Klasszikus

Tangóharmónia

2004.11.15. 00:00
Ajánlom
A stilizált koncerttangó el sem képzelhető a harmonika édes-bús hangja nélkül. Érthető is, hogy a tangóharmonikáról, helyesebben bandoneonról ma reflexszerűen az argentin tangó és Astor Piazzolla (1921-1992) neve jut az eszünkbe.

Az instrumentum azonban nem huszadik századi találmány és nem is kimondottan argentin. Hangszertörténeti elődeinek tekinthetjük a harmóniumot, szájharmonikát, koncertinát. Maga a bandoneon egy 1845-ös németországi fejlesztésnek köszönheti létét: elnevezése tökéletesítőjének, Heinrich Bandnak a vezetéknevéből és az accordeon, azaz harmonika szónak az összeolvadásából származik.

A „Rheinländer” nevű modell került ki Argentínába, ahol hamarosan hihetetlen népszerűségre tett szert. A századforduló kávéházi, szórakozóhelyi zenekaraiban megszokottá vált a jellegzetes hangszín, és Buenos Aires kocsmáiban, bordélyaiban a zongora, hegedű és nagybőgő mellett bandoneon kísérte a tangókat. Rövidesen szólóhangszerként is megtalálta a helyét. Jól mutatja a hangszer közkedveltségét az olyan hízelgő fantázianév, mint például a „tangóharmonika tigrise”, amelyet Eduardo Arolas bandoneon-művészre ragasztott a köznyelv.

A bandoneon Astor Piazzolla közreműködésével vált a mindennapi koncertélet teljes értékű résztvevőjévé. Az általa „régi tangónak” nevezett eredeti stílust, amelyet ő is művelt Buenos Aires lokáljaiban, klasszikus és jazz elemekkel tette színesebbé, egyénibbé, piazzollásabbá. Összetéveszthetetlenné.

Az Alban Berg Quartett és Per Arne Glovigen bandoneonművész közös albumán is az ő szerzeményei a legkontúrosabbak. A CD címét adó Tango Sensations című kis szvit minden tétele egy-egy karakterdarab, amelyeket különleges effektek, a harmonika dobszólója, a cselló karistoló recsegése vagy a hegedű kéjes sikkantásai tesznek egyedivé. A vonósokkal kontrasztálva a bandoneon is sokkal élőbb, kifejezőbb lesz.

Nélkülük sem érdektelen, de nagy dózisban kicsit fárasztó. Érzelmi ingadozásai a szemlesütős imádattól a legrámenősebb kihívásig nem állnak össze folyamattá Aduardo Arolas vagy Julio de Caro műveiben. Ám nem biztos, hogy ezt az előadónak kell fölróni. A darabok rapszodikus felépítése kevés lehetőséget ad a világos vonalvezetésre.

Nem simulnak a döccenők Kurt Schwertsik Adieu Satie című öttételes szvitjében, a négy vonós, Günter Pichner, Gerhard Schulz, Thomas Kakuska és Valentin Erben (köz)belépésével sem. A groteszk ciklus a csudabogár francia komponista, Erik Satie előtt tiszteleg, némileg hátborzongató módon. Ahogy az a darabot ihlető zeneszerzőhöz méltó. Már a tételek címe is sokat mond, az utolsóé pl. Akrobatikus bohóckodás. Aztán egyszerre csak mintha eltörne a pózna, és a legváratlanabb pillanatban vége szakad a műnek.

Az album utolsó darabja ismét Piazzolla szerzeménye. A felvételen az az Alois Posch játszik nagybőgőn, aki Gidon Kramer Hommage á Piazzolla című kiadványán is közreműködik, Per Arne Glorvigennel együtt. A hosszú, 13 perces, egybekomponált tételben a bandoneon többféle karaktere mutatkozik meg. A kezdő szólófantáziába távolról lassan beszüremlenek a vonósok. Kellemes ez a bevezetés, sokkal élvezhetőbb, mint a szólóharmonika darabok, de lehetne rövidebb is. A meditatív szakasz után pár feszes ütem következik, majd kicsúszik a lábunk alól a talaj, s ismét tudatmódosult merengés lesz úrrá a darabon és a hallgatón. Igényes kamarazenei feladat ez, a maga kószaságával és melankóliájával. Az előadóknak nagyon kell tudniuk, mit akarnak, ahhoz, hogy ilyen véletlenszerű, tétova hatást érjenek el.

A kiadvány depressziós novemberi napokra nem ajánlott, mert inkább keser, mint édes. De ha van affinitásunk ráhangolódni, nem mindennapi kedélyingadozásban lesz részünk…

(Tango sensations – Az Alban Berg Quartett, Per Arne Glorvigen és Alois Posch albuma; Astor Piazzolla, Eduardo Arolas, Juan Carlos Cobián, Julio de Caro és Kurt Schwertsik művei – EMI, 2004)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Plusz

A kultúra fogalmát a lehető legtágabban értelmezi a kultúráért és innovációért felelős miniszterjelölt

Csák János a kinevezése előtti meghallgatáson elmondta, az új minisztérium maga is innovációnak tekinthető. A miniszterjelölt kinevezését a bizottság 1 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett 11 szavazattal támogatta.
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Vizuál

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Egyházzenei Fesztivált rendez a Haydneum

A tavaly őszi Nyitófesztivál után egyházi műveket mutat be a közönségnek a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, köztük kevéssé ismert, de magyar kötődésű szerzők darabjait.
Klasszikus kritika

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Klasszikus gyász

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Klasszikus hír

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.