Klasszikus

Téli álmok

2015.01.14. 08:00
Ajánlom
Megoszlanak a vélemények arról, gazdasági szempontból sok-e tíz élvonalbeli szimfonikus zenekar egy nyolc és fél milliós városban. Nagyjából ennyi működik Londonban, és bizony, ádáz a verseny a fennmaradásért. A januárban a Művészetek Palotájába látogató világhírű együttes, a Felvilágosodás Korának Zenekara például rugalmas szerkezeti felépítésével, színes műsorstruktúrájával tud az élvonalban maradni, már majdnem három évtizede.

Rugalmas a zenekar szerkezeti felépítése, mert különös módon nem áll élén zeneigazgató, aki személyével meghatározná az együttes jellegét, profilját, akaratlanul is leszűkítve a mozgásteret. E kötetlenség óriási szabadságot biztosít a korhű hangszereken játszó együttesnek, ráadásul sza-bad az út, hogy kizárólag a legjobb karmestereket és szólistákat lássa vendégül, Budapestre is napjaink egyik legjobb orosz baritonjával, Szergej Leiferkusszal jönnek. Zeneigazgató tehát nincs, ehelyett vezető művészek a zászlóvivők, négy világhírű maestro: Simon Rattle, Mark Elder, Fischer Iván és a januári budapesti koncertet is dirigáló Vladimir Jurowski. A zenekar ars poeticájában kiemeli: zenészei nemcsak a rossz értelemben vett rutint tartják elkerülendőnek, hanem arra is gondosan figyelnek, hogy ne legyen több koncertjük, mint amennyire lelkiismeretesen fel tudnak készülni.

Zenehorror

Vannak zenék, amelyeket az ember nem szívesen hallgat sötétben. Ilyen lehet Ligeti György Requiemjének Dies irae tétele, Berlioz Boszorkányszombatja a Fantasztikus szimfóniából, Liszt Haláltánca, valamint Muszorgszkij klasszikusa, az Éj a kopár hegyen, amit a kiváló karmester vezényletével hallhatunk. "Boszorkányok gyülekeznek a hegyen tereferélve, dorbézolva, bujálkodva, és várják urukat, a Sátánt. Mikor bevonul, dallal éltetik, körbeállják trónját, amelyre ő kecske alakjában felül. Amikor a boszorkányok dicshimnusza a megfelelő hőfokra gerjeszti a Sátánt, jelt ad a Boszorkányszombat megkezdésére" - írta egy levelében a szerző. Érdekesség, hogy az a mű, amelyet Éj a kopár hegyen címmel ismerünk, valójában Rimszkij-Korszakov Muszorgszkij halála után készített átdolgozása a darab későbbi, A szorocsinci vásár című operához készült verziójából. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben is felcsendülő szimfonikus költemény eredeti, szerzői változatában csak 1968-ban jelent meg nyomtatásban.

Az együttes repertoárjának magját a 18. század zenéje alkotja - innen az elnevezése -, de ennél jóval színesebb a paletta: ma már Purcelltől az elfeledett Donizetti-operákon keresztül Mahlerig mindent játszanak, a műsorra tűzött művek stílusának megfelelő hangszereken, ezt reprezentálja a zenekar mintegy ötven lemezből álló diszkográfiája is. Budapestre izgalmas orosz programmal érkeznek, többek között Csajkovszkij ritkán hallható, Téli álmok alcímű 1. szimfóniájával. Amellett, hogy az első pultban négy koncertmester váltogatja egymást - egyikük Kati Debretzeni, aki John Eliot Gardiner zenekarában is ugyanezt a pozíciót tölti be -, az együttes "önkormányzó", működése demokratikus alapokon nyugszik: a muzsikusok nem csak zenekari tagok, hanem döntésükkel, szavazataikkal maguk is alakítják az együttes arculatát - amiről nehéz megmondani, valójában milyen. Hiszen a Felvilágosodás Korának Zenekara egyrészt a nagy múltú Glyndebourne-i Operafesztivál rezidens együttese, másrészt sorozataival szinte minden közönségréteget megszólít.

A Royal Festival Hallban és a Queen Elizabeth Hallban rendezett hagyományos koncertek mellett beszélgetéssel, műismertetéssel egybekötött kamarakoncerteket is tartanak. Sőt az éjszakai életben is feltűnnek: szórakozóhelyeken játszanak, itt a közönség beszélgethet, ismerkedhet, az italát fogyaszthatja - ezzel aztán igazán historikusak, hiszen kétszázötven éve hasonló zenehallgatási szokások uralkodtak egyes helyszíneken. Miközben világsztárok zenélnek az együttessel, különlegesen fontos feladatnak, mondhatni, missziónak tekintik koncertsorozataikat, amelyeknek keretében általános iskolákba látogatnak zenélni.

"Vas Leiferkusz"

Legendás művész, Szergej Leiferkusz közreműködésével adja elő a zenekar Muszorgszkij egyetlen befejezett operája, a Borisz Godunov részleteit. A sztárbariton, akit német születésű nagymamája vitt el először a mai szentpétervári Mariinszkij Színházba, e társulat tagjaként töltötte csodálatra méltóan hosszú, több mint négy évtizedes pályájának jelentős részét. Ma az orosz opera- és dalrepertoár egyik legjobb előadójának számít, hiszen anyanyelvén énekli ezeket a műveket, és továbbra is szenvedélyesen tanulja az újabb és újabb szerepeket, darabokat. Pályakezdőként a Vas Leiferkusz becenevet érdemelte ki a társulattól, mert havonta akár tizenkétszer is színpadra lépett a lemezfelvételek, koncertek és turnék mellett. A nyolcvanas évek elején lett a nyugat-európai operajátszás sokat foglalkoztatott szereplője. Mint mondja, úgy érezte magát Nagy-Britanniában, mint egy köröző cápa: a szigetországban végigjárta a legjelentősebb játszóhelyeket, az Angol Nemzeti Operától a Covent Gardenig. Arra a legbüszkébb, hogy nemcsak partnerként és kollégaként találkozott például Luciano Pavarottival, José Carrerasszal, Plácido Domingóval, José Curával, Kiri Te Kanawával és Mirella Frenivel, hanem többükkel baráti kapcsolatot is ápol.

Vladimir Jurowski még csak negyvenes évei elején jár, de már annyi minden történt vele, és olyan gyorsan, hogy talán álmodni sem lehet merészebbet. Édesanyjával, szintén karmester apjával és bátyjával, valamint zongorista nővérével 1990-ben hagyta el a Szovjetuniót, Németországban fejezte be tanulmányait - itt fedezte fel őt Colin Davis -, ma is Berlinben él feleségével és két gyermekével. A nemzetközi porondon huszonhárom esztendősen mutatkozott be, a Wexfordi Operafesztiválon egy elfeledett Rimszkij-Korszakov-művet dirigált, de még ugyanebben az évben a Covent Gardenben is debütált, Verdi Nabuccójával. A kilencvenes évek végén a berlini Komische Oper karmestereként dolgozott évekig, 1999-ben mutatkozott be a New York-i Metropolitanben a Rigoletto dirigenseként, ide azóta három produkcióban tért vissza. Mégis, igazán csak az ezredforduló utáni években futott be, akkor viszont nagyon.

2001-ben kinevezték a Glyndebourne-i Operafesztivál zeneigazgatójának - 2013-ig állt ezen a poszton -, ő vezényelte itt Eötvös Péter egyik operájának ősbemutatóját is 2008-ban. 2003-ban a Londoni Filharmonikusok első vendégkarmestere, négy év múlva pedig első karmestere lett, szerződése 2018-ig szól. Az idei évadban tér vissza a New York-i Filharmonikusokhoz, vezényli továbbá a Bostoni Szimfonikusokat, a Concertgebouw Zenekarát és a Philadelphiai Zenekart. Bár a rendszeresen jógázó és meditáló Jurowskinak bőven kijut a dicsőségből és hírnévből, már eddigi pályájából is kitűnik: nem holmi ügyeletes sztár, hanem felelősségteljes és elhivatott művész, akinek hegyeket megmozgató energiáját, ritmikai pontosságát, magával ragadó zeneiségét említik egyhangúan a kritikák.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Könyv

A Nobel-díjas Kazuo Ishiguro is esélyes a Booker-díjra

Július 27-én kihirdették az egyik legjelentősebb irodalmi díj, a Booker jelöltjeit. A 13 döntős művet 158 könyv közül választotta ki a szakmai zsűri.
Színház

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Vizuál

Liszt Ferenc miniszobra díszíti Szöul főutcáját

Új miniszobrot készített Kolodko Mihály, aki ezúttal egészen Ázsiáig repült, hogy leleplezze legújabb alkotását.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Összművészeti esttel emlékeznek a legendás bűvészre

Rodolfo születésének 110. évfordulója alkalmából, augusztus 8-án Zene+Bűvölet címmel rendeznek összművészeti estet a Várkert Bazárban, ahol fellép a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Junior Prima Díjas zongoraművész, Vida Monika Ruth.
Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.