Klasszikus

Szűkített terc és közösség

2004.06.19. 00:00
Ajánlom
A 15. Bach-hét záró koncertjén a 100 éves Lutheránia Énekkar és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Bach h-moll miséjét adták elő Kamp Salamon irányításával. Ez a sok szempontból rejtélyes mű, a protestáns kántor tollából származó katolikus mise, mely messze túlnövi a mindennapos liturgia kereteit, Bach utolsó befejezett művének tekinthető. Bár nem is egyetlen mű ez: szinte mindegyik tétele korábban komponált tételek átdolgozása, az egész tehát egyfajta összeállítás az életműből, profánul azt mondhatnám, hogy a szerző által összehozott „best of” válogatás.

Az 1740-es évek közepén, halála előtt néhány évvel Bach elővette a szász választófejedelemnek 1733-ban komponált Kyriét és Gloriát, egy 1724-ből származó Sanctus-megzenésítést, hogy a hiányzó tételeket korábbi kantátákból pótolja, illetve néhány új tételt írjon hozzá, s így maga is bekerüljön a zenetörténet egyik legfontosabb fejezetébe, a nagy mise-komponisták sorába. Az a hihetetlenül aprólékos munka, amellyel Bach a korábban megírt különálló zenéit most szerves egésszé kovácsolja, különösen akkor megdöbbentő, ha látjuk, hogy a mindig pragmatikus szellemben dolgozó Bach számára egyértelmű volt: a h-moll misét nem fogja tudni előadni. S valószínűleg nem is ez volt a célja. Ahogy korábban az Invenciókkal, a Wohltemperiertes Klavier két kötetével, a billentyűs partitákkal vagy a Fúga művészetével egy-egy zenei, előadói problémakör enciklopédikus bemutatását célozta meg, a h-moll mise azt mutatja meg, hogy miként alkalmazható a kórus a legkülönfélébb formákban és drámai szituációkban. Mert Bach számára még a miseszöveg is drámai szövegkönyvként funkcionál, a szenvedésről, az üdvözülésről, az emberi bűnről, az isteni megváltásról szóló részek, mint Bach zenéjében mindig, életre kelnek.

Kamp Salamon interpretációjában is a drámaiság, az egyes tételek karakterének világos felmutatása szolgált maradéktalan élménnyel. Ma, amikor már nemcsak felvételeken, de élőben is találkozhatunk a legnagyobb Bach-előadókkal, a különböző régi-zenei irányzatok képviselőivel, akik kizárólag szólistákkal vagy kamarakórussal szólaltatják meg a Bach-kantátákat, a passiókat vagy a h-moll misét, a több mint 50 fős Lutheránia Énekkar masszív hangzása bizony nagy önmérsékletet igényel a kritikustól. Hiszen itt nem gazdagon támogatott, világhírű profikról van szó, hanem lelkes, a legjobb értelemben vett műkedvelő énekesekről, akik az elképesztően nehéz zenei anyagot sokszor nem képesek az elkényeztetett zenehallgató elvárásainak megfelelően megszólaltatni, lelkesedésük és Bach iránti rajongásuk azonban valami sokkal többel ajándékozza meg a hallgatót, ha az képes elvonatkoztatni bizonyos helyek hamis intonációjától vagy attól, hogy bizony néha nincsenek teljesen együtt a szólamok.

A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok nagyszerűen játszottak, bár a vastag kórushangzás néha elnyomta a zenekart, s általában sem volt kiegyensúlyozott az egyes hangszercsoportok aránya. A szólisták közül Zádori Mária és Marosvári Péter előadását emelném ki, kristálytiszta, könnyű hangon énekeltek, az este legszebb pillanata fűződik hozzájuk, a Domine Deus szoprán-tenor kettősében, amelyhez Gyöngyössy Zoltán fuvolajátéka adta a biztos hátteret. Németh Judit – bár nagyszerű énekes – túljátszotta a szerepét, pontosabban: szerepet játszott, amire a h-moll misében – azt gondolom – nincs szükség. A Bach által értelmezett szakrális szöveget átélni, s nem eljátszani kell.

Összességében azt mondhatom, hogy az est nem zenei szempontból volt hatalmas élmény. Amikor a Crucifixus-tétel közben a mellettem ülő nénire pillantottam, aki fejét a kezébe temetve élte át a keresztre feszítés borzalmát, majd a feltámadás zenei örömujjongása hallatán egyszerre láthatóan megszabadult minden feszültségtől, arra gondoltam, hogy bár a néni feltehetőleg nincs tisztában azzal, hogy a Crucifixus tételt a Resurrexittel összekötő négy ütem a 18. század talán legelképesztőbb modulációját tartalmazza egy szűkített terces alterált akkorddal, mégis sokkal közelebb áll Bachhoz, mint a magamfajta, zeneelmélettel többé-kevésbé tisztában lévő szekularizált értelmiségi.

Köszönet illeti tehát Kamp Salamont azért, hogy létrehozta és életben tartja a Budapesti Bach-hetet, mert ezek az esték nem vagy inkább nem csak zenei élményt nyújtanak a gyülekezet és a hallgatók számára. Sokkal többet: egy kevéssé emberséges világban az emberi összetartozás, a közösség érzését.

(2004. június 13. 19:00 Deák téri evangélikus templom, 15. Bach-hét. Bach: h-moll mise, BWV 232; km.: Zádori Mária (szoprán), Németh Judit (alt), Marosvári Péter (tenor), Berczelly István (basszus), Lutheránia Énekkar, Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok, vez..: Kamp Salamon)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.