Klasszikus

Szomora Tibor: „Már kisfiúként sem a többiekkel fociztam”

2017.07.29. 14:00
Ajánlom
Japánból való hazaköltözése után most a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál július 25-i koncertjén hallhatta először a magyar közönség Szomora Tibor hegedűművészt hazai színpadon versenymű szólistájaként. A művésszel a koncert után beszélgettünk.

- Hogyan került ki Japánba?

- A feleségem, Yanagisawa Kanako hegedűművésznő révén. A Zeneakadémián ismertük meg egymást, és ahogy mondani szokták, szerelem volt első látásra. A diplomázás után így kézenfekvő volt a gondolat, hogy Japánban folytassuk az életünket.

Szomora Tibor

Szomora Tibor

- Mit csinált, hol játszott Japánban? Hogy érezte magát? Mennyiben más az ottani zenei élet?

- 2011 márciusában az Act City Hall-ban, Japán egyik legjelentősebb, 2700 főt befogadó koncerttermében debütáltam telt ház előtt, a koncertet a Tokyo Radio is közvetítette. Ezután rendszeresen adtam szólókoncerteket Japán számos városában. Nagyzenekarban is játszottam, a Tokyo Chamber Orchestrában, de egy saját, kisebb együttessel is koncerteztünk. Nagyon szimpatikus volt számomra az a tisztelet, amellyel a Tokyo Chamber Orchestra tagjai egymás felé fordultak, és az a megbecsülés, amelyben a zenekar koncertmestere részesült, teljes joggal, hiszen valóban briliáns muzsikusról volt szó.

Jó volt azt is érezni, hogy a teljesítménynek van értéke.

Ha az ember minőségi produktumot tesz le az asztalra, az elég gyorsan megkapja a megfelelő elismerést, akkor is, ha valaki – hozzám hasonlóan – több ezer kilométer távolságból, ismeretlenül érkezik. Azt is el kell mondani, hogy hatalmas a munkatempó, a zenészek ott is nagy terhelésnek vannak kitéve. És nem utolsósorban nagyon jó a zenészek anyagi megbecsültsége, amiben nem is csak az összegszerűségek fontosak, hanem az átlátható, kiszámítható szisztéma is.

- Mi volt az oka, hogy mégis úgy döntöttek: hazaköltöznek?

- A honvágy... egy idő után nagyon kezdett hiányozni a szülővárosom, Budapest atmoszférája, amit egyébként a zeneakadémiai évei alatt a feleségem, Kanako is nagyon megszeretett. Időközben két gyermekünk is született, majd egy harmadik már itt, Budapesten, az ő neveltetésük szempontjából is szerettem volna, hogy magyar környezetben nőjenek fel.

Szomora Tibor

Szomora Tibor

- Miért választotta a Vajdahunyadvári koncert műsorául a Csajkovszkij hegedűversenyt?

- Csajkovszkij hegedűversenye – úgy gondolom – egy mérföldkő minden hegedűs életében. Külföldön játszottam már a darabot, de az, hogy most itt Magyarországon adhattam elő, az én pályámon is fontos állomás.

- Ahogy most a hegedűverseny előadása során is hallhattuk, rendkívüli kifejezőerővel hegedül, ugyanakkor nem feltétlenül tartja be a zenei konvenciókat, hanem saját elképzelése szerint játszik egyes helyeket. Hogyan viszonyulnak ehhez a zenész társai?

- Lehet, hogy túlságosan öntörvényűnek tartanak, de valójában nagyon tisztelem azokat a hagyományokat, amelyeket hegedűs generációk sora adott át egymásnak. Tanulmányozom a régi mesterek játékát, a legnagyobb példaképeim Jascha Heifetz, Fritz Kreisler, Jacques Thibaud és Ivry Gitlis.

Ezek a régi nagy mesterek a zenei idővel, a frazeálással még egészen másként bántak.

Természetesen a régi nagy magyar hegedűiskola képviselői is óriási hatással vannak rám. Nagy megtiszteltetés volt a számomra, amikor Pauk Györgynél (aki Zathureczky Ede növendéke volt – a szerk.) tanulhattam. Viszont nekem az a legfontosabb, hogy ma, az adott pillanatban hitelesen tudjak szólni a közönséghez, minden frázist úgy formáljak meg, hogy érthető legyen, át tudjak adni valamit, ne csak egy konvencionális előadást nyújtsak. Konfliktusok ettől függetlenül néha előfordulnak, magam is meglepődöm azon, hogyan alakulnak ki körülöttem, hiszen sosincs szándékomban bárkit is megbántani. Talán emberként is túlzottan öntörvényű vagyok, az életemet a zene teszi ki.

Már kisfiúként sem a többiekkel fociztam, hanem a Cherbourgi esernyők szólamait kottáztam le hallás után szórakozásként.

Japánból hazatérve, az ottani kiegyensúlyozottabb viszonyok után nem könnyű a mai magyar valóságban kiigazodni, talán ez is okoz konfliktusokat. Mindenesetre, ha csak lehet, szeretnék itthon maradni és a hazai zenei életben nagyobb részt vállalni.

- Mit csinál mostanában? Mik a további tervei?

- Jelenleg Bartók II. hegedűversenyével foglalkozom egy spanyolországi megkeresés kapcsán. Be kell, hogy valljam, eddig Bartók zenéje nem érintett meg olyan mélyen, mint a romantikus szerzők, azonban most, ahogy zongorán elemzem a mű harmóniáit, hihetetlen hatással van rám Bartók zsenialitása. Az a meglepő, hogy úgy érzem, ennek kapcsán a romantikus zeneszerzők által komponált zenei struktúrákat is még jobban értem. Ezenkívül a feleségemmel közös produkciókat is tervezünk, Kanako eddig nagyrészt a gyermekeink nevelésének szentelte az idejét, de most már úgy érezzük, eljött az ideje, hogy a hegedűművészi pályáját is folytassa.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.