Klasszikus

Szomora Tibor: „Már kisfiúként sem a többiekkel fociztam”

2017.07.29. 14:00
Ajánlom
Japánból való hazaköltözése után most a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál július 25-i koncertjén hallhatta először a magyar közönség Szomora Tibor hegedűművészt hazai színpadon versenymű szólistájaként. A művésszel a koncert után beszélgettünk.

- Hogyan került ki Japánba?

- A feleségem, Yanagisawa Kanako hegedűművésznő révén. A Zeneakadémián ismertük meg egymást, és ahogy mondani szokták, szerelem volt első látásra. A diplomázás után így kézenfekvő volt a gondolat, hogy Japánban folytassuk az életünket.

Szomora Tibor

Szomora Tibor

- Mit csinált, hol játszott Japánban? Hogy érezte magát? Mennyiben más az ottani zenei élet?

- 2011 márciusában az Act City Hall-ban, Japán egyik legjelentősebb, 2700 főt befogadó koncerttermében debütáltam telt ház előtt, a koncertet a Tokyo Radio is közvetítette. Ezután rendszeresen adtam szólókoncerteket Japán számos városában. Nagyzenekarban is játszottam, a Tokyo Chamber Orchestrában, de egy saját, kisebb együttessel is koncerteztünk. Nagyon szimpatikus volt számomra az a tisztelet, amellyel a Tokyo Chamber Orchestra tagjai egymás felé fordultak, és az a megbecsülés, amelyben a zenekar koncertmestere részesült, teljes joggal, hiszen valóban briliáns muzsikusról volt szó.

Jó volt azt is érezni, hogy a teljesítménynek van értéke.

Ha az ember minőségi produktumot tesz le az asztalra, az elég gyorsan megkapja a megfelelő elismerést, akkor is, ha valaki – hozzám hasonlóan – több ezer kilométer távolságból, ismeretlenül érkezik. Azt is el kell mondani, hogy hatalmas a munkatempó, a zenészek ott is nagy terhelésnek vannak kitéve. És nem utolsósorban nagyon jó a zenészek anyagi megbecsültsége, amiben nem is csak az összegszerűségek fontosak, hanem az átlátható, kiszámítható szisztéma is.

- Mi volt az oka, hogy mégis úgy döntöttek: hazaköltöznek?

- A honvágy... egy idő után nagyon kezdett hiányozni a szülővárosom, Budapest atmoszférája, amit egyébként a zeneakadémiai évei alatt a feleségem, Kanako is nagyon megszeretett. Időközben két gyermekünk is született, majd egy harmadik már itt, Budapesten, az ő neveltetésük szempontjából is szerettem volna, hogy magyar környezetben nőjenek fel.

Szomora Tibor

Szomora Tibor

- Miért választotta a Vajdahunyadvári koncert műsorául a Csajkovszkij hegedűversenyt?

- Csajkovszkij hegedűversenye – úgy gondolom – egy mérföldkő minden hegedűs életében. Külföldön játszottam már a darabot, de az, hogy most itt Magyarországon adhattam elő, az én pályámon is fontos állomás.

- Ahogy most a hegedűverseny előadása során is hallhattuk, rendkívüli kifejezőerővel hegedül, ugyanakkor nem feltétlenül tartja be a zenei konvenciókat, hanem saját elképzelése szerint játszik egyes helyeket. Hogyan viszonyulnak ehhez a zenész társai?

- Lehet, hogy túlságosan öntörvényűnek tartanak, de valójában nagyon tisztelem azokat a hagyományokat, amelyeket hegedűs generációk sora adott át egymásnak. Tanulmányozom a régi mesterek játékát, a legnagyobb példaképeim Jascha Heifetz, Fritz Kreisler, Jacques Thibaud és Ivry Gitlis.

Ezek a régi nagy mesterek a zenei idővel, a frazeálással még egészen másként bántak.

Természetesen a régi nagy magyar hegedűiskola képviselői is óriási hatással vannak rám. Nagy megtiszteltetés volt a számomra, amikor Pauk Györgynél (aki Zathureczky Ede növendéke volt – a szerk.) tanulhattam. Viszont nekem az a legfontosabb, hogy ma, az adott pillanatban hitelesen tudjak szólni a közönséghez, minden frázist úgy formáljak meg, hogy érthető legyen, át tudjak adni valamit, ne csak egy konvencionális előadást nyújtsak. Konfliktusok ettől függetlenül néha előfordulnak, magam is meglepődöm azon, hogyan alakulnak ki körülöttem, hiszen sosincs szándékomban bárkit is megbántani. Talán emberként is túlzottan öntörvényű vagyok, az életemet a zene teszi ki.

Már kisfiúként sem a többiekkel fociztam, hanem a Cherbourgi esernyők szólamait kottáztam le hallás után szórakozásként.

Japánból hazatérve, az ottani kiegyensúlyozottabb viszonyok után nem könnyű a mai magyar valóságban kiigazodni, talán ez is okoz konfliktusokat. Mindenesetre, ha csak lehet, szeretnék itthon maradni és a hazai zenei életben nagyobb részt vállalni.

- Mit csinál mostanában? Mik a további tervei?

- Jelenleg Bartók II. hegedűversenyével foglalkozom egy spanyolországi megkeresés kapcsán. Be kell, hogy valljam, eddig Bartók zenéje nem érintett meg olyan mélyen, mint a romantikus szerzők, azonban most, ahogy zongorán elemzem a mű harmóniáit, hihetetlen hatással van rám Bartók zsenialitása. Az a meglepő, hogy úgy érzem, ennek kapcsán a romantikus zeneszerzők által komponált zenei struktúrákat is még jobban értem. Ezenkívül a feleségemmel közös produkciókat is tervezünk, Kanako eddig nagyrészt a gyermekeink nevelésének szentelte az idejét, de most már úgy érezzük, eljött az ideje, hogy a hegedűművészi pályáját is folytassa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Hozzátok térek vissza, mert ide tartozom – beszélgetés Hámori Gabriellával

Hámori Gabriella rengeteget forgatott a színház mellett, kipróbálta, milyen kergetni az amerikai álmot, és színpadi játékában is keresi a filmes jelenlétet. Az Örkény Színház Jászai-díjas színművészével készítettünk interjút.
Vizuál

Átadták a 20. Verzió Filmfesztivál díjait

A jubileumi szemlén idén öt kategóriában versenyeztek a filmek. A Nemzetközi versenyben két díjat is osztottak. A fesztivál a nyertes filmekkel a mozikban november 29-ig, online pedig december 10-ig folytatódik.
Vizuál

Hayao Miyazaki új filmjével kezdődik a 21. Anilogue Animációs Filmfesztivál

A hatnapos budapesti szemlén a közönség a legújabb szórakoztató, illetve művészi animációs alkotások legjavát láthatja. A szervezők emellett kisiskolásoknak és kiskamaszoknak szóló versenyprogrammal is várják a családokat.
Vizuál

Rangos németországi fesztiválon díjazták az Elfogy a levegő című magyar filmet 

Moldovai Katalin első mozifilm rendezése, az Elfogy a levegő kapta az ifjúsági zsűri díját a 72. alkalommal megrendezett Mannheim-Heidelberg Nemzetközi Filmfesztiválon.
Vizuál

Ismét hazánkban láthatóak a holokausztot túlélő Bokor Miklós festményei

November 30-án, a Nemes Galériában nyílik meg a Reflexiók című tárlat, ahol hosszú évtizedek után láthatjuk ismét Magyarországon a 2019-ben elhunyt művész munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A zenéhez lelkileg kell kapcsolódni – beszélgetés Lantos István zongoraművésszel

A Liszt Ferenc Társaság jubileumi ünneplése Lantos István örökös tiszteletbeli elnök zongorajátékával vette kezdetét november 25-én a Régi Zeneakadémián. A Kossuth-díjas zongoraművészt, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját a közelmúltban a nemzet művészének választották.
Klasszikus ajánló

Miklósa Erika, Halász Judit, Kovács Kati és Balázs János a Magyar Hospice Alapítványért

A Méltóság hangja című est bevételét a Budapest Hospice Ház egy betegszobájának éves fenntartására ajánlják fel a legendás művészek: Miklósa Erika, Halász Judit, Kovács Kati és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Szokolay Sándor emléke előtt tisztelegnek Sopronban

December 8-án gyertyagyújtással, kiállítással és hangversennyel idézik meg a tíz évvel ezelőtt elhunyt Kossuth-díjas zeneszerző alakját a soproni Liszt Ferenc Kulturális Központban. 
Klasszikus magazin

Zene a lakatlan szigeten

Nemrég azt a kérdést tettük fel olvasóinknak, milyen zenét vinnének magukkal egy lakatlan szigetre. Az izgalmas és változatos válaszokat olvasva persze mi is elgondolkodtunk, és összeállítottuk a magunk lakatlansziget-playlistjét.
Klasszikus ajánló

Világsztárok a Zeneakadémián – 6 érv, amiért ott a helyünk november 29-én

Ha klasszikus zene, akkor koncert; ha koncert, akkor a legjobb hangversenyterem és szólisták. Mutatjuk, miért érdemes november 29-én, szerdán este a Zeneakadémia Nagytermébe menni.