Klasszikus

Tenor, foci, almacsutka, fődíj

2008.06.30. 00:00
Ajánlom
Egy ifjú magyar énekes nyerte a brüsszeli Erzsébet Királynő Nemzetközi Énekversenyt. A második fordulót és a döntőt szerte a világon sokan látták. Brickner Szabolcsot, a rakétasebességgel induló ifjú művészt Brüsszelben értük utol.

Brickner Szabolcs (foto: Laurent Friob)

Fidelio Súgó: Azon énekesek közül való vagy, akik muzsikusok is, ráadásul mintha nemcsak szívvel és testtel, de aggyal is muzsikálnál. Mi foglalkoztat a győzelem után pár nappal?

Brickner Szabolcs: Sok dolgom van: két tucat ügynöktől kaptam ajánlatot, és el kell döntenem, hogy kikkel dolgozzak, ami korántsem könnyű feladat, mivel csak egy-kettőt ismerek közülük. Rengeteg interjú készül velem, naponta akár több is. Ezen kívül nagyon sok koncertem van, többségük zenekaros szólóest, úgyhogy ezekre mind teljes odaadással készülök. Tehát teljesen lekötnek itt júliusig – még a foci eb meccseit sem tudom mind megnézni, pedig egész évben vártam rájuk! De hát én akartam ezt, és persze, egy percig sem bánom.

FS: Meglepett a döntős műsorod: a Revelge és az Um Mitternacht baritondalok, az első iszonyatos strapa és semmi líra sincs benne, csak halálos csontzene, a másikat meg nemcsak poézissel, de levegőkkel is kell bírni. Neked nagyszerűen sikerült – mit tesz a fafúvós előélet –, de úgy érzem, sokat kockáztattál, miközben az elvont Mahler helyett csillogó tenorszámokkal is felléphettél volna...

BSZ: Ez a verseny arról is híres, hogy komplex énekeseket keresnek. Arra törekedtem, hogy minél színesebb programmal álljak elő, minél több oldalam mutassam, több (ezúttal éppenséggel öt) nyelven énekeljek. Volt, aki a fi náléban kizárólag áriákkal csillogtatta a hangját. Én nem ezt az utat választottam.

FS: Annyira komoly ez a verseny, hogy még a színfalak mögötti vízivást és orrfúvást is közvetítik? Mitől félnek, talán hogy magas C-port szippantotok?!

BSZ: Én sem értettem, miért vettek ott is a kamerák. Ráadásul az almámból akartam egy kicsit enni, de pont’ a csutkájába haraptam, úgyhogy az egész nézőközönség hallhatta és láthatta, amint nagy hanggal kiköpöm a tenyerembe a nemkívánatos részeket…

FS: A záró koncert után egy héttel már megint nem érlek el itthon. Szétszednek az impresszáriók – de vajon a magyarok is?

BSZ: Magyarországról nem kerestek, viszont az Operaház vezetői felhívtak, gratuláltak, s ez nagyon jól esett.

FS: Olvasgattam külföldi fórumokat: megosztottad a nézőket. A rajongók nemcsak gyönyörű hangról, mintaszerűen vezetett frázisokról írnak, hanem meggyőző színpadi jelenlétről is. A Britten-dalban merészen játszottál, az áriákban pedig úgy tűnt, csak a megszólaltatással törődsz, ezért vannak, de ezért természetesek is a gesztusaid.

BSZ: Csak a zenével foglalkoztam, nem terveztem el mozdulatokat. Az, hogy megosztottam a nézőket természetes, hiszen ez egy nagyon szubjektív műfaj. Gondoljunk csak Domingóra vagy Pavarottira: talán a két legnagyobb tenor, de micsoda különbségek! Valaki ezt szereti, valaki azt.
FS: Tenort nem láttam a zsűriben, de mondott-e a neves operisták – Sutherland, Titus, Tomowa-Sintow – közül bárki valami személyeset a nagydíjas magyarnak?

BSZ: Mindenki mondott valami kedveset, de a legmeghatóbb az volt, mikor Tomowa-Sintow nyújtott nekem kezet, s odahúzott magához. Azt súgta a fülembe, hogy "nagy művész" vagyok. Gondolom, nem minden nap bókol így...

FS: Apropó, letűnt nagyok: az életrajzodban mindig aláhúzott Nicolai Geddától mit tanultál?

BSZ: Rengeteget, főleg énektechnikai elemeket, s most is "táplálkozom belőle".

FS: Mennyit énekelsz egy nap, és mennyit skálázol?
BSZ: Általában másfél órát, de sosem mérem az időt. Mindig annyit, amennyi jól esik. A skála nem több 25 percnél.

FS: És mennyit skálázol… klarinéton?

BSZ: Klarinéttanulmányaim számottevő előnyt jelentenek. Én kisiskolás koromtól foglalkozom zenével, míg azok, akik később kezdenek énekléssel foglalkozni, azok számára a szolfézs és a zeneelmélet kötelező behoznivaló, valamikor 18 éves kor táján. De nem kerülöm meg a kérdést, a diplomakoncert utolsó hangja volt az utolsó hang. Immáron hat vagy hét éve. De ezt Kovács Bélának el ne mondd!

FS: Rendben, egy szót sem szólok, csak nyomtatjuk… És végül a legfontosabb: mikor, mit hallunk a világversenygyőztestől idehaza?

BSZ: A következő produkció – ha minden igaz – Gounod operája, a Rómeó és Júlia lesz a Margitszigeten, augusztus 15-én. Itt egy igazi Júlia, feleségem, Hajnóczi Júlia énekli a másik címszerepet!

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Királyi muzsika – Boldoczki Gábor a Capella Gabettával ad koncertet

A nemzetközi hírű trombitaművész és a Magyarországon már többször fellépő régizenei együttes Versailles című estjükön francia barokk utazásra hívják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Klasszikus ajánló

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus ajánló

Ajándékozzon koncertélményt a Concerto Budapesttel!

A világ legkiválóbb szólistáival, izgalmas és felfedezésre váró remekművekkel várja a Keller András vezette zenekar a közönséget jövőre is. Válasszon a Concerto Budapest ünnepi kínálatából, vásároljon ajándékkártyát vagy koncertjegyet ajándékba!
Klasszikus ajánló

Újévi Díszhangverseny – a Pannon Filharmonikusok adventi ajánlata

Újév. Egy rövid, de gazdagon összetett szó. Magában hordozza a jövő várakozását, az új reményeinket és egy viszonylag hosszú, ámbár gyorsan elröppeni látszó 365 napos időszakot. Újévi üdvözletünket, bizakodásunkat és vágyainkat töltjük ilyenkor a pezsgőspoharakba, amelyekhez Pécs legrangosabb társadalmi eseményén újra ünnepi klasszikus muzsika társul.