Klasszikus

Tíz év hallgatás után visszatért az egyik legsikeresebb kortárs zeneszerző

2020.11.07. 09:55
Ajánlom
Osvaldo Golijov csillaga a kétezres évek elején sebesen emelkedett felfelé, aztán sorra mondták le ősbemutatóit és megrendeléseit, miután nem készült el a műveivel. Tíz év után egy regény húzta ki az alkotói válságból.

Az alkotói válság a legkiválóbb művészek előtt sem ismeretlen. F. Scott Fitzgerald például olyan gyakran elakadt az írásban, hogy kénytelen volt feltételezni, hogy az inspiráció kút, ami kiapadhat, és akkor nincs tovább. Szergej Rahmanyinov esetében a depresszió és az alkotói válság kéz a kézben járt, Herman Melville pedig évekig nem tudott írni semmit a Moby Dick után.

Olyanról mégis ritkán hallani, mint Osvaldo Golijov esete, akiről a New York Times ír. Az argentin zeneszerző, aki decemberben tölti be 60. évét, az ezredforduló tájékának egyik legünnepeltebb komponistája volt, teltházas koncertek, rajongó ováció, több Grammy-díj és MacArthur-ösztöndíj szegélyezték karrierjét, a sikereket azonban tíz év hallgatás szakította félbe.

Osvaldo Golijov 1960-ban született Argentínában, kelet-európai zsidó származású családban. Anyja zongoratanár, apja orvos volt, első zeneszerzéstanára az egykori Ginastera-tanítvány, Gerardo Gandini volt. Huszonhárom éves korában a fiatal komponista Izraelbe költözött, majd az Egyesült Államokba, ahol doktori oklevelet szerzett filozófiából. Jelenleg Massachusettsben él és tanít.

Kezdettől fogva színes, melodikus zenét szerzett, egyaránt merített a klezmer, a pop, a tangó és a szefárd zenei tradíciókból. Komponált a Kronos Quartetnek, dalciklust írt Ayre címmel, amelyben a középkori Andalúzia zenei világát idézte meg, három gitárra, hárfára, emberi hangra és zenekarra írta Oceana című darabját. 2000-ben, Bach halálának 250. évfordulójára írta legsikeresebb és legnagyobb formátumú művét, a Márk-passiót, amelyben egyesítette a gregoriánt és a karibi ritmusokat. A stuttgarti ősbemutatón a mű 25 perces tapsot kapott, egy kritikus a modern zene meghatározó pillanatának nevezte az előadást.

Golijovot az új zene messiásaként ünnepelték, aki kiszabadítja majd a kortárs klasszikus zenét a burokból.

Csellóversenyt írt Yo-Yo Ma számára, a Lincoln Centerben fesztivált szenteltek a zenéjének. Az pedig tényleg csak a legjobbaknak sikerül, hogy a New York-i Metropolitan Opera 2006-ban művet rendelt tőle, hogy bemutassa a 2018/19-es évadban.

Az opera, amely az Iphigenia-mítoszról szólt volna, nem készült el, és nem ez volt az egyetlen megrendelés, amit törölni kellett. 2012-ben nem írta meg a hegedűversenyt a Los Angeles-i Filharmonikusoknak, és késett a vonósnégyessel is, amit a St. Lawrence Quartetnek írt. A sajtóban arról írtak, hogy „a világ egyik legkeresettebb zeneszerzője” alkotói válságban van, amit még tetézett egy plágiumvád is, miszerint Golijov Sidereus című művében Michael Ward-Bergeman Barbeich című kompozícióját másolta. Később kiderült, hogy a kérdéses zenei anyagot a két komponista közösen írta – de végül nem használták fel – egy filmhez.

fallingoutoftime-144402.jpg

Golijov: Falling Out of Time

Hogy miért nem tudott komponálni tíz évig, azt a New York Timesnak adott interjúban Golijov röviden indokolta:

Mélyen depressziós voltam.

Megbénította a kereskedelmi siker, az ebből fakadó elvárások és a közönség koronája, amelyet a fejére nyomtak a 2000-es évek elején.

Új műve David Grossman izraeli regényíró Falling Out of Time című regénye nyomán készült, amelyben egy apa utazásra indul, hogy találkozzon halott kisfiával. Golijov nyolcvan perces dalciklusban dolgozta fel a könyvet, a mű a tavalyi bemutató után idén megjelent lemezen is a Silkroad Ensemble előadásában. A Falling kísérletezőbb darab, mint Golijov korábbi művei, mégis magán viseli a szerző stílusát. Például az ügyes, mutatós hangszerelésben, amelyben a nyugati hang egyesül az azon kívüli hagyományokkal. A mű erejét azonban a drámai mélység adja: ez a dalciklus – ahogy a regény is – a gyászról és a mérhetetlen fájdalomról szól. Rögtön eszünkbe juthat Mahler Gyermekgyászdalok című ciklusa is, amely valóban inspirációt jelentett a szerző számára. Annál egyedibb azonban a műfaji sokszínűség, amely szervesen feloldódik a ciklusban a Mississippi-deltájának blues-ától Közép-Ázsia zenéjéig.

76608788_3031167916938770_7790249077765046272_o-144402.jpg

Silkroad Ensemble (Fotó/Forrás: Facebook)

A zeneszerző szerint két kérdés áll a mű középpontjában: hogyan marad életben egy ember, miután elvesztette a gyerekét, és miért van az, hogy gyakran közelebb érezzük magunkat elhunyt szeretteinkhez, mint az élőkhöz?

A lemezt egyelőre nem lehet elérni a nagy zenemegosztó felületeken, a Bandcampen viszont megvásárolható.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Könyv

Visszatér a Városmajorba a Margó Fesztivál

Június 9-12. között, az Ünnepi Könyvhéttel egy időben, a Városmajori Szabadtéri Színpadon rendezik meg a Margó Irodalmi Fesztivált, ahol többek közt Nádas Péterrel, Tóth Krisztinával, Romsics Ignáccal, Bereményi Gézával, Péterfy Borival, Zoltán Gáborral és az Alkalmáté Truppal is találkozhatunk.
Vizuál

100 éve lappangó remekműveket árverez el a Virág Judit Galéria

A 25 éves Virág Judit Galéria jubileumi aukcióján Rippl-Rónai József, Vaszary János és Kádár Béla kivételesen értékes alkotása is kalapács alá kerülnek. Mindhárom festmény eddig magángyűjteményekben rejtőzött. A művek két héten át ingyenesen megtekinthetők a Falk Miksa utcai galériában. 
Plusz

A kultúra fogalmát a lehető legtágabban értelmezi a kultúráért és innovációért felelős miniszterjelölt

Csák János a kinevezése előtti meghallgatáson elmondta, az új minisztérium maga is innovációnak tekinthető. A miniszterjelölt kinevezését a bizottság 1 ellenszavazat és 1 tartózkodás mellett 11 szavazattal támogatta.
Vizuál

Jobbnál jobb filmekkel jön az Artmozik éjszakája

Premier előtti vetítések és az elmúlt évek legjobb filmjei várják a filmrajongókat az idei Artmozik éjszakáján, május 20-án késő délutántól másnap hajnalig, öt fővárosi moziban. Ezúttal is filmről filmre vándorolhatunk a Művész, a Puskin, a Toldi, a Tabán és a Kino Cafe mozik között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Egyházzenei Fesztivált rendez a Haydneum

A tavaly őszi Nyitófesztivál után egyházi műveket mutat be a közönségnek a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, köztük kevéssé ismert, de magyar kötődésű szerzők darabjait.
Klasszikus kritika

A nagyok titkai

Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.
Klasszikus gyász

Elhunyt Cser László hegedűművész

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagjától Gál-Tamási Mária hegedűművész búcsúzott a zenekar közösségi oldalán, és megható sorokkal idézte fel mindazt a támogatást, amit az együttes a muzsikustól kapott.
Klasszikus hír

Lemondta a Putyin-párti zongoraművész, Valentina Lisitsa fellépését a Margitszigeti Színház

Az intézmény a művész politikai szerepvállalása miatt döntött úgy, hogy megválik tőle, miután az ukrán nagykövetségtől tudomást szerzett a mariupoli megszállókat éltető koncertjéről.
Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.