Klasszikus

Tenor, foci, almacsutka, fődíj

2008.06.30. 00:00
Ajánlom
Egy ifjú magyar énekes nyerte a brüsszeli Erzsébet Királynő Nemzetközi Énekversenyt. A második fordulót és a döntőt szerte a világon sokan látták. Brickner Szabolcsot, a rakétasebességgel induló ifjú művészt Brüsszelben értük utol.

Brickner Szabolcs (foto: Laurent Friob)

Fidelio Súgó: Azon énekesek közül való vagy, akik muzsikusok is, ráadásul mintha nemcsak szívvel és testtel, de aggyal is muzsikálnál. Mi foglalkoztat a győzelem után pár nappal?

Brickner Szabolcs: Sok dolgom van: két tucat ügynöktől kaptam ajánlatot, és el kell döntenem, hogy kikkel dolgozzak, ami korántsem könnyű feladat, mivel csak egy-kettőt ismerek közülük. Rengeteg interjú készül velem, naponta akár több is. Ezen kívül nagyon sok koncertem van, többségük zenekaros szólóest, úgyhogy ezekre mind teljes odaadással készülök. Tehát teljesen lekötnek itt júliusig – még a foci eb meccseit sem tudom mind megnézni, pedig egész évben vártam rájuk! De hát én akartam ezt, és persze, egy percig sem bánom.

FS: Meglepett a döntős műsorod: a Revelge és az Um Mitternacht baritondalok, az első iszonyatos strapa és semmi líra sincs benne, csak halálos csontzene, a másikat meg nemcsak poézissel, de levegőkkel is kell bírni. Neked nagyszerűen sikerült – mit tesz a fafúvós előélet –, de úgy érzem, sokat kockáztattál, miközben az elvont Mahler helyett csillogó tenorszámokkal is felléphettél volna...

BSZ: Ez a verseny arról is híres, hogy komplex énekeseket keresnek. Arra törekedtem, hogy minél színesebb programmal álljak elő, minél több oldalam mutassam, több (ezúttal éppenséggel öt) nyelven énekeljek. Volt, aki a fi náléban kizárólag áriákkal csillogtatta a hangját. Én nem ezt az utat választottam.

FS: Annyira komoly ez a verseny, hogy még a színfalak mögötti vízivást és orrfúvást is közvetítik? Mitől félnek, talán hogy magas C-port szippantotok?!

BSZ: Én sem értettem, miért vettek ott is a kamerák. Ráadásul az almámból akartam egy kicsit enni, de pont’ a csutkájába haraptam, úgyhogy az egész nézőközönség hallhatta és láthatta, amint nagy hanggal kiköpöm a tenyerembe a nemkívánatos részeket…

FS: A záró koncert után egy héttel már megint nem érlek el itthon. Szétszednek az impresszáriók – de vajon a magyarok is?

BSZ: Magyarországról nem kerestek, viszont az Operaház vezetői felhívtak, gratuláltak, s ez nagyon jól esett.

FS: Olvasgattam külföldi fórumokat: megosztottad a nézőket. A rajongók nemcsak gyönyörű hangról, mintaszerűen vezetett frázisokról írnak, hanem meggyőző színpadi jelenlétről is. A Britten-dalban merészen játszottál, az áriákban pedig úgy tűnt, csak a megszólaltatással törődsz, ezért vannak, de ezért természetesek is a gesztusaid.

BSZ: Csak a zenével foglalkoztam, nem terveztem el mozdulatokat. Az, hogy megosztottam a nézőket természetes, hiszen ez egy nagyon szubjektív műfaj. Gondoljunk csak Domingóra vagy Pavarottira: talán a két legnagyobb tenor, de micsoda különbségek! Valaki ezt szereti, valaki azt.
FS: Tenort nem láttam a zsűriben, de mondott-e a neves operisták – Sutherland, Titus, Tomowa-Sintow – közül bárki valami személyeset a nagydíjas magyarnak?

BSZ: Mindenki mondott valami kedveset, de a legmeghatóbb az volt, mikor Tomowa-Sintow nyújtott nekem kezet, s odahúzott magához. Azt súgta a fülembe, hogy "nagy művész" vagyok. Gondolom, nem minden nap bókol így...

FS: Apropó, letűnt nagyok: az életrajzodban mindig aláhúzott Nicolai Geddától mit tanultál?

BSZ: Rengeteget, főleg énektechnikai elemeket, s most is "táplálkozom belőle".

FS: Mennyit énekelsz egy nap, és mennyit skálázol?
BSZ: Általában másfél órát, de sosem mérem az időt. Mindig annyit, amennyi jól esik. A skála nem több 25 percnél.

FS: És mennyit skálázol… klarinéton?

BSZ: Klarinéttanulmányaim számottevő előnyt jelentenek. Én kisiskolás koromtól foglalkozom zenével, míg azok, akik később kezdenek énekléssel foglalkozni, azok számára a szolfézs és a zeneelmélet kötelező behoznivaló, valamikor 18 éves kor táján. De nem kerülöm meg a kérdést, a diplomakoncert utolsó hangja volt az utolsó hang. Immáron hat vagy hét éve. De ezt Kovács Bélának el ne mondd!

FS: Rendben, egy szót sem szólok, csak nyomtatjuk… És végül a legfontosabb: mikor, mit hallunk a világversenygyőztestől idehaza?

BSZ: A következő produkció – ha minden igaz – Gounod operája, a Rómeó és Júlia lesz a Margitszigeten, augusztus 15-én. Itt egy igazi Júlia, feleségem, Hajnóczi Júlia énekli a másik címszerepet!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.
Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.