Klasszikus

Teuton méltóság – korkedvezménnyel

2006.11.02. 00:00
Ajánlom
Talán mégiscsak jól intézte a sors, hogy lemaradtunk Liszt zongorajátékáról – a mester halála évében Emil Welte már igen közel állt ahhoz, hogy elkészíthesse az első gépzongora-felvételeket –, hiszen így nem a hetvenéves Liszt játéka marad meg emlékezetünkben, hanem az ereje teljében levő – a képzeletünkben.

Nincs mit szépíteni a dolgot: a nyolcvanéves Masur sem ugyanaz az erőtől duzzadó jelenség, mint az, akiért annak idején egy emberként rajongott a New York-i közönség. A teuton méltóság és Sean Connery-féle sárm megmaradt – a reakciók elevensége és legfőképpen a kéz biztonsága viszont már a múlté. Már a koncert első perceiben feltűnt a bal kéz időszakos koordinációs problémája, majd később egyes pillanatokban a pálcát tartó jobb kéznél is megfigyelhető volt ugyanez. Megkockáztatom, egy technikailag nagyobb kihívást jelentő műsor – pl. egy Sacre – akár látványos kudarcba is fulladhatott volna, hiszen néha még a Schumann-zongoraversenyben is rezgett a léc. De legyünk igazságosak: soha nem esett le.

És az összhatást tekintve is legyünk igazságosak: a Londoni Filharmonikus Zenekar mindvégig kezes és szinte gondolatolvasó instrumentumként viselkedett Masur kezében. Nem úgy Helen Huang, aki egy gyönyörű főtémát játszott a Schumann elején – de aztán ez bizonyult játéka legmaradandóbb megmozdulásának: a szétesésre amúgy is hajlamos második tételnek esélye sem volt egyben maradni, a harmadik tételben pedig Huang hiába küzdött, képtelen volt a zenekar egyenrangú partnerévé válni. A Mendelssohn-nyitányt jellemző tétovaság és a zongoraverseny gyakran unalomba fulladó egymást keresése után némileg csalódottan ültem be a koncert második felére. A Brahms-szimfónia ugyanakkor – kivált a második tételtől kezdve – egyre magabiztosabban és magával ragadóbban szólalt meg. Ebben az opuszban már érezni lehetett Masur elképzelésének kiforrottságát, itt a visszafogott gesztusok és a nagy ívekben való gondolkodás masuri világa már nemcsak többé-kevésbé megvalósulni, hanem érvényesülni is tudott. Érezni lehetett, most többről van szó, mint az évtizedes rutin biztonságáról – ez az ember minden pillanatban tudja, hogy mit akar kezdeni a következő öt-tíz perc zenei anyagával, és esze ágában sincs ebből egy jottányit sem engedni a pillanatnyi hatás kedvéért. Izgalmasabb, felemelőbb, érdekesebb Brahms-másodikat többször is hallottam már – összefogottabbat, egységesebbet valószínűleg még soha. A szünetben még tartottam tőle, hogy a koncert végére szegényebbek leszünk egy illúzióval – ám amikor a medvetermetű maestro mögött immár végleg becsukódott a backstage sokadszor kinyíló ajtaja, már annak tudtam örülni, hogy akárcsak öt éve, ismét jó szívvel búcsúzhattunk Masurtól és a Londoniaktól. Reménykedjünk, hogy nem utoljára!

(2006. október 26. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem – A Londoni Filharmonikus Zenekar koncertje; Mendelssohn Hebridák – nyitány, op. 26; Schumann: a-moll zongoraverseny; Brahms II. „ D-dúr szimfónia, op. 73; km.: Helen Huang (zongora); vez.: Kurt Masur)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.