Klasszikus

Tanácsok muzsikus szülőknek

2012.06.17. 08:00
Ajánlom
Híres művésznek lenni sok utazással, gyakorlással, hektikus munkakörülményekkel jár. De mit tegyenek azok, akik e mellett gyermeket is vállalnak?

A The Strad 2012. májusi számában a fenti problémáról több hegedűművésznőt és egy muzsikus férjet is kifaggattak, akik sikeresen megoldották ezt a könnyűnek egyáltalán nem nevezhető kérdést. A probléma gyökere abban rejlik, hogy a zenész anyukáknak jóval kevesebb idejük marad a szülés előtti és utáni pihenőre. Míg más szakmákban egy év szabadság áll rendelkezésre, addig a szólista anyukák általában két hónappal szülés előtt még koncerteznek és két hónappal utána már színpadra állnak, az évekkel előre megtervezett és leszervezett koncerteknek köszönhetően. Rachel Barton Pine például három héttel a nagy nap után ismét úton volt, Leila Josefowicz pedig májusban adott életet második gyermekének, és következő év márciusában már teljes, egész estés programot játszott. "Gyereket várni és úton lenni egyszerre, nagyon-nagyon nehéz. Késői koncertek, rendszertelen étkezés, időeltolódás - ez pont az ellentéte annak, amire szükséged lenne" - mondja Josefowicz.

Lisa Batiashvili (képünkön) szerint "a tested pontosan megmondja, mikor kell megállni. Én nem vállaltam koncertet az utolsó nyolc hétben, de mindkét gyerekem születését követő kilencedikben már ismét hangversenyeztem. Igaz, éreztem a fáradtságot, és hogy még pihenésre lett volna szükségem" - fogalmazott.A gyakorlásra is kevesebb idő jut, amit tudatosítani kell. Batiashvili szerint - akinek tavalyi, budapesti koncertjéről szóló, rendkívül pozitív kritikánk itt olvasható - meg kell találni azt a módot, amellyel kevesebb idő alatt több munkát lehet elvégezni. Pine például úgy változtatta meg gyakorlásmódját, hogy míg azelőtt minden héten más repertoárral foglalkozott, addig a baba születése után mindig csak a következő három hónap műsorát játssza.

Ez a fajta életvezetés természetesen nem csak az anyukáknak, hanem az apukáknak is megterhelő. Gil Shaham hegedűművésznek és feleségének, Adele Anthony-nak három gyermekük van, akik azt tapasztalták környezetükben, hogy nincs elég idő a csemetékre. "Mi nem akartuk ezt érezni. Mielőtt az első gyerekem, Elijah született, sikerült évi ötven koncertre lefaragni a limitet. A hangversenyek közül számos a lakóhelyem közelében volt, de volt több is, ami pár napos utazással járt. Most próbálok még rövidebb turnékat elvállalni, és ha csak lehet próbálok, játszom, majd éjjel hazautazom. Ez az egyetlen út, hogy a zenével és a családommal is elég időt tölthessek" - mondta. A Pine-féle női verziója ennek úgy fest, hogy nem ő vállal kevesebb turnét, hanem inkább családja kíséri el őt minden nagyobb útra. "A repülőút elég trükkös" - mondja Pine. "A hegedű kicsit hasonlít a gyerekre, mert nem hagyhatod felügyelet nélkül. Ezért most az utazásaink úgy néznek ki, hogy a férjem figyel a hegedűre, a bébiszitter figyeli a csomagokat, én pedig a gyerekre vigyázok!"

Az eseteket látván felmerül a kérdés, megér-e ennyi nehézséget és kényelmetlenséget a gyerekvállalás? Jozefowicz szerint az anyaság élménye megváltoztatta a játékát is: "Jobb muzsikus lettem. Bizonyára humánusabb az az ember, akinek van gyereke, de kontrasztok is adódnak. Nem figyelhetsz egyszerre az életed minden fontos területére, csak egyvalamire koncentrálhatsz - egyensúlyt kell teremtened tehát. Továbbá a mi szakmánkban lévők sokszor úgy érezhetik, hogy ők a világ közepe, de egy gyerek megmutathatja, hogy ez nem így van. Ez egy nagyon fontos jelzés!" - tette hozzá Jozefowicz.

Ismernek magy muzsikus házaspárokat? Netán önöknek is van hasonló tapasztalatuk?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.