Klasszikus

Teremtette!

2016.01.01. 11:09
Ajánlom
Haydn-oratóriummal kezdeni az új évet – ez ma már egyszerre szép hagyomány és szerencsét hozó kabala a budapesti koncertközönség körében. Jobban nem is indulhatna a 2016-os esztendő!

Tegnap indult innen Budára ama' nagy nevű Haydn Muzsikus-Doktor és Direktor, hogy a Nádor Ispányné Ő Császári Hertzegsége parantsolatjára el énekeltesse 's el muzsikáltassa a „Teremtés” név alatt esméretes remek munkáját, Nádor Ispányunk születése' napján, melly Mártziusnak 9-ikén leszsz.

1800. február 17-i számában így tudatta olvasóival a Bécsi Magyar Hírmondó, hogy kevesebb mint két esztendővel A teremtés legelső, zártkörű, s egy évvel az oratórium első nyilvános bécsi előadása után az idős mester és máris „esméretes” remekműve elindult Pest-Buda felé. S persze rendben meg is érkezett: a nádori születésnap előestéjén, március 8-án a budai várban valóban ő irányította A teremtés (vagy korabeli magyar címváltozata szerint: Az alkotás) első magyarországi megszólaltatását.

Fischer Ádám

Fischer Ádám (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Matinékoncerten A teremtés

Immár nemcsak az újév estéjén megrendezendő Haydn-hangverseny számít hagyománynak, de 2010 óta az ezt megelőző matinékoncert is, melyen a gyermekközönség is megismerheti A teremtés legjellemzőbb, s egyúttal leghatásosabb részleteit. Így lesz ez 2016 legelső napján is, amikor Fischer Ádám a majd az este során is fellépő zenekarával, valamint Rácz Rita, Megyesi Zoltán és Cser Krisztián közreműködésével fogja játékra hívni a délutáni koncert nyílt szellemű közönségét. A gyermekek bevonása, az egyes részletek lehetséges előadásmódjainak bemutatása és közös megbeszélése, s persze nem utolsósorban a Haydn oratóriumában felvonultatott állatvilág egyik-másik példányának érzékletes mulatságos zenei megelevenítése borítékolhatóan most is hasznos mulatságnak bizonyul majd. Jól megfelelve Fischer Ádám eredeti szándékának, azaz bemutatva, hogy az előadóművész, de éppígy a mindenkori közönség is része az alkotási folyamatnak.

A teremtés hazai előadás-története ilyesformán a nádori házaspár, József főherceg és cárleányi felesége, Alekszandra Pavlovna Haydn iránt táplált közös rokonszenvének köszönhette a maga – nem is annyira szerény – kezdeteit. A rákövetkező bő két évszázad során a hatalmas mű újra és újra megjelent a fővárosi koncertprogramon, s a zenészek elkötelezettsége meg a különböző Haydn-évfordulók még akkor sem engedték elenyészni A teremtés hazai kedveltségét, amikor a mű, s egyáltalán az oratórium egész műfajának vallásos jegyei a legkevésbé sem álltak összhangban a kultúrpolitika hivatalos főirányával.

A teremtés az 1800-táji uralkodó osztályok felhőtlen optimizmusát tükrözi

– biggyesztették az ilyen és ehhez hasonló, kötelezően vonalas értelmezéseket a zenetudósok meg a derék ismeretterjesztők Haydn remekéhez, de ez persze fikarcnyit se számított ahhoz képest, hogy a Genezis történetét jelenetező mű időről időre megszólalhatott Ferencsik János vagy, mondjuk, Erdélyi Miklós vezénylete alatt.

Az oratórium tehát, melyet éppenséggel az említett Erdélyi Miklós a művészet történetének egyik legbátrabb alkotásaként méltatott, időről időre felhangzott a fővárosi közönség előtt, ám aligha tévedünk, ha visszatekintve megállapítjuk: 2008. január elsején A teremtés hazai kultusza új szintre emelkedett. Fischer Ádám legelső Müpa-beli Teremtés-koncertje, majd ennek gyakorlattá válása, s mára immár hagyománnyá nemesülése túlzás nélkül sok ezer koncertlátogató viszonyát tette elmélyültebbé és meghittebbé e remekművel.

Stafétaváltás az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar élén

Az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar 1987-ben Fischer Ádám kezdeményezésére alakult meg osztrák és magyar zenészek részvételével, s ahogy azt az alapítás éve is jelzi: a zenekar létrejötte egyszerre szolgálta Haydn kultuszának ápolását, valamint a vasfüggönyt átszakító muzsikusi együttműködés erősödését. Ott előadni Haydn műveit, ahol keletkeztek, s akkora apparátussal, amekkorára íródtak – ezzel az ambícióval indult útjára az együttes, amely aztán másfél évtized leforgása alatt lemezre rögzítette a mester valamennyi szimfóniáját, s miközben a kismartoni Haydn Fesztivál rezidens zenekaraként működtek, Fischer Ádám muzsikusai meghódították a nagyvilág megannyi klasszikus zenei rendezvénysorozatát, a BBC londoni Proms-koncertjeitől a New York-i Mostly Mozart fantázianevű fesztiválig. A zenekar vezető karmesteri tisztét 2015 őszén a nagyszerű csellista, Nicolas Altstaedt vette át, ám az alapító és együttesének kapcsolata így is szoros marad: Fischer Ádám tiszteletbeli karmesterként dolgozik tovább az Osztrák-Magyar Haydn Zenekarral.

Florian Boesch

Florian Boesch

Az évek során persze történtek kisebb-nagyobb változások: megjelent a gyermekmatiné rokonszenves kísérőrendezvénye, volt esztendő, amikor A teremtés helyett Az évszakok, Fischer Ádám helyett pedig más nagyszerű dirigens szerepelt az újévi Haydn-koncerten. De a zenészeket, az énekeseket és – korántsem mellesleg – a közönséget összekapcsoló közös vállalkozás lényege, felvillanyozó szellemisége mindeközben mit se változott! A 2016-os esztendő koncertjeinek sorozatát most újra a „klasszikus” páros, azaz Fischer Ádám és A teremtés fogja megnyitni. A karmester által majd' harminc éve életre hívott Osztrák-Magyar Haydn Zenekar mellett énekkar gyanánt ezúttal a Bécsi Állami Operaház Kórusa szerepel majd, no és természetesen lesznek még remek szólisták hazulról és külföldről egyaránt. S hogy mindezek a közreműködők tökéletesen együttműködjenek, mi pedig boldog tanúi lehessünk majd A teremtés közös újrateremtésének, arra Fischer Ádám csorbítatlan motivációja lesz a garancia. Hiszen ahogy a karmester három éve válaszolt A teremtés iránti elkötelezettségét, s motivációjának frissességét firtató újságírói kérdésre:

Az élet túl rövid ahhoz, hogy ebből rutin válhasson. Ráadásul minél több emberrel dolgozom együtt a darabon az évek során, annál több friss és korábban nem tapasztalt ötlet kerül felszínre, amelyekkel egymást segítjük az alkotásban.

S nekünk semmi okunk kételkedni abban, hogy ez most is ugyanígy történik majd.

Olvasson tovább Fischer Ádámról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.