Klasszikus

Tessék az új zenét!

2005.10.27. 00:00
Ajánlom
Lehet, hogy túl sok volt Budapest közönségének az idei Őszi Fesztivál káprázatosan gazdag programja: az eseménysorozat utolsó napján mindenesetre fél ház előtt volt kénytelen játszani a világ egyik legjobb kortárszenei együttese, az Ensemble Modern. Pedig nem csak miattuk, hanem az elhangzott művek miatt is érdemes volt elmenni a Művészetek Palotája Fesztivál Színházába. Két kiemelkedő mai szerző, Helmut Lachenmann és Nicolaus A. Huber zenéjét hallhattuk.

A két komponista pályája közt sok a hasonlóság. Mindketten Németországban születtek a harmincas években: Lachenmann 1935-ben, Stuttgartban, Huber 1939-ben, Passauban. Mindketten tanultak Luigi Nonónál Velencében, dolgoztak elektronikus zenei stúdióban és mindkettőjüket szoros szálak fűzték a darmstadti iskolához. Az is fontos párhuzam kettejük munkássága közt, hogy évtizedek óta tanítanak zeneszerzést.

Lachenmann és Huber zenei nyelvének, zeneszerzői gondolkodásának hasonlóságairól már bajosabb nyilatkozni – ehhez egyik szerző életművét sem ismerem eléggé. Mindazonáltal a koncerten elhangzott mindhárom ensemble-darab nagyjából azonos zenei szókinccsel él. Lachenmann „hangszeres konkrét zenének” nevezi saját muzsikáját: ahogy a musique concrète a bennünket körülvevő hangokból, zajokból konstruált zenét az ötvenes években, úgy Lachenmann a hangszerek újszerű, nem hagyományos megszólaltatási módjait keresi, és az így létrejövő hangzásokból építkezik.

Huber 1981-ben írt Hat bagatellje is számos izgalmas hangzást sorakoztat fel. Ízelítőül néhány: a hegedű lábán meghúzott hangok; az oboa egy egész percig kitartott hangja, mely folyamatosan változtatja a színét attól függően, milyen a fogással játssza az előadó; csengő, amelyet a karmester szólaltat meg. Az a régi megfigyelés is beigazolódott, miszerint ha egy pisztoly van a színpadon, akkor az el fog sülni: a negyedik tételben a nagybőgős rántott revolvert.

Lachenmann másféle extremitásokkal ér el nagy hatást. Ő megelégszik a szokásos zenekari hangszerekkel, csakhogy az esetek 90 százalékában „nem rendeltetésszerűen” használja őket. Csak néhány jellemző példa: a brácsisták többek közt a hangszer oldalán, a húrtartón, a lábon túl és a hangolókulcson is játszanak; a fúvósok gyakran hang nélkül, csak levegőt fújnak, később kiveszik a fúvókát és közvetlenül a hangszer testébe fújnak, vagy épp tenyerükkel hozzák rezgésbe a légoszlopot – ez utóbbi a trombita esetében egészen különös, pizzicato-szerű hangzást eredményez.

A szünet előtt az 1982–84-ben komponált Mouvement (– vor der Erstarrung) hangzott el. Magyarul többféleképpen is visszaadható a darab címe (a „mouvement” szó ugyanis nem csak mozgást, mozdulatot jelent, hanem – zenei műszóként – tételt is): Mozgás (– a dermedtség előtt). A műben az imént felsorolt effektusokból – és még számos más, hagyományosabb vagy új hangzásból – egy minden ízében élő, magával ragadó zenei folyamat jön létre. Izgalmas a szövet polifóniája, követhetőek az irányok: egy világos, háromrészes szerkezet rajzolódik ki. Lachenmann igazi hedonista módjára halmozza az érdekesebbnél érdekesebb hangzásokat. Vonzó a darab játékossága és az előadás látványossága is.

Amikor azonban a szünet után Lachenmann a közelmúltban írt Concertini című szerzeményében ugyanazokat az effektusokat és ugyanazt a kompozíciós technikát üdvözölhettem, mint a két évtizeddel korábbi műben, nagyon hamar lelohadt a lelkesedésem. Lám, már Lachenmann, az avantgarde nagy harcosa is „másodlagos frissességű áruval” kereskedik!

Akkor hát hol kapható a hamvas új zene?

(2003. október 23. 19:30 Művészetek Palotája Fesztivál Színház – Budapesti Őszi Fesztivál – Az Ensemble Modern hangversenye; Huber: Sechs Bagatellen; Lachenmann: Mouvement (– vor der Erstarrung); Concertini; vez.: Brad Lubman)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Jazz/World

Náray Erika újra a legnagyobb izraeli popdíva dalait énekli

December 21-től négy alkalommal hallhatjuk Náray Erika koncertszínházi estjét, amely Ofra Haza előtt tiszteleg. Hogyan lehet megidézni egy olyan művészt, akit ma szinte istennőként tisztelnek rajongói?
Vizuál

Hundertwasser, "a varázslatos különc" és az ablakból álló házak

Kilencven éve, 1928. december 15-én született Friedensreich Hundertwasser osztrák festő és grafikus, épülettervező, a 20. század egyik legkülönösebb képzőművésze. 
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus erasmus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mindenki bűnös, aki bűnt követ el?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának december 8-i adásában Székely Csaba legújabb, a tízparancsolat ihlette színdarabjáról, a 10-ről beszélgetünk, amelynek színrevitele a Radnóti Színházban készül.
Klasszikus karácsony

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Klasszikus hír

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.