Klasszikus

The Jazz Crusaders – Lighthouse ’68

2004.10.28. 00:00
Ajánlom
A Jazz Crusaders iskolai zenekarként kezdte pályafutását a texasi Houstonban Modern Jazz Sextet néven. Henderson, Felder, Sample és Hooper alkotta az együttes magvát. Az állandóan változó bőgősök mellett – ez mindvégig megmaradt a zenekar jellegzetességeként – a fuvolista, később nagy hírnévre szert tett Hubert Laws is tagja volt az akkori együttesnek, amelynek tagjai 1958-ban egy négy autóból álló konvojban elindultak meghódítani a nagyvilágot.

Los Angelesi és Las Vegasi mulatókban játszottak rhythm & bluest, azaz nagyvárosi néger (tánc)zenét. Földijük, a szaxofonos Curtis Amy 1961-ben elintézett nekik egy meghallgatást Dick Bocknál, a Pacific Jazz vezetőjénél. Bock és cége az előző évtized egyik ismert vállalkozása volt, mivel a nyugati part éppen divatos west coast stílusának egyik meghatározó márkája lett olyan sztárokkal, mint Gerry Mulligan, Shorty Rogers vagy Chet Baker.

A Jazz Crusaders meghallgatása sikeres volt, éppúgy, mint Pacific Jazz albumaik, különösen a harmadik, szintén a mi lemezünk helyszínén készített 1962-es At The Lighthouse album. A lemez fő attrakciója a trombonos Wayne Henderson Congolese Sermon című darabja lett, amely gospel zenei, ill. modális jazz elemeket kombinált. A Lighthouse, egy használaton kívüli világítótorony jazzklubként a west coast jazz egyik fő helyszíne lett: az ’50-es évek közepétől itt tanyázott a környék legjobb jazzmuzsikusaiból álló Lighthouse All Stars, maratoni jam session-öket tartva, emellett a hely számtalan kiváló, élő lemezfelvétel helyszíne volt. 1966-ban is kiadtak egy Lighthouse albumot a Jazz Crusaders-szel, melynek szintén nagyon jó fogadtatása volt. Ennek a kiváló, még zömében tiszta jazz lemeznek a húzó darabja Henderson Scratch című kompozíciója lett, amely szintén erős afro-amerikai, időközben a tánczenében teret hódított, főleg ritmikai hatásokat mutatott.

Dolgozatunk témája, a harmadik Lighthouse album azt az átmenetet kapja el, amikor az együttes még játszik 4/4-es, swinges jazz ritmusokat, sőt a jazz modális vonulatait is kóstolgatja, de már egyre több a 8/8-os lüktetésű kompozició, a rhythm & bluesból, gospel zenéből származó ritmus, harmónia- és dallamfordulatokkal. A zenekarban ekkor Buster Williams bőgőzött, aki hamarosan New Yorkba költözött, mert ekkor már a Herbie Hancock Sextet tagja is volt. Williams egyébként három kompozicióval is szerepel a lemezen. A Native Dancer modális 4/4-es jazz, a The Emperor 8/8-os modális jazz, a Shadows pedig a CD egyetlen balladája. Itt jegyezzük meg, hogy az LP változathoz képest 4 darabbal gazdagodott a kiadás. John Coltrane Impressions-e up tempo modális jazz, Henderson Cathy-je 8/8-os modális jazz, míg a további darabok nagyrészt az akkor divatos, azóta elfeledett boogaloo ritmusban megszólaló, sok-sok „amen fordulatot” tartalmazó, az együttes későbbi stílusában meghatározó elemet tartalmaznak. A Tough Talk például egy egyszerű blues egy rafinált harmóniai fordulattal, a Third Principle pedig a modális jazz és a gospel világ fúziós kísérlete. A Beatles Eleanor Rigby-je nyilván a közönség kegyeit keresi, de gusztusos feldolgozás.

Az együttes nemsokára elhagyta nevéből a jazz szót, ami a ’70-es évek elején a túlélés szempontjából érthető volt, és egyre konzekvensebben követte az általuk már korábban is kóstolgatott r&b vonalat. Az együttest a végén már csak két tag képviselte – a többiek egyénileg keresték és találták meg boldogulásukat. A ma 70 év körüli tagok közül a fúvósok korábbi sikereik dacára már nem aktívak, Buster Williams még mindig az egyik legkeresettebb jazzbőgős, Joe Sample pedig sorra adja ki sikeres szólóalbumait.

Természetesen őrzöm a kiadás LP változatát, és nagyon örülök a CD kiadásnak, hiszen nem tudok elfogulatlanul írni ifjúságom egyik kedvenc zenekaráról, amely zeneileg és harsona sovinizmusomban is nagy hatással volt rám.

The Jazz Crusaders: Wayne Henderson (trombon), Wilton Felder (tenor szaxofon), Joe Sample (zongora), Buster Williams (bőgő), Stix Hooper (dobok)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szereted a klasszikus zenét? Akkor olvasd el ezeket a regényeket!

Az üveggyöngyjáték, Felhőatlasz, Doktor Faustus. Összegyűjtöttünk néhány alkotást a világirodalomból, amelyek zenéről, zenészekről szólnak.
Zenés színház

Új megoldást dolgozott ki a Met közönsége elvesztésének megállítására

Történetében először újfajta műsorrenddel várja közönséget a több mint százéves New York-i Metropolitan Opera a 2019-2020-as évadtól kezdődően.
Vizuál

Itthon és külföldön is megosztja a kritikusokat a Napszállta

A látványvilágtól mindenki el van ájulva, ám Nemes Jeles László legújabb filmjének forgatókönyvét sokan kritizálják. Egyben minden írás egyetért: a Napszállta nehéz, bonyolult film.
Klasszikus

Vásáry Tamást 85 szál rózsával köszöntötték a Zeneakadémián

Az ünnepi eseményen a 85 éves zongoraművész az idén 75 éves Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara évadnyitó koncertjét dirigálta.
Zenés színház

Nézze meg, hogy lepték meg Anna Nyetrebkót a Met-ben!

Ön emlékszik rá, hogy az Aida melyik jelenetében hangzik el a Boldog szülinapot? Először Anna Nyetrebkónak sem derengett.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus évadkezdés

Születésnap, Händel és stand-up komikus az Óbudai Danubia új évadában

Továbbra is szeretnék megtartani a fiatalos lendületüket, és örülnek, ha a műsoraikkal újat mutathatnak a régi és az új koncertlátogatóknak. Az Óbudai Danubia Zenekar fennállásuk 25. évfordulóját december 30-án ünneplik, új évadot is hirdettek.
Klasszikus játék

Járt már a Vigadóban koncerten? Most itt a lehetőség!

Játsszon a Fidelióval, és legyen ott a Liszt Ferenc Kamarazenekar ünnepi hangversenyén, az NKA 25 Fesztivál eseményén szeptember 25-én a Vigadó dísztermében!
Klasszikus lemez

Miért vigasztaló mégis a szomorú muzsika?

Ars Lachrimarum, az az „A könnyek művészete” címmel készített lemezt Szászvárosi Sándor és Nagy Csaba. Olyan reneszánsz zeneszerzők szólalnak meg viola da gambán és lanton, mint John Dowland, Diego Ortiz és Guillaume Dufay.
Klasszikus fotó

Így vált élménnyé a tömegközeledés a Budapesti Vonósokkal

Több tucatnyi fővárosi hallgatta a Budapesti Vonósok koncertjét az M4 metró Kálvin téri megállójában szeptember 17-én. Íme két fotó!
Klasszikus hír

Vásáry Tamást 85 szál rózsával köszöntötték a Zeneakadémián

Az ünnepi eseményen a 85 éves zongoraművész az idén 75 éves Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara évadnyitó koncertjét dirigálta.