Klasszikus

The Jazz Crusaders – Lighthouse ’68

2004.10.28. 00:00
Ajánlom
A Jazz Crusaders iskolai zenekarként kezdte pályafutását a texasi Houstonban Modern Jazz Sextet néven. Henderson, Felder, Sample és Hooper alkotta az együttes magvát. Az állandóan változó bőgősök mellett – ez mindvégig megmaradt a zenekar jellegzetességeként – a fuvolista, később nagy hírnévre szert tett Hubert Laws is tagja volt az akkori együttesnek, amelynek tagjai 1958-ban egy négy autóból álló konvojban elindultak meghódítani a nagyvilágot.

Los Angelesi és Las Vegasi mulatókban játszottak rhythm & bluest, azaz nagyvárosi néger (tánc)zenét. Földijük, a szaxofonos Curtis Amy 1961-ben elintézett nekik egy meghallgatást Dick Bocknál, a Pacific Jazz vezetőjénél. Bock és cége az előző évtized egyik ismert vállalkozása volt, mivel a nyugati part éppen divatos west coast stílusának egyik meghatározó márkája lett olyan sztárokkal, mint Gerry Mulligan, Shorty Rogers vagy Chet Baker.

A Jazz Crusaders meghallgatása sikeres volt, éppúgy, mint Pacific Jazz albumaik, különösen a harmadik, szintén a mi lemezünk helyszínén készített 1962-es At The Lighthouse album. A lemez fő attrakciója a trombonos Wayne Henderson Congolese Sermon című darabja lett, amely gospel zenei, ill. modális jazz elemeket kombinált. A Lighthouse, egy használaton kívüli világítótorony jazzklubként a west coast jazz egyik fő helyszíne lett: az ’50-es évek közepétől itt tanyázott a környék legjobb jazzmuzsikusaiból álló Lighthouse All Stars, maratoni jam session-öket tartva, emellett a hely számtalan kiváló, élő lemezfelvétel helyszíne volt. 1966-ban is kiadtak egy Lighthouse albumot a Jazz Crusaders-szel, melynek szintén nagyon jó fogadtatása volt. Ennek a kiváló, még zömében tiszta jazz lemeznek a húzó darabja Henderson Scratch című kompozíciója lett, amely szintén erős afro-amerikai, időközben a tánczenében teret hódított, főleg ritmikai hatásokat mutatott.

Dolgozatunk témája, a harmadik Lighthouse album azt az átmenetet kapja el, amikor az együttes még játszik 4/4-es, swinges jazz ritmusokat, sőt a jazz modális vonulatait is kóstolgatja, de már egyre több a 8/8-os lüktetésű kompozició, a rhythm & bluesból, gospel zenéből származó ritmus, harmónia- és dallamfordulatokkal. A zenekarban ekkor Buster Williams bőgőzött, aki hamarosan New Yorkba költözött, mert ekkor már a Herbie Hancock Sextet tagja is volt. Williams egyébként három kompozicióval is szerepel a lemezen. A Native Dancer modális 4/4-es jazz, a The Emperor 8/8-os modális jazz, a Shadows pedig a CD egyetlen balladája. Itt jegyezzük meg, hogy az LP változathoz képest 4 darabbal gazdagodott a kiadás. John Coltrane Impressions-e up tempo modális jazz, Henderson Cathy-je 8/8-os modális jazz, míg a további darabok nagyrészt az akkor divatos, azóta elfeledett boogaloo ritmusban megszólaló, sok-sok „amen fordulatot” tartalmazó, az együttes későbbi stílusában meghatározó elemet tartalmaznak. A Tough Talk például egy egyszerű blues egy rafinált harmóniai fordulattal, a Third Principle pedig a modális jazz és a gospel világ fúziós kísérlete. A Beatles Eleanor Rigby-je nyilván a közönség kegyeit keresi, de gusztusos feldolgozás.

Az együttes nemsokára elhagyta nevéből a jazz szót, ami a ’70-es évek elején a túlélés szempontjából érthető volt, és egyre konzekvensebben követte az általuk már korábban is kóstolgatott r&b vonalat. Az együttest a végén már csak két tag képviselte – a többiek egyénileg keresték és találták meg boldogulásukat. A ma 70 év körüli tagok közül a fúvósok korábbi sikereik dacára már nem aktívak, Buster Williams még mindig az egyik legkeresettebb jazzbőgős, Joe Sample pedig sorra adja ki sikeres szólóalbumait.

Természetesen őrzöm a kiadás LP változatát, és nagyon örülök a CD kiadásnak, hiszen nem tudok elfogulatlanul írni ifjúságom egyik kedvenc zenekaráról, amely zeneileg és harsona sovinizmusomban is nagy hatással volt rám.

The Jazz Crusaders: Wayne Henderson (trombon), Wilton Felder (tenor szaxofon), Joe Sample (zongora), Buster Williams (bőgő), Stix Hooper (dobok)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.