Klasszikus

Teremtette!

2016.01.01. 11:09
Ajánlom
Haydn-oratóriummal kezdeni az új évet – ez ma már egyszerre szép hagyomány és szerencsét hozó kabala a budapesti koncertközönség körében. Jobban nem is indulhatna a 2016-os esztendő!

Tegnap indult innen Budára ama' nagy nevű Haydn Muzsikus-Doktor és Direktor, hogy a Nádor Ispányné Ő Császári Hertzegsége parantsolatjára el énekeltesse 's el muzsikáltassa a „Teremtés” név alatt esméretes remek munkáját, Nádor Ispányunk születése' napján, melly Mártziusnak 9-ikén leszsz.

1800. február 17-i számában így tudatta olvasóival a Bécsi Magyar Hírmondó, hogy kevesebb mint két esztendővel A teremtés legelső, zártkörű, s egy évvel az oratórium első nyilvános bécsi előadása után az idős mester és máris „esméretes” remekműve elindult Pest-Buda felé. S persze rendben meg is érkezett: a nádori születésnap előestéjén, március 8-án a budai várban valóban ő irányította A teremtés (vagy korabeli magyar címváltozata szerint: Az alkotás) első magyarországi megszólaltatását.

Fischer Ádám

Fischer Ádám (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Matinékoncerten A teremtés

Immár nemcsak az újév estéjén megrendezendő Haydn-hangverseny számít hagyománynak, de 2010 óta az ezt megelőző matinékoncert is, melyen a gyermekközönség is megismerheti A teremtés legjellemzőbb, s egyúttal leghatásosabb részleteit. Így lesz ez 2016 legelső napján is, amikor Fischer Ádám a majd az este során is fellépő zenekarával, valamint Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián közreműködésével fogja játékra hívni a délutáni koncert nyílt szellemű közönségét. A gyermekek bevonása, az egyes részletek lehetséges előadásmódjainak bemutatása és közös megbeszélése, s persze nem utolsósorban a Haydn oratóriumában felvonultatott állatvilág egyik-másik példányának érzékletes mulatságos zenei megelevenítése borítékolhatóan most is hasznos mulatságnak bizonyul majd. Jól megfelelve Fischer Ádám eredeti szándékának, azaz bemutatva, hogy az előadóművész, de éppígy a mindenkori közönség is része az alkotási folyamatnak.

A teremtés hazai előadás-története ilyesformán a nádori házaspár, József főherceg és cárleányi felesége, Alekszandra Pavlovna Haydn iránt táplált közös rokonszenvének köszönhette a maga – nem is annyira szerény – kezdeteit. A rákövetkező bő két évszázad során a hatalmas mű újra és újra megjelent a fővárosi koncertprogramon, s a zenészek elkötelezettsége meg a különböző Haydn-évfordulók még akkor sem engedték elenyészni A teremtés hazai kedveltségét, amikor a mű, s egyáltalán az oratórium egész műfajának vallásos jegyei a legkevésbé sem álltak összhangban a kultúrpolitika hivatalos főirányával.

A teremtés az 1800-táji uralkodó osztályok felhőtlen optimizmusát tükrözi

– biggyesztették az ilyen és ehhez hasonló, kötelezően vonalas értelmezéseket a zenetudósok meg a derék ismeretterjesztők Haydn remekéhez, de ez persze fikarcnyit se számított ahhoz képest, hogy a Genezis történetét jelenetező mű időről időre megszólalhatott Ferencsik János vagy, mondjuk, Erdélyi Miklós vezénylete alatt.

Az oratórium tehát, melyet éppenséggel az említett Erdélyi Miklós a művészet történetének egyik legbátrabb alkotásaként méltatott, időről időre felhangzott a fővárosi közönség előtt, ám aligha tévedünk, ha visszatekintve megállapítjuk: 2008. január elsején A teremtés hazai kultusza új szintre emelkedett. Fischer Ádám legelső Müpa-beli Teremtés-koncertje, majd ennek gyakorlattá válása, s mára immár hagyománnyá nemesülése túlzás nélkül sok ezer koncertlátogató viszonyát tette elmélyültebbé és meghittebbé e remekművel.

Stafétaváltás az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar élén

Az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar 1987-ben Fischer Ádám kezdeményezésére alakult meg osztrák és magyar zenészek részvételével, s ahogy azt az alapítás éve is jelzi: a zenekar létrejötte egyszerre szolgálta Haydn kultuszának ápolását, valamint a vasfüggönyt átszakító muzsikusi együttműködés erősödését. Ott előadni Haydn műveit, ahol keletkeztek, s akkora apparátussal, amekkorára íródtak – ezzel az ambícióval indult útjára az együttes, amely aztán másfél évtized leforgása alatt lemezre rögzítette a mester valamennyi szimfóniáját, s miközben a kismartoni Haydn Fesztivál rezidens zenekaraként működtek, Fischer Ádám muzsikusai meghódították a nagyvilág megannyi klasszikus zenei rendezvénysorozatát, a BBC londoni Proms-koncertjeitől a New York-i Mostly Mozart fantázianevű fesztiválig. A zenekar vezető karmesteri tisztét 2015 őszén a nagyszerű csellista, Nicolas Altstaedt vette át, ám az alapító és együttesének kapcsolata így is szoros marad: Fischer Ádám tiszteletbeli karmesterként dolgozik tovább az Osztrák-Magyar Haydn Zenekarral.

Florian Boesch

Florian Boesch

Az évek során persze történtek kisebb-nagyobb változások: megjelent a gyermekmatiné rokonszenves kísérőrendezvénye, volt esztendő, amikor A teremtés helyett Az évszakok, Fischer Ádám helyett pedig más nagyszerű dirigens szerepelt az újévi Haydn-koncerten. De a zenészeket, az énekeseket és – korántsem mellesleg – a közönséget összekapcsoló közös vállalkozás lényege, felvillanyozó szellemisége mindeközben mit se változott! A 2016-os esztendő koncertjeinek sorozatát most újra a „klasszikus” páros, azaz Fischer Ádám és A teremtés fogja megnyitni. A karmester által majd' harminc éve életre hívott Osztrák-Magyar Haydn Zenekar mellett énekkar gyanánt ezúttal a Bécsi Állami Operaház Kórusa szerepel majd, no és természetesen lesznek még remek szólisták hazulról és külföldről egyaránt. S hogy mindezek a közreműködők tökéletesen együttműködjenek, mi pedig boldog tanúi lehessünk majd A teremtés közös újrateremtésének, arra Fischer Ádám csorbítatlan motivációja lesz a garancia. Hiszen ahogy a karmester három éve válaszolt A teremtés iránti elkötelezettségét, s motivációjának frissességét firtató újságírói kérdésre:

Az élet túl rövid ahhoz, hogy ebből rutin válhasson. Ráadásul minél több emberrel dolgozom együtt a darabon az évek során, annál több friss és korábban nem tapasztalt ötlet kerül felszínre, amelyekkel egymást segítjük az alkotásban.

S nekünk semmi okunk kételkedni abban, hogy ez most is ugyanígy történik majd.

Olvasson tovább Fischer Ádámról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Könyv

Csínyek és csodák

Nem egy Jón Kalman Stefánsson-műről beszélnénk, ha nem járná át a fejezeteket az idő múlása felett érzett, mélyen átélhető melankólia, amellett, hogy újra és újra felnevetünk a gyerekgondolkodás keresetlen őszinteségén meg a komikus helyzetek során.
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.