Klasszikus

Take Five - az Ötödik

2014.08.15. 07:09
Ajánlom
Az ötödik Kaposfest nyitányaként a Szivárvány Zeneház ajtajában harsonák játszották a várakozó nagyérdeműnek Dave Brubeck híres jazzdarabját, amelynek ötnegyedes melódiája bezsongta a teret. KRITIKA

A koncertteremhez vezető úton ötletes, az ötös számot magában foglaló zenei utalásokat helyeztek el a szervezők, többek között az orosz Ötök arcképét, vagy éppen a tisztakvintet. A Zeneházban a rövid köszöntők közül Bolyki György fesztiváligazgató szavaira volt érdemes figyelni, aki néhány rövid kritikarészlettel szolgált az elmúlt évekből - csakhogy ezúttal nem a zenészek játékáról, hanem a szenvedélyes, ovációban és kiáltozásban kitörő kaposvári közönségről írt méltató szavakat idézte.

A nyitóhangverseny műsora - elméletben - pontosan az öt évvel ezelőtti, viharos éjszakán felcsendülő darabokat hozta elénk. 2010-ben Joshua Bell energikus és precíz vezetésével szólalt meg Mendelssohn Esz-dúr vonósoktettje, az idén viszont Alina Ibragimova kapta meg a primárius szerepet. A nyitótétel melodikus ívei szépen kanyarogtak, azonban az elsőhegedű szólamában érzékelhető volt némi kuszaság, hajszoltság is. Jól ellensúlyozta ezt a kiválóan működő brácsaszólam és a fantasztikus Kokas Dóra, Jan-Erik Gustafson csellókettős, akik hangszerükből nemcsak precíz mozzanatokat, hanem egyedi színeket varázsoltak elő. Mindössze egyetlen tartott hang idézett kersernyés fagott hangzást Gustafson hangszerén, amit néhány ütemmel később Kokas Dóra csellója egy basszusklarinét bársonyával szólaltatott meg.

Az első tétel kissé zilált pillanatai a tétel elboruló, piano hangzataiban rendeződtek: a kongó tritónuszok és szeptimek fekete színei elfüggönyözték a színpadot. A második tételben a kései romantika felvillanásának, néhány igazán szép dvořáki és csajkovszkiji pillanatnak örültem meg, itt ismét megszínesedett a muzsika, elmélyült, egymásra figyelő tekinteteket láttam. A scherzóban azonban megint lazult kissé a fegyelem, a hegedűvonók időnként beleakadtak a kottafejekbe és a vonalközökbe, mindazáltal a suhogó piano hangszín mesés környezetbe burkolta a termet, sikerült visszaadni a tündértánc hangulatát. A zárótétel energikus "harangozó" témája pedig Mahler I. szimfóniájának ismert fináléját idézte, Mendelssohn kifogyhatatlan kontrapunktikus rafinériáival fűszerezve. A csellók pazar, lelkes és élményszámba menő játéka szép nyitánya volt az elkövetkező ünnepi napoknak.

A szünet után érdekes kísérletnek lehettünk szem- és fültanúi. Stravinsky: A katona története c. művének szövegét Kovács Kristóf nemhogy újrafordította, hanem újraírta, Lukáts Andor félig-meddig szcenírozott rendezésében pedig egészen sajátos, miniatűr színpadi játékot láthattunk, a Faust-szüzsé egyfajta újragondolását. A zene egészen kivételes módon szólalt meg, Kelemen Barnabás mesébe illően hegedülte az ördög kupléit és keringőit, de Lakatos György, Fejérvári Zsolt, Bíró Gergely, Szergej Nakarjakov, Klenyán Csaba és Káip Róbert is mind csodát műveltek hangszerükkel - ez az előadás méltó párja volt az öt évvel ezelőttinek. Az átírt szövegben a zenei "történet" modern narrációját, a zene egyik mai olvasatát figyelhettük, s a színészek és a muzsika jelenléte ebben a kontextusban egyenrangú szerepet játszottak - bár időnként a szöveg mintha inkább értelmezett, magyarázott volna.

Szerencsére a színészi játék és hangi megvalósítás élményt adott, és különösen Hegedűs D. Géza nagyszerű Ördög-alakításáról azt gondolom, még sokáig beszélünk majd - ahogyan Kelemen Barnabás bravúros, zseniális hegedűjátékáról is. Kifelé menet azután még egy-egy konzervdobozt kaptunk, benne a Kaposfest atmoszférájával... igen, ez a Kaposfest, az ötletek szabadsága. "Take five!", azaz kis szünet, és jön a következő nap!

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk. 
Színház

Kováts Adél egy mázsás jégtömböt tolt keresztül Budapesten

A Radnóti Színház igazgatója a nyár legforróbb hetére időzítette performanszát, a Margit hídtól a Radnóti Tesla Laborig tolta jeget, míg a melegben az teljesen semmivé nem vált.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.