Klasszikus

Telefontéma

2004.02.19. 00:00
Ajánlom
„Manyika, kérsz cukrot?”, kérdezte jó pár évvel ezelőtt a jobbomon ülő aranyos öreg néni szomszédját egy koncerten. Manyika kért, s így a Zeneakadémia közönsége hamarosan megtudhatta, milyen is a Német requiem szoprán- és baritonszólóra, vegyeskarra, zenekarra és két kitartóan zörgetett celofándarabkára hangszerelve.

Nem sokkal ezután virradt fel idehaza a mobiltelefonok kora. Épp hogy hozzászoktunk, hogy kigyúrt őrző-védők virsliujjai Bach muzsikájára kezdenek kotorászni a bőrdzseki-zsebekben, amikor a selyemcukor-szindróma után újabb kór ütötte fel fejét a hangverseny-látogatók között: a néma üzemmód használatára való időszakos képtelenség, mely számos szép zenei pillanat haláláért felelős.

A Kicsinyek zenélő órája című hangversenysorozat február 15-i előadásán azonban be kellett látnom: a mobiltelefon az igényes zenére való nevelés eszközévé is válhat. A BM Dunapalotában megrendezett Klasszikus csengőhangok című koncerten a Kökényessy Zoltán vezette BM Duna Szimfonikus Zenekar a maroktelefonokba programozott legnépszerűbb komolyzenei dallamok eredetijét mutatta be a gyerekeknek.

Zelinka Tamás, a műsorvezető ügyesen ötvözi a folklórt a high technology-val. Először a Hej, Dunáról fúj a szél-t énekelteti a közönséggel (megerősítve gyanúmat, mely szerint az énektanárokat még mindig nem világosította fel senki a Hej, Jancsika, Jancsika… finoman szólva pikáns hátteréről), majd egy ugrással a mobiloknál terem: melyik gyereknek van, és tudja-e, mit csipog? Az első válaszadó nem épp a Kodály-rendszerű zenepedagógia álompéldánya: telefonja a Scooter Maria-t játssza, és hogy ki ne maradjunk az élvezetből, gyorsan el is tamtarázza nekünk kedvencét.

Zelinka Tamás nem jön zavarba: profi pedagógus. Szerintem akkreditált továbbképzést tarthatna arról, hogyan kell gyerekeknek a zenéről beszélni. Először is egyszerűen, de nem gügyén; csak annyit, amennyit feltétlenül kell, de azt többször is megismételve; színes képekben fogalmazva, és főleg: jól kérdezve. A korosztályra méretezett, hatvan perces koncertben ugyanis legalább akkora szerepet kapnak a gyerekek, mint a muzsika. A legkézenfekvőbb kérdés természetesen a kihangosított mobil-zenékből adódik: ki írta a művet, mi a címe. (A szülők becsületére legyen mondva, hogy majdnem mindig jó tippeket súgnak csemetéik fülébe, bár Bizet francia öntudatát alighanem borzolta volna keresztneve Dzsordzs-nak való ejtése.) A helyes megoldás jutalmat érdemel, de nekem az tetszik a legjobban, ahogy a műsorvezető a rossz válaszokat is igyekszik jóra fordítani. Amikor pl. a „Milyen nemzetiségű volt Csajkovszkij?” kérdésre egy mögöttem ülő kis hölgy (nyilván a kollektív tudatalatti „éljen az örök és megbonthatatlan…” kezdetű mondataira támaszkodva) közvetlenül a fülembe ordítja: „Magyarország!”, Zelinka Tamás nem csügged, hanem biztosítja a kislányt, hogy Csajkovszkij tényleg nagyon népszerű zeneszerző hazánkban.

A nejlonhangok után minden alkalommal valóságos felüdülés az épp aktuális dallamot zenekaron hallani. És tessék: a pár másodperce még ugráló, jelentkező gyerektömeg elhallgat, és figyelmesen követi a nagy g-moll szimfónia, a Sors-szimfónia, A hattyúk tava, a Carmen, a Traviata egy-egy tételét vagy részletét, majd a Manók táncát, végül pedig Offenbach kán-kánját.

A zenekarra és vezetőjükre jó ránézni. Nem érződik rajtuk semmi vasárnap-délelőtt-van-mégis-dolgozunk: ha épp nem muzsikálnak, akkor a gyerekekre figyelnek, kommunikálnak velük, nevetnek rájuk/rajtuk – és odafigyelésük viszonzásra talál.

Reméljük, hosszú távon is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.