Klasszikus

Tehetetlenségi együttható

2003.11.11. 00:00
Ajánlom
Van egy szerep Prokofjev Eljegyzés a kolostorban című vígoperájában, amely igencsak hálátlan tud lenni. Don Carlos az, csak mellékszereplő, a nagy hasú, nagy szakállú buffó barátja. Nem kell sokat énekelni, viszont ott kell ácsorogni hosszú perceken át a színpadon, aztán a megfelelő pillanatban dalra fakadni.

Debrecenben a szerep Molnár Zsoltnak jutott, aki hangját tekintve jó választás, csak a színpadon viszonylag gyakorlatlan, ezért a maga módján próbálja meg kitölteni a hosszú időket: arcjátékkal követi a többiek beszélgetését, emelgeti a szemöldökét, hüledezik, mosolyog, csóválja a fejét, teszi, amit kell. Illetve: amit nem kell.

Nincs vele semmi baj, ő nem láthatja magát. De az előadásnak van rendezője, Berényi Gábor, és ha ő a próbák során nem veszi észre, hogy mi történik, nem lép közbe, nem talál elfoglaltságot az énekesnek, vagy nem mondja, hogy ilyenkor váljál köddé, levesszük rólad a fényt, akkor ez lesz belőle.

Ez lett belőle. Kevés? Persze hogy az, ha arra gondolunk, hogy vígopera, és elmosolyodni sem lehet rajta, a szünetben néhányan veszik a kabátjukat, mert nem erre számítottak, de a kitartóak szeme is kissé megüvegesedik a második felvonás végére. Kevés, ha azt érezzük, hogy Prokofjevet (vagy bárkit) műsorra tűzni az harci riadó, most szállunk porondra a közönség kegyeiért, és majd megmutatjuk nektek, hogy igenis jó ez a darab. Ha meg abból indulunk ki, hogy már önmagában is tett, hogy nem felejtettük el a zeneszerző halálának ötvenedik évfordulóját (mert Prokofjev egy napon halt meg Sztálinnal, így már a halálhír is elfelejtődött annak idején), és hogy mit akarhat az ember ebben az akármilyen világban, akkor nagyon szép, harmonikus előadás, kis színházban, szerény apparátussal, kevés tehetséggel.

Az ötlet egyébként jó: Debrecenben a társulat elő tudná, vagyis elő tudja adni az operát, én csak Böjte Sándorért izgultam, mert neki érezhetően túl hosszú volt Don Jerome szerepe, de mindig jutott végül annyi pihenő, hogy végül is nagyobb baj nélkül értünk el a megváltó függönyig. És vannak jelentékeny hangok, jelentős személyiségek az előadásban: Simon Katalin és Wágner Lajos. Kevesebb hanggal, de mégis ott van Andrejcsik István. Sajnos a halkereskedőt játszó Ürmössy Imre, pont az, akinek a legnagyobb súlyt kellett volna kapnia, kevéske lett. Nem csak saját hibájából: érthetetlen, hogy ha valakinek a szöveg szerint nevetségesen nagy szakálla van, amire ő komikusan büszke, akkor miért nincs a színpadon is rendes, komoly Mikuláskellék, csak olyan szürke, középhosszú, ritkás vacak. És persze az ember elhatározás alapján nem lesz fajsúlyos buffó. Ürmössy Imre tehát teszi, ami telik tőle, arcokat vág, nyalogatja szája szélét, dülleszti műpotrohát, csak hát nem nagyon jön rá a kacajhullám a nézőtéren.

Amúgy rendben van az előadás, kerüli a feltűnést, énekelnek és táncolnak benne, van zenekar és karmester. Nekem fáj a szívem érte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.