Klasszikus

Szomorú november

2009.12.01. 10:47
Ajánlom
Novemberben Melis György és Albert Tamás mellett két kiváló szopránt, Elisabeth Söderströmöt és Arda Mandikian, a zongoraművész Geneviève Joyt, valamint az egyik legismertebb Haydn-kutatót, Robbins Landont is gyászolták a zenekedvelők.

Elisabeth Söderström 82 éves korában hunyt el. A svéd szoprán 1927-ben született Stockholmban, itt végezte zenei tanulmányait is. Húszévesen debütált Bastienne-ként Mozart operájában. 1980-ig a Svéd Királyi Operaház együttesének tagja volt, emellett számos szerepben föllépett a rangos glyndebourne-i operafesztiválon és az Edinburgh-i Fesztiválon, és rendszeres fellépő volt a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a bécsi Staatsoperben és a Metben. Tíz éve New Yorkban búcsúzott a közönségtől Csajkovszkij Pikk dáma című operájában.

Az alábbi 1981-es felvételen Grieg op. 5. No.3. Jeg elsker Dig (Szeretlek) című, Andersen versére komponált dalát énekli.

Arda Mandikiant 85 éves korában érte a halál. A görög szoprán 1924-ben született a törökországi Izmirben örmény családban. Gyerekkorában öltöztek Görögországba. Mandikian az athéni Királyi Konzervatóriumban tanult, ahol a növéndékkoncerteken Maria Callasszal is fellépett. 1950-ben debütált az operaszínpadon az Oxfordi Operabarátok Társaságának egyik előadásán, amelyen Berlioz A trójaiak című operájában Dido szerepét énekelte. Nemzetközi ismertségre a szoprán 1954-ben tett szert, Benjamin Britten A csavar fordul egyet című művének ősbemutatója által: Mandikian énekelte a La Fenicében a kifejezetten neki írt Miss Jessel szerepét. Arda Mandikian 1974 és 1980 között az athéni opera igazgatója volt, emellett elnökölt a Maria Callas Társaságban, valamint mesterkurzusokat tartott.

Geneviève Joy 90 évesen távozott az élők sorából. A zongoraművésznő Henri Dutilleux francia komponista felesége volt, és nagy elhivatottsággal tolmácsolta a francia kortárs zeneszerzők darabjait, különösen André Jolivet és Pierre Boulez műveit. Joy a párizsi konzervatóriumban tanult. 1945-től négy és fél évtizedig játszott zongoraduókat rendszeresen Jacqueline Robinnal. Geneviève Joy tanítványa volt Michel Legrand és Philippe Cassard.

Robbins Landon zenetudós az Egyesült Államokban született, és az 1940-es évek végén költözött Európába, hogy Haydn munkásságát kutassa. Számos könyvet írt Haydnről, kottákat szerkesztett, szorgalmazta a Haydn Társaság megalakulását, az ismertséget azonban a Mozart utolsó éve című kötet hozta meg számára.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?