A sorozat előadásai:
A király táncol – hogyan született a balett?
A rivális királynők – Händellel Londonban
Párizs ítélete – írt-e balettzenét Mozart?
Bolondos dallamok – itáliai táncok Verdiéknél
Fekete hattyú, fehér hattyú – romantikus mesék
Bűvöljetek el! – Sztravinszkij vs. Nyizsinszkij
Broadway melodies – Amerika is táncol
Tornacipőben – posztmodern kalandok
A jövő tánca – zenés-táncos kortársaink
Tánc és zene: első látásra (és hallásra) elválaszthatatlanok egymástól. Mégis, koreográfusok és komponisták viszonya meglehetősen viharosan és hullámzóan alakult az elmúlt évszázadok folyamán. Az első balettek zeneszerzői, például Jean-Baptiste Lully vagy Jean-Philippe Rameau még megbecsült alkotók voltak.
Később, a cselekményes balett születésével a zeneszerző fő feladatává az vált, hogy alávesse magát a táncmester igényeinek.
Még maga Mozart sem volt kivétel: az egyetlen balettzenéjére készült előadás színlapján fel sem tüntették a nevét. A romantikus balettek idején a legtöbb zeneszerző már csak megélhetési munkaként gondolt a tánczene-komponálásra - kivéve egyvalakit: bizonyos Pjotr Iljics Csajkovszkijt.
A következő fordulatot Szergej Gyagilev hozta el, aki Orosz Balettjéhez a kor legjobb komponistáit hívta meg, hogy aztán a huszadik század második felére végre ismét egyenrangú felekként állhasson egymás mellett zene és tánc.
Bősze Ádám, a Bartók Rádió népszerű műsorvezetője már több alkalommal lépett fel nagy sikerrel a Mozsár Műhelyben, így született meg a kifejezetten erre a helyszínre megálmodott estek ötlete Megyeri Léna tánckritikussal együtt. A sorozat kilenc részen keresztül idézi fel a két művészeti ág közös történetének legendás együttműködéseit, nagy versengéseit és felforgató mesterműveit – a Napkirály udvarától egészen napjainkig.
Az első rész – amelynek alcíme: A király táncol – hogyan született a balett? – október 5-én lesz látható.
Ezen az estén XIV. Lajos udvarába és korába invitál bennünket a két előadó. Kiderül, honnan származik az uralkodó ragadványneve, a „Napkirály” (hiszen ennek is a tánchoz van köze!), utána járunk, hogyan kapcsolódik a barokk zene a kortárs tánchoz, és még azt is megtudhatjuk, vajon jó táncos volt-e Molière.
Helyszín: Mozsár Műhely, 1065 Budapest, Nagymező utca 21.
Jegyvásárlás és további információ a Mozsár Műhely honlapján érhető el.
Fejléckép: Megyeri Léna és Bősze Ádám (forrás: Mozsár Műhely)