Klasszikus

The Jazz Crusaders – Lighthouse ’68

2004.10.28. 00:00
Ajánlom
A Jazz Crusaders iskolai zenekarként kezdte pályafutását a texasi Houstonban Modern Jazz Sextet néven. Henderson, Felder, Sample és Hooper alkotta az együttes magvát. Az állandóan változó bőgősök mellett – ez mindvégig megmaradt a zenekar jellegzetességeként – a fuvolista, később nagy hírnévre szert tett Hubert Laws is tagja volt az akkori együttesnek, amelynek tagjai 1958-ban egy négy autóból álló konvojban elindultak meghódítani a nagyvilágot.

Los Angelesi és Las Vegasi mulatókban játszottak rhythm & bluest, azaz nagyvárosi néger (tánc)zenét. Földijük, a szaxofonos Curtis Amy 1961-ben elintézett nekik egy meghallgatást Dick Bocknál, a Pacific Jazz vezetőjénél. Bock és cége az előző évtized egyik ismert vállalkozása volt, mivel a nyugati part éppen divatos west coast stílusának egyik meghatározó márkája lett olyan sztárokkal, mint Gerry Mulligan, Shorty Rogers vagy Chet Baker.

A Jazz Crusaders meghallgatása sikeres volt, éppúgy, mint Pacific Jazz albumaik, különösen a harmadik, szintén a mi lemezünk helyszínén készített 1962-es At The Lighthouse album. A lemez fő attrakciója a trombonos Wayne Henderson Congolese Sermon című darabja lett, amely gospel zenei, ill. modális jazz elemeket kombinált. A Lighthouse, egy használaton kívüli világítótorony jazzklubként a west coast jazz egyik fő helyszíne lett: az ’50-es évek közepétől itt tanyázott a környék legjobb jazzmuzsikusaiból álló Lighthouse All Stars, maratoni jam session-öket tartva, emellett a hely számtalan kiváló, élő lemezfelvétel helyszíne volt. 1966-ban is kiadtak egy Lighthouse albumot a Jazz Crusaders-szel, melynek szintén nagyon jó fogadtatása volt. Ennek a kiváló, még zömében tiszta jazz lemeznek a húzó darabja Henderson Scratch című kompozíciója lett, amely szintén erős afro-amerikai, időközben a tánczenében teret hódított, főleg ritmikai hatásokat mutatott.

Dolgozatunk témája, a harmadik Lighthouse album azt az átmenetet kapja el, amikor az együttes még játszik 4/4-es, swinges jazz ritmusokat, sőt a jazz modális vonulatait is kóstolgatja, de már egyre több a 8/8-os lüktetésű kompozició, a rhythm & bluesból, gospel zenéből származó ritmus, harmónia- és dallamfordulatokkal. A zenekarban ekkor Buster Williams bőgőzött, aki hamarosan New Yorkba költözött, mert ekkor már a Herbie Hancock Sextet tagja is volt. Williams egyébként három kompozicióval is szerepel a lemezen. A Native Dancer modális 4/4-es jazz, a The Emperor 8/8-os modális jazz, a Shadows pedig a CD egyetlen balladája. Itt jegyezzük meg, hogy az LP változathoz képest 4 darabbal gazdagodott a kiadás. John Coltrane Impressions-e up tempo modális jazz, Henderson Cathy-je 8/8-os modális jazz, míg a további darabok nagyrészt az akkor divatos, azóta elfeledett boogaloo ritmusban megszólaló, sok-sok „amen fordulatot” tartalmazó, az együttes későbbi stílusában meghatározó elemet tartalmaznak. A Tough Talk például egy egyszerű blues egy rafinált harmóniai fordulattal, a Third Principle pedig a modális jazz és a gospel világ fúziós kísérlete. A Beatles Eleanor Rigby-je nyilván a közönség kegyeit keresi, de gusztusos feldolgozás.

Az együttes nemsokára elhagyta nevéből a jazz szót, ami a ’70-es évek elején a túlélés szempontjából érthető volt, és egyre konzekvensebben követte az általuk már korábban is kóstolgatott r&b vonalat. Az együttest a végén már csak két tag képviselte – a többiek egyénileg keresték és találták meg boldogulásukat. A ma 70 év körüli tagok közül a fúvósok korábbi sikereik dacára már nem aktívak, Buster Williams még mindig az egyik legkeresettebb jazzbőgős, Joe Sample pedig sorra adja ki sikeres szólóalbumait.

Természetesen őrzöm a kiadás LP változatát, és nagyon örülök a CD kiadásnak, hiszen nem tudok elfogulatlanul írni ifjúságom egyik kedvenc zenekaráról, amely zeneileg és harsona sovinizmusomban is nagy hatással volt rám.

The Jazz Crusaders: Wayne Henderson (trombon), Wilton Felder (tenor szaxofon), Joe Sample (zongora), Buster Williams (bőgő), Stix Hooper (dobok)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Színház

Elhunyt Boda-Szász Kriszta színművész

A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház művésze 42 éves volt. Két gyermeket hagyott hátra.
Könyv

Előkerültek Saint-Exupéry rajzolt vázlatai a kis hercegről

Rábukkantak Antoine de Saint-Exupéry világhírű regényéhez, A kis herceghez készült rajzok vázlataira egy ódon házban a svájci Winterthurban.
Vizuál

Nézze meg Tasnádi István új filmjét otthon!

Reinkarnációval foglalkozó cégről és klienseiről készített filmet az Aranyélet írója. Tasnádi István második rendezését augusztus 29-én vetíti a Duna TV.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus ajánló

A fuvolát és a trombitát ismered, de mi az a didgeridoo?

Ez is kiderül a Kovács Zalán László tubaművész által alapított Nemzetközi Fúvós Napokon, amely a fúvós hangszerek értékeit kívánja megmutatni a nagyérdeműnek Pakson.
Klasszikus videó

A zongora, ami festményt alkot, ha játszanak rajta

Egy olasz zongoraművész és mérnök ismerőse úgy gondolták, jó ötlet apró ecseteket rögzíteni a zongorakalapácsokra. Videó.