Klasszikus

Telefontéma

2004.02.19. 00:00
Ajánlom
„Manyika, kérsz cukrot?”, kérdezte jó pár évvel ezelőtt a jobbomon ülő aranyos öreg néni szomszédját egy koncerten. Manyika kért, s így a Zeneakadémia közönsége hamarosan megtudhatta, milyen is a Német requiem szoprán- és baritonszólóra, vegyeskarra, zenekarra és két kitartóan zörgetett celofándarabkára hangszerelve.

Nem sokkal ezután virradt fel idehaza a mobiltelefonok kora. Épp hogy hozzászoktunk, hogy kigyúrt őrző-védők virsliujjai Bach muzsikájára kezdenek kotorászni a bőrdzseki-zsebekben, amikor a selyemcukor-szindróma után újabb kór ütötte fel fejét a hangverseny-látogatók között: a néma üzemmód használatára való időszakos képtelenség, mely számos szép zenei pillanat haláláért felelős.

A Kicsinyek zenélő órája című hangversenysorozat február 15-i előadásán azonban be kellett látnom: a mobiltelefon az igényes zenére való nevelés eszközévé is válhat. A BM Dunapalotában megrendezett Klasszikus csengőhangok című koncerten a Kökényessy Zoltán vezette BM Duna Szimfonikus Zenekar a maroktelefonokba programozott legnépszerűbb komolyzenei dallamok eredetijét mutatta be a gyerekeknek.

Zelinka Tamás, a műsorvezető ügyesen ötvözi a folklórt a high technology-val. Először a Hej, Dunáról fúj a szél-t énekelteti a közönséggel (megerősítve gyanúmat, mely szerint az énektanárokat még mindig nem világosította fel senki a Hej, Jancsika, Jancsika… finoman szólva pikáns hátteréről), majd egy ugrással a mobiloknál terem: melyik gyereknek van, és tudja-e, mit csipog? Az első válaszadó nem épp a Kodály-rendszerű zenepedagógia álompéldánya: telefonja a Scooter Maria-t játssza, és hogy ki ne maradjunk az élvezetből, gyorsan el is tamtarázza nekünk kedvencét.

Zelinka Tamás nem jön zavarba: profi pedagógus. Szerintem akkreditált továbbképzést tarthatna arról, hogyan kell gyerekeknek a zenéről beszélni. Először is egyszerűen, de nem gügyén; csak annyit, amennyit feltétlenül kell, de azt többször is megismételve; színes képekben fogalmazva, és főleg: jól kérdezve. A korosztályra méretezett, hatvan perces koncertben ugyanis legalább akkora szerepet kapnak a gyerekek, mint a muzsika. A legkézenfekvőbb kérdés természetesen a kihangosított mobil-zenékből adódik: ki írta a művet, mi a címe. (A szülők becsületére legyen mondva, hogy majdnem mindig jó tippeket súgnak csemetéik fülébe, bár Bizet francia öntudatát alighanem borzolta volna keresztneve Dzsordzs-nak való ejtése.) A helyes megoldás jutalmat érdemel, de nekem az tetszik a legjobban, ahogy a műsorvezető a rossz válaszokat is igyekszik jóra fordítani. Amikor pl. a „Milyen nemzetiségű volt Csajkovszkij?” kérdésre egy mögöttem ülő kis hölgy (nyilván a kollektív tudatalatti „éljen az örök és megbonthatatlan…” kezdetű mondataira támaszkodva) közvetlenül a fülembe ordítja: „Magyarország!”, Zelinka Tamás nem csügged, hanem biztosítja a kislányt, hogy Csajkovszkij tényleg nagyon népszerű zeneszerző hazánkban.

A nejlonhangok után minden alkalommal valóságos felüdülés az épp aktuális dallamot zenekaron hallani. És tessék: a pár másodperce még ugráló, jelentkező gyerektömeg elhallgat, és figyelmesen követi a nagy g-moll szimfónia, a Sors-szimfónia, A hattyúk tava, a Carmen, a Traviata egy-egy tételét vagy részletét, majd a Manók táncát, végül pedig Offenbach kán-kánját.

A zenekarra és vezetőjükre jó ránézni. Nem érződik rajtuk semmi vasárnap-délelőtt-van-mégis-dolgozunk: ha épp nem muzsikálnak, akkor a gyerekekre figyelnek, kommunikálnak velük, nevetnek rájuk/rajtuk – és odafigyelésük viszonzásra talál.

Reméljük, hosszú távon is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.