Klasszikus

Szőllősy András

2006.03.17. 00:00
Ajánlom
„Ne várj se ars poeticát, se receptet. Az egyik túl magasztos, a másik túl cinikus” – figyelmeztette Szőllősy András egy interjú során kérdezőjét. A zeneszerzőről, aki néhány hete ünnepelte 85. születésnapját, a Holnap Kiadó „A magyar zeneszerzés mesterei” sorozatában jelent meg egy könyv Kárpáti János szerkesztésében.

A kötet hat évvel követi Kárpáti Szőllősy Andrásról írt, a Mágus Kiadó „Magyar zeneszerzők” sorozatában napvilágot látott kismonográfiáját. Az újabb könyv – mint a szerkesztő az előszóban írja – „annyiban más és több az eddig megjelent írásoknál, hogy a zeneszerző […] maga vall benne életéről, kompozíciós elveiről, mintaképeiről, kortársainak művészetéről, nemcsak a zenéről, hanem az irodalomról, képzőművészetről is.” A kötet így elsősorban a Szőllősyvel készült interjúkra épül. A legfrissebbek Kárpáti János 2003–2004-ben folytatott beszélgetései a komponistával, ezeken kívül Feuer Mária 1972-ben, Varga Bálint András 1982-ben, Váczi Tamás 1984-ben és Olsvay Endre 1993-ban készült interjúiból tartalmaz részleteket a könyv. A zeneszerző szóbeli megnyilatkozásaihoz csatlakoznak Szőllősy saját – kollégáit köszöntő, illetve kollégáira emlékező – írásai. Szőllősy szavait muzsikustársainak és művészbarátainak visszaemlékezései, valamint a műveiről szóló fontosabb kritikák és elemzések egészítik ki.

A könyvben – mint afféle dokumentumgyűjteményben – így különböző műfajú, más-más célra készült és időben is igen távoli szövegek kerültek egymás mellé. Ahelyett, hogy Kárpáti tipográfiailag, időrendileg, vagy más módon elkülönítette volna az eltérő jellegű textusokat, arra vállalkozott, hogy e mozaikkockákból folyamatos szöveget épít. Ennek érdekében a fejezetek élére – ha szükségesnek látszott – rövid életrajzi bevezetőt, egymástól távol eső szövegek közé átkötő mondatokat illesztett. Bár ezek nem tüntethetik el teljesen a különféle szövegek közti töréseket, varratokat, néhol pedig összemosódik, mi Szőllősy nyilatkozata és mi a szerkesztői hozzátétel, az eredmény mégis meggyőző: mindvégig érdekesen, egyszerre több nézőpontból és más-más dolgokra fókuszálva, de végül is kibontakozik Szőllősy alkotói pályájának képe, s mögötte az ember vonásai is. Irreleváns betoldásnak csupán a Vonósnégyesről írt két külföldi kritika idézete tűnik (pp. 117Ź–118). Kárpáti János a kiválasztott interjúrészleteket és egyéb textusokat rövid fejezetekbe csoportosította; ezek részben Szőllősy András életrajzának időrendjét követik, részben jellemző műfajait (zenekari művek, vokális alkotások, film- és színpadi zene), illetve alkotói útjának egyes kérdéseit járják körül. Néha persze félrevezetők a fejezetcímek: a beszélgetés fonala egyszer-másszor elkanyarodik a címben jelzett tárgytól, azonos vagy egymáshoz közeli témák viszont egymástól távol eső fejezetekben is felbukkanhatnak.

Szőllősyről, az emberről a legtöbb Kárpáti János beszélgetéseiből derül ki. Kárpáti a leírt szövegben is szándékosan megtartotta az élőbeszéd-jelleget, s ez a szabadabb–szubjektívebb hang remekül ellenpontozza a korábbi interjúk és az elemző szövegek szabatosabb–objektívebb megfogalmazásait. Különösen izgalmas, amikor Kárpáti egy-egy elemző megfigyelése után megkérdi a zeneszerzőt: „Elfogadod ezt a magyarázatot?” Szőllősy András közvetlen stílusban, ugyanakkor éleslátóan és tömören nyilatkozik. Sohasem merül el szakmai részletkérdésekben, így a kötet a nem zenész olvasók számára is mindvégig érdekes és érthető. (A zeneszerzői műhelytitkokra kíváncsiak pedig, fájdalom, némi hiányérzettel kénytelenek letenni a könyvet.) Szőllősy valóban sem ars poeticával, sem recepttel nem szolgál – csak mesél. Kíméletlen önkritikával, ugyanakkor a zenei élet kérdéseit is kritikusan szemlélve, mégis szellemes könnyedséggel és persze mindig széleskörű műveltséggel.
A kötetet a szakmai közönség számára különösen hasznossá teszi, hogy azt – a fényképmellékleteken túl – Szőllősy András zeneműveinek és írásainak jegyzéke, diszkográfia, bibliográfia és névmutató is kiegészíti.

(Kárpáti János (szerk.): Szőllősy András. Holnap Kiadó, 2005)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Borbély Alexandra filmjét nevezi Szlovákia az Oscarra

Az Emma és a halálfejes lepke című szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült történelmi filmben Borbély Alexandra egy özvegy nőt alakít, aki egy zsidó fiút rejteget a második világháború idején.
Zenés színház

Vágó Zsuzsi: „Az egész nézőteret be kell kebeleznem”

Vágó Zsuzsi eljátszotta a musicalirodalom legnagyobb hősnőit, köztük Júliát és Scarlett O’Harát, a Miss Saigon Kimjét, az Abigél Vitay Georgináját és a Rebecca Énjét. Ikerlányai születése után idén tavasszal, a Carmen Jósnőjeként tért vissza a Budapesti Operettszínházba.
Jazz/World

Lazulás és pörgés ősszel is a Várkert Bazárban

Keep Floyding, godfater., Дeva és Szeder – két különleges női előadóval és két supergrouppal várja a közönséget az ősz folyamán az idén 10 éves Várkert Bazár.
Színház

Hernádi Judit főszereplésével mutat be West End-sikerdarabot az Orlai Produkció

A legenda háza az egyik legnépszerűbb brit drámaírónő, Penelope Skinner legfrissebb darabja, amelyet Szabó Máté rendezésében tűz műsorra az Orlai Produkció. A bemutatót szeptember 19-én tartják a Belvárosi Színházban.
Színház

Átadták a Színikritikusok díját, Marosvásárhelyre került a legtöbb elismerés

A Színházi Kritikusok Céhe idén 45. alkalommal adta át a Színikritikusok díját, amellyel a 2023/2024-es évad kiemelkedő színházi teljesítményeit ismeri el. A szeptember 17-i gálát a Trafóban tartották, amelyen a Loupe Színházi Társulás közreműködött.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rolla Jánosra emlékeznek az Óbudai Társaskörben

Kelemen Barnabás és Perényi Miklós lép színpadra az Anima Musicae Kamarazenekar szólistájaként, de Jávori Ferenc Fegya is közreműködik a Rolla János 80 című emlékkoncerten az Óbudai Társaskörben, szeptember 30-án.
Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.