Klasszikus

Szonáták szaxofonra és zongorára

2013.11.08. 11:20
Ajánlom
Az Óbudai Társaskör november 14-i koncertje a szaxofon több mint másfél évszázados történetéről ad áttekintés Seleljo Erzsébet és Seleljo Irén közreműködésével.

Amikor Adolphe Sax létrehozta találmányát az 1840-es években, elsősorban a zenekarokba szánta a szaxofont egyfajta összekötő kapocsként a fa- és a rézfúvósok közé. Szólisztikus használatához pedig azzal járult hozzá, hogy tanszakot nyitott a párizsi zeneakadémián és szerzőket kért fel, hogy komponáljanak az általa megalkotott hangszerre. Sax halálával a szaxofon fejlődése is megrekedt. A repertoár gazdagodásának második nagy hulláma az 1930-as években indult el, és a mai napig is tart.

Érdekes megfigyelni, hogy a 20. század közepén, amikor mind a klasszikus forma- mind a harmóniavilág széthullóban volt, mit kezdtek a zeneszerzők egy újfajta hangszerrel, és hogyan kezeltek egy olyan nagy múlttal rendelkező formát, mint a szonáta. Az elsőként elhangzó kompozíció, Fernande Decruck műve talán leginkább Debussy harmóniai világát idézi. Paul Hindemith szonátájának négy tételes lassú-gyors-lassú-gyors felosztása a barokk szonáták szerkezetét eleveníti fel, Edison Gyenyiszov tizenkét fokú hangzásvilága és bonyolult ritmusképletei pedig klasszikus szonátaformában öltenek testet. William Albright szerzeményének formáját a reneszánsz műfajok és a romantikus szonáták ihlették.

A zárómű, Takashi Yoshimatsu Fuzzy Bird szonátája pedig valódi cross-over, amely a klasszikus szonáta, a dzsessz és a tradicionális japán zenei elemeket ötvözi. A műsor minden darabja egy-egy ismert, a hangszer történetében meghatározó szerepet játszó szaxofonművész számára íródott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.