Klasszikus

TévéBartók

2003.10.03. 00:00
Ajánlom
Televíziós szempontból is érdekes a Budapesti Zenei Hetek nyitóhangversenyének közvetítése, igaz, majd egy hét késéssel, de legalább őrizve az őrzendőt. Ugyancsak bonyolult feladatot kellett a tévé munkatársainak megoldani, egyrészt azért, mert a Húsz magyar népdal bemutató volt, készülni lehetett rá, de ismerni nem, pedig nem hátrány, ha a képernyőn azokat lehet látni, akik éppen tesznek is valamit a zene megszólalásáért.

Ebből a szempontból a feladat el volt látva, időnként érezhetően zaklatottak voltak a képváltások, de ennyi belefért, és hogy Kecskés G. László rendező valóban zenére vezényli a kamerákat, azt elég egyértelműen bizonyította a hangverseny második részében elhangzó Concerto alkalmával.

A másik technikai jellegű probléma a mikrofonozás, három mű hangzott el, a Húsz magyar népdalban a nagyzenekar szólistákat és kórust kísért, a két Rapszódiában a zenekar előtt egy hegedűs állt, a második részben pedig csak zenekart kellett mikrofonozni. Ha a koncert zavartalan lefolyása is szempont, akkor valószínűleg a rendelkezésre álló eszközökkel ezt a hármas feladatot nem lehet megoldani. A legrövidebbet a hegedűs Kelemen Barnabás húzta, az ő játékának valóságos színét a televízióból, azt hiszem, nem lehet megállapítani, nekem legalábbis nem sikerült, de valószínű, hogy a Nemzeti Énekkar sem ezt a felvételt fogja referenciaanyagként köröztetni a világban.

Persze a technika meg a közvetítés mind csak mese, körítés, a zenélésnek ezen az estén nagyobb tétje volt. Például hogy sikerül-e Kocsis Zoltánnak meggyőzni a közönséget a Húsz magyar népdal kiemelkedő fontosságáról. Azt hiszem, erre a kérdésre igen a válasz, a koncertet megnézve szerintem botrány, hogy ebből a darabból csak a Bartók összkiadás számára készített lemezfelvétel létezik, pontosabban az a felvétel a botrány, kihúzandó, sürgősen cserélendő.

Két hőse is volt az előadásnak, Gulyás Dénes és Hajnóczy Júlia. Az előbbi beugrással mentette meg az estét, de nemcsak ennyi az érdeme, hanem a zenei pontosság, a kifejezőerő és a keresetlen, természetes népi hang biztos megtalálása. Őszintén szólva Hajnóczy Júlia hangja nekem nem nagyon tetszik, valahogy szoros, feszes, keményen fönt van, de hát annyi tűz, mondanivaló, gazdagság van az énekében, annyi bátorság az előadásmódban, ahogy ez a törékeny lány úgy mer jajongani, mint a valódi parasztasszo-nyok a Bartók-féle fonográfhengereken, hogy azt hiszem, végtelenül mellékes, hogy tetszik-e nekem a hangszíne. Szép hangon, pontatlanul, viszont elég merészen énekelt Kálmándi Mihály, az est negatív hőse pedig Lukin Márta volt, ez a szövegmondás, ez az énektechnika, ez a kellemetlen fekvésben lévő, sipító mezzoszoprán egyszerűen nem közügy, nem tartozik a nyilvánosságra.

Kelemen Barnabás teljesítményét a közvetítés alapján nem merem megítélni. A két Rapszódiában a látvány alapján tisztán játszott, utána pedig megszakasztotta a nézőben a lélegzetet a ráadásként adott Szólószonáta-tétellel, a kérdés így inkább az, hogy ez a fiú nagyon jó hegedűs lesz, vagy már most is az.

A bomba azonban csak ezután robbant, a Concertóval. Tudom, hogy kicsit korai rögtön a nyitóhangverseny alapján nyilatkozni, de az évad egyik nagy eseménye volt, amit a Nemzeti Filharmonikusok produkáltak. Hihetetlen a vonóskar, ahogy állja Kocsis feszített tempóit, és most már nem- csak a hegedűsök kezében gyullad meg a hangszer, de végre a brácsák is teljes értékű szólamot jelentenek, mondjuk az ötödik tételben. És a fafúvók a másodikban, de mindvégig, különös tekintettel az első klarinétos Szatmári Zsoltra, és a kürtök, ez a tökéletes biztonság általában is a szólamoknál, amitől a virtuozitás mégis csak eszköz marad, merthogy ilyen Concerto-előadást aligha látott eddig még a Zeneakadémia. És televízióra is csak ritkán vesznek föl hasonlót a világban. Ha egyáltalán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.