Klasszikus

Tavaszi karnevál a Művészetek Palotájában

2005.04.08. 00:00
Ajánlom
Most is buli lesz? Egy ilyen hangversenyteremben? - kérdem az immár hetvenöt éves kubai dívától. Omara Portuondo a korábbi években ugyan a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kirobbanó erejű koncertet adott, a szigeten pedig több mint 40 ezer ember tombolt dalaira, de ez most mégis a Művészetek Palotája.

Rögtön rávágja, hogy a jó koncert nem a helytől függ, hanem attól, hogy kialakul-e a közönséggel a kapcsolat. Elismeri, a fiatalokat könnyebb lázba hoznia, de ma már az idősebbekkel sincs nehéz dolga. Ismerik, tudják, hogy miért jönnek. A legnagyobb örömet az okozza Omara Portuondónak, ha látja a közönség arcán az örömöt, az önfeledt boldogságot.

A Művészetek Palotájának hangversenyterme nem igazán a kubai örömzene otthona. Omara Portuondót ez egy percig sem érdekli. Olyan természetes nyugalommal vág bele a dalokba, mintha csak egy dél-amerikai karneválon lépne fel. Még arra is van ereje, hogy éneklés és tánc közben folyamatosan jelezze közönségének, hogy álljanak föl, tánccal és tapssal éljék át az életöröm muzsikáját. Mindent megtesz, egy férfit akar két kézzel talpra állítani, aki zavarában inkább kezet csókol neki.

A jég a harmadik dalnál törik meg. Omara és zenekara éppen végeznek a nótával, az eddig jól nevelten viselkedő közönség önfeledt tapsviharban tör ki. Itt az egyik mágikus pillanat: azonnal újrakezdik, nem hagyják leülni, mozgásba hozzák, továbbsodorják a publikumot. Az embereknek egyszer csak kicsi lesz a párnázott szék, az egész hangversenyterem tombolni kezd. Táncoló széksorok, kezek a levegőben, mintha egy stadionban lennénk. Omara Portuondo negyedóra alatt elérte azt, amiről sokan egy életen át álmodnak.

Omara Portuondo a szüleinek tulajdonítja tehetségét. Mindketten énekeltek, nem voltak profik, nem a technikai tudást kapta meg tőlük, hanem a lelkületet. Azt, ami a kubai zenét kubai zenévé teszi. Amikor a színpadra lép, úgy érzi, szülei is ott vannak vele. Talán tíz évvel ezelőtt Ry Cooder gitáros-producernek és Wim Wenders filmrendezőnek köszönhetően felfedezték a Buena Vista Social Club nyugdíjas zenészgéniuszait, akik azonnal berobbantak a világ könnyűzenei élvonalába. - Mert egyszerűen, tisztán énekeltünk, erre volt kiéhezve a világ - mondja Omara Portuondo.

Amíg a díva a koncerten eltűnik egy kis pihenőre, előtör a show. A gitáros Swami Jr. szórakoztatja a közönséget. Hangszerét a nyaka mögé téve szólózik, és hátsójával látványos kacsatáncba kezd. Hasonló produkcióval dobja fel a hűlő közönséget a zongoránál ülő Emilio Morales: burleszkfilmbe illő mozdulatokkal játszik, hiba nélkül. Értik a dolgukat. És az is világos már, hogy a díva miért csak klasszikus zenén edződött muzsikusokat hív meg. Aki nem tud a szakmában mindent, az hiába marháskodik.

- Amikor egy külföldi Kubába érkezik, a dobokra és a gitárra lesz figyelmes. Amikor Magyarországon járok, az éttermekben játszó prímásokra kapom fel a fejem, itt a hegedű lehet a legfontosabb hangszer - mondja Omara Portuondo. És ígéri erősen, hogy legközelebb egy magyar hegedűművészt, cigányprímást is meghív a csapatába.

A kétórás koncert vége előtt Omara újra megtáncoltatja a hangversenytermet, örömzene a javából. A sokadik ráadásban rájövök, mi az, amit még a rajongók követeltek, és Omara, mint igazi díva, sokáig kéreti magát. A balladákat s velük a megrendülést. És amikor aztán egyedül marad a színpadon, és nekifog, kiderül, hogy a show-bizniszt mintegy hatvan éve űző hölgy nemcsak a bulihoz ért. Olyan a torka, hogy egyszerre tud szorongatóan szép és oly monumentális lenni, hogy abba még a falak is beleremegnek. Omara Portuondo művész.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.