A késő romantika korszakában alkotó Anton Arenszkij 1894-ben Csajkovszkij emlékének dedikálta háromtételes vonósnégyesét, melynek különleges hangszer-összeállítása – hegedű, brácsa és két cselló – igen hatásosan juttatja érvényre a darab elégikus, nosztalgikus alapkarakterét.
A mű centrumában egy csodálatos Csajkovszkij-melódiára írt variációsorozat áll,
a szélső tételek a orosz ortodox templomi zene emelkedett hangulatát idézik. A mű lassú tételét maga a szerző dolgozta át vonószenekarra, a két szélső tétel Ott Rezső átiratában szólal meg a hangversenyen.
Nem sokkal később született a fiatal Anton Webern szerelmi reményektől fűtött, túlcsordulóan romantikus kvartett-tétele, melynek áradó dallamossága még semmit sem árul el a 20. századi modern zene egyik legmérnökibb komponistájának alkotói habitusából.
A két mű között a Budapesti Vonósok vendégeként pódiumra lépő zongoraművész, Farkas Gábor egy káprázatosan hamvas, ugyanakkor megdöbbentően érett és nagy formátumú Mendelssohn-zongoraversennyel bűvöli majd el a közönséget, melyet egykoron egy tizenkét éves zseni írt.
Farkas Gábor és a Budapesti Vonósok
április 4. 19:00 Zeneakadémia, Solti Terem
Műsor:
Anton Webern: Langsamer Satz
Felix Mendelssohn Bartholdy: a-moll zongoraverseny
Anton Arenszkij: 2. vonósnégyes op. 35. A. Arenszkij és Ott Rezső átirata
A hangversenyről további információ itt érhető el. >>>
Fejléckép: Farkas Gábor (fotó: Raffay Zsófi)