořák Új világ szimfóniáját játszotta a Nemzeti Hangversenyteremben.

A bemelegítő Glinka-nyitány friss-ropogós előadását követően Patricia Kopatchinskaja viharzott be a színpadra. Ha transzformálható és raktározható lenne az az elképesztő mennyiségű energia, ami ebből a fiatal moldáv hegedűművésznőből sugárzott, jelentősen csökkennének a Nemzeti Hangversenyterem rezsiköltségei. Ízlés és fegyelem nélkül persze nem sokat érne ez az adottság; Kopatchinskajában azonban mindkét tulajdonság megtalálható, s így parttalanul áradó energiáit egészen szűk keresztmetszetű csatornákon is képes átvezetni.

Hegedűhangja Stravinsky 1931-es Hegedűversenyének előadása során hologramként változtatta színeit és tónusait. A két középső ária-tétel hűvös bensőségességéhez remekül találta meg a dús, érett, de a romantika partján mégis innen maradó hangot, és a polarizált, de nem túljátszott karaktereket. Hátborzongató volt a harmadik tétel néhány „senza colore” pianója, nem is szólva arról a második tételbeli, már-már paranormális jelenségről, melynek előidézésében Stravinsky igazi mester: a középrész előtt a klarinét és a hegedű találkozásából olyan hangszín született, amelyben már nem lehetett érzékelni a két komponenst, csupán egy, idegenségében is vonzó, oszthatatlan hangzást. A Capriccio megjelölésű zárótételből aztán az is kiderült, hogy Kopatchinskaja zenei neveltetése során a szemtelenül könnyed, behízelgő modort is elsajátította, és nem fél a vad gesztusoktól sem: a finálé Sacre-ot idéző szakaszában szinte ütőhangszerként kezelte a hegedűt.

Kopatchinskaja két ráadással köszönte meg a közönség tapsát. Elsőként az 1935-ben született osztrák szerző, Otto Zykan „Das mit der Stimme” című kompozícióját játszotta. Ez az „éneklő hegedűsre” íródott mű a virtuóz hangszerkezelésen kívül, helyesebben azzal egy időben komoly topogási, dobbantási, lalázási és pörgési képességeket kíván előadójától. Az egyszemélyes show-műsor után Bartók Bánkódás című hegedűduóját hallottuk; a két megindítóan szép percet Kopatchinskaján kívül a Nemzeti Filharmonikusok első hegedűsének köszönhettük.

Bevallom, Stravinsky után nem vágytam Dvořák IX. szimfóniájának szimmetrikus, édes, szép „új világára”; ha nem tudósítónként lettem volna jelen a koncerten, „a csúcson kell abbahagyni” jelszavát követve alighanem hazaindultam volna a szünetben. Hogy kár lett volna, arról igazán csak a szimfónia második tételében győződtem meg, bár a Nemzeti Filharmonikusok a két utolsó tétel kisebb lötyögéseitől eltekintve most is azzal a kiváló felkészültséggel és muzikalitással játszottak, amellyel az utóbbi időben elkényeztették közönségüket. A lassú tétel híres angolkürt-témájának megszólaltatója olyan mesteri módon puhította el frázisainak végét, hogy a hallgató azt sem tudta: a hang vagy már csak annak emléke szól a Nemzeti Hangversenyteremben. S ez a varázslat még egyszer megismétlődött a tétel végén, ezúttal az angolkürt felhívására meg-megtorpanva válaszoló szólóhegedűnek köszönhetően. A rézfúvós kar, melynek tagjai számára hazai pályának számít „Az Új világból” szimfónia, az első tételben tapasztalható apróbb fáziskésések után hangszínre és minőségre nézve egyaránt fényesen teljesített. Csak azt sajnáltam, hogy a finálé második tételt idéző akkordsorában a rezek hatalmas hangereje miatt a vonósoknak mindössze a látványában gyönyörködhettem.

A jó érzékkel kiválasztott ráadásszám Dvořák e-moll Szláv tánca volt az op. 72-es sorozatból; a szomorkás-nosztalgikus tétel teremtette cseh kisvárosi miliőben maga Hrabal is jól érezte volna magát a Lágymányosi híd lábánál.

(2005. február 24. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem – A Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje; Glinka: Ruszlán és Ludmilla – nyitány; Stravinsky: Hegedűverseny; Dvořák: IX. „Az Újvilágból” szimfónia, op. 95; km.: Particia Kopatchinskaja (hegedű); vez.: Berkes Kálmán)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Vizuál

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bernard Haitink

A világhírű holland karmestert kilencvenkét évesen érte a halál londoni otthonában, október 21-én – tudatta ügynöksége, az Askonas Holt.
Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek-koncertsorozat a nemzeti ünnep alkalmából

Október 23-án egész napos eseménysorozatot szentel a magyar zenének a Concerto Budapest, a Zeneakadémián tartott koncerteken a legnagyobb zeneszerzők művei mellett népzenei darabokat is meghallgathat a közönség.
Klasszikus beszámoló

Az ember nélküli hang és a hang nélküli ember

Vidovszky László korai műveiből tartottak összművészeti estet és ismertető előadást a Zeneakadémia Solti Termében.