Klasszikus

Szokolay Sándor: "A zene a lélek mosdóvize"

2011.04.11. 07:50
Ajánlom
Nyolcvanadik születésnapja tiszteletére a hazai zenei élet köszöntők, elismerések és szerzői estek sorával lepte meg Szokolay Sándort. A már-már kimerítően örömteli ünneplés dacára is harmonikus, tevékeny zeneszerzőt mi is megkerestük néhány kérdéssel soproni otthonában.

Fidelio: A harmincasok generációjához tartozó komponistaként az ötvenes években kezdte a pályafutását. Hogyan élte meg a tényt, hogy művészi elképzeléseinek egy olyan korszakban kellett helyet találniuk a kulturális életben, ami a független szellemi teljesítmény elismerésével finoman szólva hadilábon állt?

Szokolay Sándor: Kamaszkoromban Békés-Tarhoson tanultam. Valóságos szivacs voltam: három év után érettségiztem, a zongorajáték alapjait pedig lényegében pár hét alatt sajátítottam el. (Korábban ugyanis hegedültem.) Mivel az akkoriban használatos zongoraiskola kottáját hamar végigjátszottam, a tanárnőm javaslatára elkezdtem ujjgyakorlatokat, etűdöket komponálni magamnak. Ezek a kis darabok sikert arattak, és mivel akkoriban sűrűn jártak Tarhosra olyan nagyságok, mint Kodály Zoltán, Bárdos Lajos, Ádám Jenő vagy éppen Illyés Gyula, az ő tanácsukra felvételiztem a Zeneakadémiára. Számomra egyébként ez nagyon hirtelen jött, eredetileg ugyanis misszionárius akartam lenni. Igaz, végső soron így is az lettem, csak a zenében. Hamar kiderült, persze, hogy ez nehéz pálya, de ha az ember olyasmivel kereshet pénzt, amit igazán szeret, az rendkívüli szabadságot jelent. Az ötvenes években ugyan nem volt könnyű autonóm művésznek lenni, de valahogyan csak sikerült kikerülni még a Szovjetunióba szóló ösztöndíjat is. Valószínűleg sokat segített ebben, hogy hívő ember vagyok. Ez olyan lelki függetlenséget biztosít, ami szinte kényelmessé tudta tenni a diktatúrát is.

Fidelio: Évtizedeken át oktatott zeneszerzést a Zeneakadémián. Az iskolai rend napi gyakorlatában tudta kamatoztatni ezt a rálátást, távolságtartást?

SzS: Nem voltam igazán jó tanár, legalábbis abban az értelemben nem, hogy inkább barátja igyekeztem lenni a hallgatóimnak. Idővel egyre szigorúbb lettem azért, sőt a tanítás engem magamat is megfegyelmezett, mert amit elvárok, azt nekem is tudnom kell teljesíteni, bármiről legyen is szó. Mindig a lélek művelését tartottam a legfontosabbnak. A művészet nem hobbi, nem szórakozás, ezt mindig meg akartam értetni a tanítványaimmal, ahogyan azt is, hogy a zene jobbá teszi az embert, ez egészen biztos.

Fidelio: Mi vezette az operaszínpadra, ehhez a drága és időigényes műfajhoz, amelynek ráadásul művészi koncepcióját is számos, a hagyomány működőképességét hol megkérdőjelező, hol idézőjelbe tevő, hol egyenesen tagadó probléma övezi legalább százötven éve? Végtére is nemigen szokás mostanában egy életművön belül jó féltucat operát felsorakoztatni.

SzS: Álmodozó gyerek voltam, aztán Pesten egyszerre fejest ugrottam a valóságba. 1956-ot elsősorban nem politikai eseményként, hanem drámaként éltem meg. Életem egyik legmélyebb élménye volt. A dráma lelkét láttam, és felismertem, hogy a forradalom tisztít, a szabadság pedig nemcsak a társadalom számára, hanem az alkotói formálás szempontjából is alapfeltétel. Ez az általánossá növekedett tapasztalat, ez a feszültség működteti minden operámat, minden belső drámai tartalom ebben az élményben gyökerezik a műveimben. A Vérnászban csakúgy, mint a Sámsonban vagy a Hamletben. A legbüszkébb arra vagyok, hogy operát írtam, mert az valódi összművészet, minden benne van. Mindig termékeny szerző voltam, és viszonylag sok operám van, de az „íráskényszert" én nem feltétlenül látom értelmetlennek, fölöslegesnek. Az erőfeszítés mindig több kell, hogy legyen, mint a lehetőség. Az a lényeg, hogy hihető legyen a művész. És ha az ember megtalálja a saját útját, hangot talál, akkor bizalmat talál, mert a ráismerés örömét nyújtja másoknak.

Fidelio: A hitelesség igénye segítette vagy gátolta a munkáját rádiós szerkesztőként, illetve televíziós zenei lektorként?

SzS: Soha nem volt üldözési mániám, és a díjak sem foglalkoztattak. Úgy gondolom, ha az emberi tartás megvan, nem szabad feltétlenül rebellisnek lenni. Az élethez kell jókedv és humorérzék is. A magam részéről mindig úgy gondoltam, hogy a megrendelő elképzelése művészi meggyőzéssel formálható. Ha szükségesnek láttam, egyszerűen rábeszéltem őket arra, hogy az kelljen nekik, ami bennem mozog. Fontos, hogy az ember tudjon mérlegelni, és különbséget tenni hasonlónak tűnő fogalmak között. Mert soha nem szabad kiszolgálni, csak szolgálni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Sebastian Bohrennel lép fel az Anima Musicae Kamarazenekar

Egy újabb világklasszis hegedűművészt, Sebastian Bohrent hozza el az Anima Musicae Kamarazenekar a Zeneakadémia Nagytermébe március 2-án.
Klasszikus ajánló

Az ukrajnai áldozatokra emlékezik a Szent Efrém Férfikar

Az ukrajnai háború kitörésének egyéves évfordulóján, február 23-án 19:30-kor az ukrajnai civil áldozatokra emlékező koncertet ad a Zeneakadémián a Szent Efrém Férfikar.
Klasszikus ajánló

Házikoncerttel ünnepli Klukon Edit születésnapját az Altalena

Az Altalena Zenei Közösség február 22-én, Telkiben rendezi meg a kiváló zongoraművész köszöntését, melyre egy meghitt, szűk körű koncert keretében kerül sor.
Klasszikus hír

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.
Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.